پای پرانتزی کودک

پای پرانتزی کودک

پرانتزی به نظر رسیدن پاهای کودکان شیرخوار کاملاً ‌طبیعی است یعنی اگر کودک بایستد، طوری که انگشتان پایش رو به جلو و مچ پاهایش چسبیده به هم باشد، زانوهایش با یکدیگر تماس پیدا نخواهند کرد. در این مطلب می‌توانید با زمان از بین رفتن پای پرانتزی در کودکان شیرخوار، موارد نیازمند مراجعه به پزشک برای پای پرانتزی کودک و لزوم تشخیص و درمان آن در کودکان آشنا شوید.

زمان از بین رفتن پای پرانتزی در کودکان

نوزادان معمولاً به دلیل وضعیت قرارگیری بدنشان در رحم مادر با پاهایی پرانتزی متولد می‌شوند. وقتی کودکتان شروع به ایستادن و راه رفتن می‌کند، ممکن است قوس پاهایش آشکارتر شود اما معمولاً پاها به‌ تدریج راست می‌شوند. تا سه سالگی معمولاً بیشتر کودکان دیگر پاپرانتزی به نظر نمی‌رسند و تا هفت یا هشت سالگی، پاهای بیشتر کودکان به زاویه‌ای رسیده است که تا بزرگسالی به همان شکلی که هست باقی می‌ماند.

اگر کودکتان در حالت ایستاده، در حینی که انگشتان پایش رو به جلو و مچ پاهایش چسبیده به هم است، زانوهایش با یکدیگر تماس پیدا نمی‌کنند، نشانهٔ پرانتزی بودن پاهاست. اگر زانوهایش با هم تماس پیدا می‌کنند اما مچ پاهایش نه، زانوهایش ضربدری است. داشتن زانوهای ضربدری معمولاً بین سنین سه و شش سالگی آشکارتر است که این وضعیت نیز مثل پاهای پرانتزی، خودبه‌خود اصلاح می‌شود.

موارد نیازمند مراجعه به پزشک برای پای پرانتزی کودک

اگر فرزند شما کودک یا خردسال است، پای پرانتزی او احتمالاً ظاهری طبیعی دارد. اما اگر نگران هستید یا برای هر کدام از موارد زیر بد نیست با پزشک کودک مشورت کنید:

  • اگر کودکتان فقط دو سال یا در حدود دو سال دارد، ممکن است هنوز هم کمی پاپرانتزی به نظر برسد اما از دورۀ خردسالی باید مقداری پیشرفت مشاهده شود.
  • اگر او سه ساله است و هنوز هم پاهایش پرانتزی هستند، فکر خوبی است که از پزشک بخواهید وضعیت را بررسی کند.
  • در هر سنی، اگر فکر می‌کنید قوس پا شدید است، تنها بر یک پا تأثیر گذاشته یا به جای بهتر شدن بدتر می‌شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان پای پرانتزی در کودکان

در موارد نادری نیز پرانتزی شدن پا می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین D باشد که راشیتیسم نامیده می‌شود. همچنین عارضه‌ای به نام بیماری بلانت که یک اختلال استخوان است که بر قلم پا تأثیر می‌گذارد نیز ممکن است باعث پرانتزی شدن پا شود و حتی نادرتر از اینها، گاهی پای پرانتزی ناشی از اختلالات ژنتیکی بسیار نادر است.

پزشک احتمالاً کودکتان را معاینه خواهد کرد و سابقۀ او را نیز بررسی می‌کند و ممکن است برای اطمینان از عدم کمبود ویتامین D، یک آزمایش خون و برای رد احتمال بیماری بلانت، یک اسکن انجام شود.

اگر کمبود ویتامین D وجود داشته باشد، پزشک یک مکمل را توصیه خواهد کرد. همچنین ممکن است کودکتان برای ارزیابی یا درمان بیشتر به یک ارتوپد متخصص اطفال ارجاع داده شود.

به ندرت نیاز به درمان وجود دارد اما گاهی برای اصلاح یک قوس شدید از جراحی استفاده می‌شود. همچنین بیشتر کارشناسان آتل پا یا کفش‌های ارگونومی را توصیه نمی‌کنند، زیرا می‌تواند مشکلاتی در رشد فیزیکی کودک ایجاد کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط