سه سالگی: یادگیری رنگ‌ها

سه سالگی: یادگیری رنگ‌ها

فرزند شما حالا سه ساله است و وارد اولین ماه سال چهارم زندگی‌اش شده و در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سالهٔ خود آشنا شوید.

یادگیری رنگ‌ها

بچه‌های سه ساله کم‌کم شروع به یادگیری رنگ‌ها می‌کنند و معمولاً وقتی از آنها سؤال می‌شود می‌توانند به یک رنگ اشاره کنند و ممکن است تا اواسط این سال بتوانند اسم چهار رنگ یا بیشتر را یاد بگیرند. چند راه خوب و ساده برای کمک به آنها در کسب این مهارت به شکل زیر است:

از نام رنگ‌ها در گفت‌وگو استفاده کنید: ارجاعات رنگی را در صحبت‌های روزمرهٔ خود با کودک بگنجانید. مثلاً بگویید: «امروز می‌خوای دامن چه رنگی بپوشی؟»، یا وقتی در خیابان راه می‌روید بگویید: «بیا یه ماشین قرمز پیدا کنیم!» هنگام کتاب خواندن، از او بخواهید که پرندهٔ زرد را در صفحات کتاب پیدا کند یا بپرسید که مثلاً فیل چه رنگی است؟

بسازید و مخلوط کنید: با آرد، کمی روغن و آب مقداری خمیر بازی درست کنید و آن را در چند کاسه تقسیم کنید. چند قطره رنگ غذای مختلف را به هر کاسه اضافه کنید و آن را با رنگ ورز دهید. سپس مخلوط کردن کاسه‌ها با هم را آزمایش کنید. مثلاً بگویید: «فکر می‌کنی اگه زرد و قرمز روا با هم مخلوط کنیم چه اتفاقی می‌افته؟» همچنین می‌توانید داخل چند بطری‌ شفاف پلاستیکی آب بریزید و به کودک رنگ غذا بدهید تا به آنها اضافه کند. بعد بطری‌ها را جلوی‌ٔ پنجره بگذارید تا خورشید به آنها بتابد و واکنش کودکتان را ببینید و با او در مورد زیبایی رنگ‌ها صحبت کنید.

بازی مرتب‌سازی را امتحان کنید: بیشتر بچه‌های سه ساله، مرتب‌سازی را نه بر اساس رنگ یا اندازه، بلکه بر حسب هوس و میل خودشان انجام می‌دهند. اما خیلی زود نیست که درس‌هایی درباره‌ٔ هماهنگی رنگی به او بدهید. به عنوان مثال، چند لگو در رنگ‌های مختلف بیاورید و از کودک خود بخواهید که آنها را بر اساس رنگ جدا کند یا بگذارید او در مرتب کردن جوراب‌ها بر اساس رنگشان به شما کمک کند. دیدن او وقتی غرق فکر می‌شود تا راه‌حلی برای مسئله پیدا کند، خیلی تماشایی است.

شعبده‌بازی کنید: رنگ‌ها را با شعبده ظاهر کنید. برای اجرای نمایشی واقعاً جذاب، یک منشور یا گوی کریستالی‌ای را جلوی نور آفتاب آویزان کنید. رنگین‌کمان‌هایی که روی دیوارها می‌رقصند کودک شما را به نشاط می‌آورد و شما می‌توانید به رنگ‌های تشکیل‌دهنده‌ٔ رنگین‌کمان منشور اشاره کنید و نامشان را به او بگویید.

نکتهٔ والدین: آثار هنری هنرمند خردسال شما

با آثار فراوان هنرمند جوان خود چه کنید؟ غیرممکن یا حداقل غیرعملی است که همه‌ٔ نقاشی‌های کودکتان را نگه دارید. پس موارد مورد علاقهٔ او و خودتان را انتخاب کنید و بقیه را وقتی فرزندتان نمی‌بیند، دور بریزید.

چند تا از خط‌خطی‌هایش را هم روی یخچال بچسبانید و بگذارید مدتی آنجا بمانند و بعد با تصمیم خودش آنها را عوض کنید، چون هنرمند کوچک شما اکنون که دیگر در لحظه‌ٔ حال زندگی نمی‌کند و بهتر می‌تواند آنچه را که در گذشته انجام داده است به یاد بیاورد، می‌تواند از کار خود احساس غرور و موفقیت کند و با خودش بگوید: «ببین چه چیزهایی می‌تونم بکشم که قبلاً نمی‌تونستم!»

در مورد آموزش هنر به کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط