معاینات و مراقبت پزشکی کودک در سه سالگی

مراقبت پزشکی کودک و معاینات سه سالگی کودکان چگونه است؟ در این مطلب با ویزیت پزشک و چک‌آپ سه سالگی کودکتان و سؤالات معمول پزشک از والدین کودک در معاینات سه سالگی آشنا شوید.

ویزیت پزشک: چک‌آپ سه سالگی

والدین می‌توانند از یک پزشک اطفال آگاه و دلسوز انتظار داشته باشند که در سن سه سالگی معاینات و کارهای زیر را برای فرزندشان انجام دهد:

  • وزن و قد کودکتان را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شود که او با سرعت سالمی رشد می‌کند.
  • فشار خون او را اندازه بگیرد.
  • قلب و تنفس کودکتان را بررسی کند.
  • چشم و گوش فرزندتان را معاینه کند.
  • هر کدام از واکسن‌های فرزندتان را جا افتاده است یادآوری کند.
  • اگر فرزندتان هر گونه عامل خطرساز جدیدی داشته باشد، با یک آزمایش خون غربالگری کم‌خونی را انجام دهد.
  • هر گونه نگرانی مربوط به سلامت و ایمنی را با شما مطرح کند.
  • به هر سؤالی که شما درباره‌ٔ آموزش استفاده از توالت و شیوه‌های فرزندپروری شما پاسخ دهد.
  • در مورد هر گونه تغییری در برنامه‌های روتین فرزندتان سؤال کند.
  • برای ارزیابی شنوایی و مهارت‌های زبانی با فرزندتان در مورد این‌که از کدام فعالیت‌ها لذت می‌برد، چه کتاب‌هایی می‌خواند و دوستانش چه کسانی هستند، صحبت کند. برای مثال، اگر فرزند شما خیلی بلند یا خیلی آهسته صحبت کند، ممکن است مشکلی در شنوایی داشته باشد.
  • دستورات ساده‌ای برای دنبال کردن به فرزندتان بدهد. اگر فرزندتان از دستورات شما پیروی نمی‌کند یا به نظر می‌رسد حرف شما را نمی‌شنود، به پزشک بگویید.
  • نظر خود را در مورد رشد، خلق‌وخو و رفتار کودکتان به شما بگوید.

همچنین سرماخوردگی در این سن رایج است، به ویژه اگر فرزندتان به مهدکودک می‌رود، زیرا در آنجا با کودکان زیادی تماس دارد. خراش و کبودی نیز شایع است، زیرا بچه‌های سه ساله بسیار فعال هستند. پس این موارد را هم در نظر داشته باشید. اگر کودکان دیگری نیز دارید، دربارهٔ مشکلات خواهر و برادرها نیز با پزشک مشورت داشته باشید.

سؤالات پزشک از والدین کودک در معاینات سه سالگی

سؤالاتی که یک پزشک آگاه و متخصص اطفال خوب می‌تواند از والدین بپرسد اینهاست:

آیا فرزندتان در خوابیدن مشکل دارد؟

بچه‌های سه ساله روزانه به طور متوسط ۱۲ ساعت می‌خوابند و برخی هنوز به یک چرت در بعدازظهر نیاز دارند. کودکان بزرگ‌تر اغلب تخیل فعالی دارند که می‌تواند ترس آنها از تاریکی، صداهای عجیب یا تنها بودن را بیشتر کند. این می‌تواند به خواب رفتن را دشوار کند. آنها هنگامی که می‌خوابند، ممکن است با کابوس دیدن یا هراس شبانه بیدار شوند، که در این سن هنوز هم ممکن است اتفاق بیفتد.

کودکتان چه غذاهایی می‌خورد؟

فرزند شما باید رژیم غذایی متنوع و سالمی داشته باشد تا انرژی لازم برای فعالیت در روزهای پر مشغله‌ٔ خود را داشته باشد. در مورد تغذیهٔ کودکان دو تا هشت ساله بیشتر بدانید.

کودکتان چپ‌دست است یا راست‌دست؟

تا سه سالگی، بیشتر بچه‌ها یک دست غالب دارند. بچه‌هایی که در مورد استفاده از کدام دستشان به عنوان دست غالب دچار سردرگمی هستند می‌توانند مشکلاتی در هماهنگی حرکتی داشته باشند. پزشک ممکن است از فرزندتان بخواهد که روی یک تکه کاغذ نقاشی کند تا بتواند او را در حال کار مشاهده کند.

آموزش استفاده از توالت چگونه پیش می‌رود؟

در حال حاضر بسیاری از کودکان نوپا در استفاده توالت ماهر شده‌اند، هرچند هنوز گاهی خرابکاری‌هایی دارند و ممکن است در طول شب به پوشیدن پوشک نیاز داشته باشند. اما بعضی بچه‌ها تا چهار سالگی آماده‌ٔ شروع آموزش توالت نیستند.

آیا فرزندتان با بچه‌های دیگر خوب بازی می‌کند؟

برای بچه‌های سه ساله به طور نرمال تقسیم کردن اسباب‌بازی‌هایشان با بچه‌های دیگر دشوار است. پزشک سؤال خواهد کرد که آیا پیش آمده که فرزندتان در مقابل بچه‌های دیگر پرخاشگر شود و برای ابراز کلافگی آنها را بزند یا گاز بگیرد. او ممکن است راهکارهایی برای مهار رفتارهای پرخاشگرانه و پیشنهادهایی در مورد چگونگی تشویق سخاوتمندی داشته باشد.

وقتی کودکتان را مهدکودک یا پیش شخص دیگری می‌گذارید، چه واکنشی دارد؟

اگرچه فرزندتان هنوز شما را به دیگران ترجیح می‌دهد، اما جدا شدن از شما باید برایش راحت‌تر از زمانی که یک یا دو ساله بود، باشد. تطبیق با دور بودن از شما نشانه‌ٔ این است که او از نظر هیجانی در حال بالغ شدن است و نسبتاً احساس ایمنی و اطمینان می‌کند.

چه بازی‌هایی را دوست دارد؟

فهرست فعالیت‌هایی که کودکتان دوست دارد، درکی از چگونگی پیشرفت فرزندتان به پزشک می‌دهد. بچه‌ها در این سن از بازی‌های خیالی لذت می‌برند. برای مثال، وانمود می‌کنند که میزبان یک مهمانی برای عروسک‌هایشان هستند. همچنین معمولاً کتاب خواندن، رنگ‌آمیزی و نقاشی را دوست دارند.

آیا کودکتان را به دندان‌پزشکی برده‌اید؟

کارشناسان طب اطفال توصیه می‌کنند که بچه‌ها پس از سالگرد تولد یک سالگی خود به دندان‌پزشک مراجعه کنند. اگر فرزندتان هنوز به دندان‌پزشکی نرفته، اکنون وقتش است. همچنین در این سن او باید دندان‌هایش را با کمک شما دو بار در روز مسواک کند. در مورد دندان کودک و مسواک زدن کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط