سه سال و یک ماه: شمارش و اعداد

سه سال و یک ماه: شمارش و اعداد

کودک شما حالا وارد ماه دوم از سه سالگی‌اش شده است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سال و یک ماههٔ خود آشنا شوید.

شمارش و اعداد

اگر از بیشتر بچه‌های سه ساله بپرسید که چند سال دارند، با افتخار تعداد صحیح انگشتانشان را بالا می‌برند. فرزند شما کم‌کم شروع به درک این موضوع می‌کند که انگشتان دست او با «یک عدد» که معنایی واقعی دارد، مطابقت دارند. تعجب نکنید که «سه» عدد مورد علاقه‌ٔ او و برای مدتی پاسخ هر سؤال «چند تا؟» باشد.

بیشتر بچه‌های سه ساله می‌توانند تا سه بشمارند و اسم برخی از اعداد یک تا ۱۰ را می‌دانند. کودک همچنین شروع به تشخیص اعداد یک تا ۹ کرده است. به عنوان مثال، حالا اگر شیرینی کمتری نسبت به همبازی خود دریافت کند، آن را سریعاً گوشزد خواهد کرد.

اگرچه ممکن است فرزند شما در حال حاضر فقط بتواند یک یا دو لگو یا اسباب‌بازی‌هایش را بشمارد، اما تا پایان سال جاری می‌تواند تا چهار یا پنج را بشمارد. شمارش بدون دیدن آنچه شمرده می‌شود هنوز هم برایش سخت‌ است و معمولاً تا حوالی سن رفتن به پیش‌دبستانی آن را یاد نمی‌گیرد.

بهترین راه برای ایجاد مهارت‌های ریاضی این است که شمارش و مرتب‌سازی را در برنامه‌ٔ روزمرهٔ کودک خود بگنجانید. هنگام قدم زدن تعداد گربه‌هایی را که می‌بینید یا در خیابان، تعداد ماشین‌های قرمزی را که عبور می‌کنند بشمارید. همچنین بگذارید کودک شما برخی اشیا را در حین شمردن آنها لمس کند.

در مورد آموزش و تربیت بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: لباس پوشیدن‌ها

شما هم ممکن است مثل خیلی از والدین مدام بر سر لباس با فرزندتان درگیر شوید اما اگر موقعیت و مراسم خاصی نیست، لازم نیست که حساس باشید. به فرزندتان اجازه دهید لباسش را از یک کشو یا مجموعه‌ای از لباس‌های پیشنهادی شما انتخاب کند.

هماهنگ و اصطلاحاً «ست» نشدن لباس‌ها مهم نیست، چون او خیلی جوان‌تر از آن است که نگران مد و موقعیت‌های اجتماعی باشد. این فرصتی است که او برای خودش تصمیم بگیرد و خلاق باشد. شما می‌توانید یک راهنمایی کلی به او بدهید. مثلاً بگویید: «امروز هوا سرده، پس باید یه ژاکت بپوشی!» سپس به او اجازه دهید ژاکت یا کتی را که می‌خواهد خودش انتخاب کند.

در مورد یادگیری لباس پوشیدن کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط