سه سال و یک ماه: دوست شدن

سه سال و یک ماه: دوست شدن

فرزند سه سالهٔ شما در حال ورود به ماه دوم از سال سوم زندگی‌اش است. آیا کودک شما هم با کسی دوست شده است؟ در این مطلب با بخشی از روزهای ماه دوم سه سالگی کودکتان آشنا شوید.

دوست شدن

کودک سه سالهٔ شما هر روز مستقل‌تر از قبل می‌شود و احتمالاً شروع به ایجاد روابط دوستی با دیگر بچه‌ها کرده است. اما تعجب نکنید اگر وقتی از او می‌پرسید چند تا دوست دارد یا اسم دوستانش چیست، شروع به نام بردن تمام بچه‌هایی که می‌شناسد کند، چون او هنوز معنای دوستی را کاملاً درنیافته است. شاید بعضی‌ از بچه‌هایی که نام می‌برد مورد علاقه‌اش باشند، اما در حال حاضر، به نظر کودک شما «دوست» تقریباً هر کسی است که با او وقت می‌گذراند.

بچه‌های سه ساله می‌توانند با دیگران به شکلی مشارکتی بازی کنند اما معمولاً نه برای مدتی طولانی. یک قرار بازی موفق برای آنها احتمالاً کمتر از یک ساعت طول بکشد. بسیاری از بچه‌های سه ساله همچنان به تنهایی اما نزدیک بچه‌های دیگر بازی می‌کنند یا به طور مختصر و کوتاهی در بازی با دیگران مشارکت می‌کنند و سپس دوباره به سمت بازی و فعالیت خود می‌روند. جلسات طولانی بازی تعاملی احتمالاً از سال آینده آغاز می‌شود. برخی از بچه‌های خجالتی نیز برای احساس راحتی با یک کودک دیگر، به چند جلسه بازی بیشتر نیاز دارند.

اگرچه فرزندتان احتمالاً در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر خودمحور به نظر می‌رسد، اما هنوز در به اشتراک گذاشتن و تقسیم کردن چیزها با دیگران مشکل دارد. به عنوان مثال، ممکن است شیوه‌ٔ یک بچهٔ سه ساله‌ برای اعلام و گفتن «من می‌خوام باهات بازی کنم!»، گرفتن اسباب‌بازی از دست آن همبازی یا حتی هل دادن او باشد. بعضی از بچه‌ها ممکن است بتوانند درگیری‌ها را خودشان حل کنند، اما بیشتر آنها هنوز برای کمک به یک بزرگسال پناه می‌برند و این فرصتی برای آموزش در مورد تقسیم کردن و معنای نوبتی بازی کردن به شما می‌دهد. برای مثال بگویید: «چرا نمی‌ذاری یارین اول ماشین رو برداره؟ بعدش نوبت تو می‌شه.» بیشتر بچه‌های در این سن‌ها که تازه شروع به یادگیری هنر مذاکره کرده‌اند، حاضرند چنین سازش‌هایی را بپذیرند.

در مورد کمک به دوست‌یابی کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: تعریف فردیت

«بدم میاد»، «دوست ندارم»، «متنفرم» و «عاشقشم» ممکن است کلمات محبوب فرزندتان در سه سالگی باشند. مثلاً ممکن است بشنوید: «از فوتبال متنفرم!» یا «من عاشق آشپزی‌ام!» این عشق و نفرت‌ها را زیاد جدی نگیرید و فوراً نروید برای کودکتان وسایل آشپزی کودکان بخرید و توپ‌های بازی‌اش را توی کمد بگذارید! زیرا کودک سه سالهٔ شما دوست دارد این کلمات سنگین را آزمایش کند، چون آنها به او کمک می‌کنند فردیت خود را تعریف کند.

در مورد آموزش ارزش‌های زندگی به بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط