آشنایی با انواع قرص ضد بارداری

آشنایی با انواع قرص ضد بارداری

قرص‌های ضدبارداری نوعی روش پیشگیری از بارداری هستند که در صورت مصرف مرتب و منظم به میزان 99 درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند. این قرص‌ها حاوی هورمون‌هایی هستند که قاعدگی را تنظیم می‌کنند، علائم سندرم پیش از قاعدگی را کمتر، و ریسک ابتلا به سرطان تخمدان و رحم را کاهش می‌دهند. این قرص‌ها همچنین آکنه را بهبود داده و اندومتریوز را درمان می‌کنند.

در این مطلب با انواع قرص‌های ضدبارداری و چگونگی مصرف آن آشنا می‌شوید.

قرص ضدبارداری چیست؟

قرص‌های ضد بارداری نوعی روش پیشگیری از بارداری هستند که از هورمون‌ها برای جلوگیری از باردار شدن استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای کنترل بارداری وجود دارد. این روش خاص را ممکن است به طور خلاصه پیشگیری با استفاده از قرص نیز بنامند.

قرص‌های ضدبارداری به شکل قابل خوراکی بوده و همانطور که از نامش پیداست به قصد جلوگیری از بارداری مصرف می‌شوند و به شرط مصرف درست و طبق دستور پزشک  تا 99.9 درصد در ممانعت از بارداری موثرند، اما در برابر بیماری‌های آمیزشی از جمله اچ آی وی محافظت نمی‌کنند. کاندوم لاتکسی که روی آلت تناسلی مردانه پوشانده می‌شود بیشترین محافظت را در برابر اکثر بیماری‌های مقاربتی را موجب می‌شود.

قرص ضدبارداری چیست؟

قرص‌های ضدبارداری چقدر موثر هستند؟

شما زمانی باردار می‌شوید که تخمک آزاد شده از تخمدان توسط اسپرم بارور شود. تخمک بارور شده به داخل رحم می‌چسبد و تبدیل به جنین می‌شود. هورمون‌ها آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ها یا فرآیند تخمک گذاری را کنترل کرده و بدن را برای پذیرش تخمک بارور شده آماده می‌کنند.

داروهای ضدبارداری هورمونی در انواع مختلف قرص، چسب و حلقه واژن همگی حاوی مقدار کمی هورمون استروژن و پروژستین هستند. این هورمون‌ها هورمون‌های طبیعی بدن را مهار می‌کنند و از چند راه از بارداری جلوگیری می‌کنند. داروهای ضدبارداری هورمونی معمولاً مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند. آنها همچنین مخاط دهانه رحم را تغییر می‌دهند تا عبور اسپرم از دهانه رحم و پیدا کردن تخمک را برای آن دشوار کنند. همچنین این داروها می‌توانند با تغییر پوشش داخلی رحم از بارداری جلوگیری کنند زیرا در این حالت احتمال لانه‌گزینی تخمک بارور شده بسیار کم می‌شود.

انواع مختلفی از قرص‌های ضدبارداری موجود است. اگر قصد استفاده از یکی از آنها را دارید، اطلاعات زیر به شما در انتخاب نوع قرص البته با مشورت پزشک کمک می‌کند.

انواع قرص های ضد بارداری

قرص‌های ضدبارداری خوراکی یا از هورمون‌های پروژستین و استروژن یا فقط از پروژستین تشکیل شده‌اند و برای جلوگیری از بارداری باید یک بار در روز مصرف شوند. سه نوع قرص در بازار وجود دارد: قرص ترکیبی، قرص پروژستین و قرص مخصوص استفاده طولانی‌مدت/مداوم.

قرص ترکیبی

همانطور که گفته شد استروژن و پروژستین از آزاد شدن تخمک توسط تخمدان‌ها جلوگیری می‌کنند و تغییراتی در دهانه رحم و رحم ایجاد می‌کنند که احتمال بارداری را کاهش می‌دهد. اگر قرص ترکیبی را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید، کمتر از 1٪ شانس بارداری دارید. طبق دستور به این معناست که هر روز قرص را مصرف کنید. اثرات این قرص‌ها نیز به راحتی قابل برگشت است. وقتی خواستید باردار شوید، مصرف آنها را قطع می‌کنید و بلافاصله امکان باردار شدن وجود دارد.

معمولاً، اگر مصرف دو قرص متوالی را فراموش کنید، باید به مدت یک هفته از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنید. قرص‌های ترکیبی مزایایی فراتر از کنترل بارداری دارند. آنها به تنظیم پریود و کاهش دل‌دردها کمک می‌کنند. این قرص‌ها می‌توانند ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند و ممکن است آکنه را از بین ببرند.

اکثر قرص‌های ترکیبی حاوی 20 تا 35 میکروگرم استروژن و مقداری پروژستین هستند. پزشک احتمالاً ابتدا قرصی با این ترکیب را برای شما تجویز می‌کند و در صورت داشتن عوارض جانبی نوع آن را تغییر می‌دهد. برخی از قرص‌ها 10 میکروگرم استروژن دارند. اگر در دوران پیش‌یائسگی هستید، انواع با دز پایین ممکن است گزینه خوبی باشند. آنها می‌توانند به علائمی مانند گرگرفتگی یا پریودهای نامنظم کمک کنند.

قرص‌های ترکیبی یا تک فازی (مونو فازی) هستند یا چند فازی (مولتی فازی). قرص‌های تک فازی سطح یکنواختی از هورمون‌ها را در طول ماه ارائه می‌دهند. هر دو نوع قرص ترکیبی به یک اندازه در جلوگیری از بارداری موثر هستند.

قرص ضدبارداری ترکیبی

قرص‌ های چرخه طولانی مدت 

قرص سیکل طولانی‌مدت یک قرص ترکیبی است که تعداد دوره‌های قاعدگی را از 12 تا 13 دوره در سال به تنها چهار دوره کاهش می‌دهد. یعنی فردی که این قرص را مصرف می‌کند در هر فصل فقط یک بار پریود می‌شود. این قرص‌ها از ترکیب دو هورمون استفاده می‌کنند که معمولاً در سایر داروهای ضدبارداری هورمونی استفاده می‌شود. اما قرص به مدت 12 هفته به طور مداوم مصرف می‌شود و به دنبال آن 1 هفته قرص‌های غیرفعال مصرف می‌شود که منجر به وقوع پریود می‌شود.

قرص‌ های چرخه طولانی مدت

قرص مینی پیل 

این قرص‌ها فقط حاوی هورمون پروژستین هستند و استروژن ندارند و ممکن است برای زنان شیرده یا زنانی که تهوع یا سایر عوارض جانبی استروژن را دارند، تجویز شوند. مینی پیل با غلیظ کردن مخاط دهانه رحم عمل می‌کند و از این طریق جلوی رسیدن اسپرم به تخمک را می‌گیرد. هورمون موجود در این قرص‌ها پوشش داخلی رحم را نیز تغییر می‌دهد به طوری که احتمال لانه‌گزینی تخمک بارور شده بسیار کمتر است. در برخی موارد، قرص‌های مینی از آزاد شدن تخمک جلوگیری می‌کنند. قرص مینی پیل نیز باید هر روز مصرف شود. 

اگر مینی پیل به طور مداوم و به شکل صحیح استفاده شود، حدود 95٪ موثر است که کمی کمتر از درصد موفقیت قرص‌های ضدبارداری استاندارد است.

قرص مینی پیل

قرص های ضدبارداری اورژانسی

اگر روش پیشگیری از بارداری مؤثر نبود یا بدون روش پیشگیری از بارداری رابطهٔ جنسی داشتید،  مصرف قرص‌های اورژانسی مانع این می‌شوند که باردار شوید. که به نام قرص بارداری اورژانسی یا «قرص صبح روز بعد» نیز شناخته می‌شوند. این قرص‌ها حاوی لوونورژسترل یا اولیپریستال استات هستند که با نام‌های پلن بی یک‌مرحله‌ای (Plan B One-Step) و اِلا (Ella) نیز شناخته می‌شوند. توجه داشته باشید که استفاده از این قرص‌ها در شرایط اضطرار مناسب بوده و نباید به عنوان اقدام اولیهٔ کنترل بارداری در نظر گرفته شوند.

اگر لوونورژسترل طبق دستور مصرف شود حدود 88 درصد موثر است. این قرص را باید در اسرع وقت ظرف 3 روز پس از رابطه جنسی مصرف کنید. اولیپریستال نیز اگر به درستی مصرف شود حدود 60 تا 70 درصد موثر است. شما باید این قرص را در اسرع وقت ظرف 5 روز پس از رابطه جنسی مصرف کنید.

قرص ضدبارداری اورژانسی

انواع قرص های ضدبارداری بر اساس تعداد روز

بسته‌های قرص های معمولی ضدبارداری دارای 21 یا 28 قرص هستند. بسته‌های بیست و یک روزه حاوی 21 قرص فعال هستند. بسته‌های بیست و هشت روزه حاوی 21 قرص فعال و 7 قرص غیرفعال (دارونما) هستند. روی بسته‌بندی روزهای هفته مشخص شده است تا به شما یادآوری کنند که هر روز یک قرص مصرف کنید. هفت قرص غیرفعال در بسته قرص 28 روزه اضافه شده است تا به شما یادآوری شود که یک بسته قرص جدید را بعد از 28 روز شروع کنید.

برخی از قرص‌های جدیدتر فقط دو قرص غیرفعال دارند یا حتی هیچ قرص غیرفعالی ندارند. مهم است که همیشه همه قرص‌ها را مصرف کنید تا مطمئن شوید که از بارداری جلوگیری می‌شود. یک بسته قرص سیکل طولانی‌مدت شامل 84 قرص صورتی فعال و 7 قرص سفید غیر فعال است. هفت قرص آخر فقط حاوی استروژن هستند.

 به طور کلی دسته بندی قرص‌ها بر اساس تعداد روزها به شرح زیر است:

قرص‌های 21 روزه: هر روز به مدت 21 روز یک قرص را در زمان معینی از روز مصرف می‌کنید، سپس 7 روز صبر می‌کنید و بعد بسته جدید را شروع می‌کنید. در این ۷ روز پریود خواهید شد.

قرص‌های 28 روزه: به مدت 28 روز هر روز یک قرص را در زمان معینی از روز مصرف می‌کنید. در این نوع قرص، 21-26 قرص اول (بسته به برند) حاوی هورمون‌های استروژن و پروژستین هستند. بقیه معمولاً قرص‌های غیرفعال یا دارونما هستند. شما در 4-7 روز آخر پریود خواهید شد.

قرص‌های 91 روزه: به مدت 84 روز هر روز یک قرص را در زمان معینی از روز مصرف می‌کنید. هفت قرص آخر فقط استروژن دارند یا غیر فعال هستند. در 7 روز آخر پریود خواهید شد.

قرص‌های 365 روزه: برای یک سال کامل هر روز یک قرص را در زمان معینی از روز مصرف می‌کنید. قاعدگی شما ممکن است سبک‌تر شود یا ممکن است کلاً پریود نشوید.

انواع قرص های ضدبارداری

نحوه مصرف قرص‌های ضدبارداری

از پزشک خود بپرسید که چه زمانی باید قرص‌های ضدبارداری را شروع کنید. معمولاً استفاده از قرص‌ها در روزهای پریود شروع می‌شود و حدود 25 روز پس از شروع بسته قرص، پریود بعدی خود را خواهید داشت.

بهتر است قرص‌ها را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. شما می‌توانید آنها را در هر زمانی در طول روز مصرف کنید، اما مصرف آن قبل از صبحانه یا قبل از خواب کمک می‌کند تا مصرف آنها راحت‌تر یادتان بماند.

قرص‌های سیکل طولانی مدت به روشی مشابه عمل می‌کنند. اولین یکشنبه بعد از شروع قاعدگی شروع به مصرف این قرص‌ها می‌کنید. اگر قاعدگی شما از یکشنبه شروع می‌شود، از همان روز قرص را شروع کنید. روزانه یک قرص فعال را به مدت 84 روز متوالی مصرف می‌کنید. سپس، بسته به نوع قرصی که مصرف می‌کنید، 7 روز یک قرص دارونما یا قرص حاوی استروژن را مصرف می‌کنید.

چه زمانی باید بسته قرص ضدبارداری بعدی را شروع کنم؟

هر بسته جدید قرص ضدبارداری را در همان روزی از هفته شروع می‌کنید که برای اولین بار آن را شروع کرده‌اید. اگر از بسته قرص 21 روزه استفاده می‌کنید، بسته قرص جدید را 7 روز پس از اتمام بسته قرص قدیمی شروع کنید. اگر از بسته 28 روزه قرص استفاده می‌کنید، بسته جدید را پس از مصرف آخرین قرص بسته قبلی شروع کنید. چه پریود شوید چه نشوید بسته قرص جدید خود را طبق برنامه شروع کنید.

اثربخشی قرص های ضدبارداری از چه زمانی شروع می‌ شود؟

قرص‌های ضدبارداری اگر طبق دستور مصرف شوند، معمولاً در ماه اولی که مصرف آنها را شروع می‌کنید موثر هستند. برای احتیاط بیشتر، برخی پزشکان استفاده از روش ضدبارداری دیگری مانند کاندوم و فوم اسپرم کش را در ماه اول توصیه می‌کنند. بعد از ماه اول، برای جلوگیری از بارداری می‌توانید فقط با قرص اقدام به پیشگیری کنید.

در صورت فراموشی مصرف قرص ضدبارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر مصرف قرص ضدبارداری را فراموش کردید، به محض اینکه به خاطر آوردید آن را مصرف کنید. اگر تا روز بعد یادتان نیامد، آن روز 2 قرص بخورید. اگر 2 روز فراموش کردید که قرص‌های خود را مصرف کنید، روزی که یادتان آمد 2 قرص و روز بعد هم 2 قرص مصرف کنید. پس از آن به برنامه معمول برمی‌گردید. اگر بیش از 2 قرص را فراموش کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به شما گفته شود که تا روز یکشنبه یک قرص مصرف کنید و سپس یک بسته قرص جدید را شروع کنید یا بقیه بسته قرص را دور بریزید و از همان روز یک بسته جدید را شروع کنید.

هر زمان که مصرف قرص را فراموش کردید، باید تا زمان تمام شدن آن بسته قرص از یک روش ضدبارداری دیگر نیز استفاده کنید. وقتی مصرف قرص را فراموش می‌کنید، احتمال آزاد شدن تخمک از تخمدان‌های شما افزایش می‌یابد. اگر پریود شما به تاخیر افتاد و فراموش کرده‌اید که یک یا چند قرص فعال را مصرف کنید، تست بارداری بدهید. اگر دو دوره پریود نشدید، حتی اگر تمام قرص‌های خود را طبق برنامه مصرف کرده‌اید، آزمایش بارداری بدهید.

با مصرف برخی از قرص‌ها ممکن است پریود نشوید. قبل از شروع مصرف قرص‌ها با پزشک خود در مورد اینکه انتظار چه چیزهایی را داشته باشید صحبت کنید و دستورالعمل‌های او را در مورد اقدامات لازم در صورت پریود نشدن دنبال کنید.

بسیار مهم است که مینی پیل‌ها را دقیقاً در زمان معینی در هر روز مصرف کنید. اگر قرصی را فراموش کردید یا بیش از 3 ساعت در مصرف قرص تاخیر داشتید، باید به محض یادآوری قرص را مصرف کنید و در 48 ساعت بعد از یک روش محافظتی دیگر مانند کاندوم یا اسپرم کش استفاده کنید.

فراموشی در مصرف قرص ضد بارداری

عوارض قرص های ضد بارداری

قرص‌های ضدبارداری عوارض جانبی دارند، اما اکثر آنها جدی نیستند. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • دردناک یا متورم شدن سینه‌ها 
  • مقادیر کمی خون یا لکه‌بینی بین پریودها
  • پریودهای سبک‌تر
  • تغییرات خلقی 
  • سردرد خفیف

لوونورژسترول می‌تواند عوارض جانبی مانند موارد زیر ایجاد کند:

  • تغییرات قاعدگی
  • سرگیجه
  • درد سینه
  • خستگی
  • درد زیر شکم

عوارض جانبی اولیپریستال می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • درد شکمی
  • درد قاعدگی
  • خستگی
  • سرگیجه

عوارض جانبی زیر کمتر شایع بوده اما جدی‌تر هستند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فورا با پزشک تماس بگیرید. اگر نمی‌توانید با پزشک خود تماس بگیرید، به اورژانس یا مرکز مراقبت‌های فوری بروید. این علائم ممکن است علائم یک اختلال جدی مانند بیماری کبد، بیماری کیسه صفرا، سکته مغزی، لخته شدن خون، فشار خون بالا یا بیماری قلبی باشند:

  • درد شکمی 
  • درد قفسه سینه
  • سردرد شدید
  • مشکلات چشمی (تاری دید)
  • تورم یا درد در پاها و ران‌ها

قرص‌های ضدبارداری حاوی دروسپیرنون، از جمله یاسمین (Yasmin) و یاز (Yaz)،  توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تحقیق قرار گرفته‌اند زیرا این احتمال وجود دارد که خطر لخته شدن خون را افزایش دهند. دروسپیرنون یک نسخه مصنوعی از هورمون پروژسترون است. سایر برندهای حاوی دروسپیرنون شامل بیاز (Beyaz)، جیانوی (Gianvi)، لورینا (Loryna)، اوسلا (Ocella)، سافیرال (Safyral)، سیدا (Syeda) و زارا (Zarah) هستند.

نتایج تحقیقات در مورد قرص های حاوی دروسپیرنون متناقض است. برخی مطالعات ریسک بالاتری را نشان داده‌اند، اما برخی دیگر چنین چیزی را تایید نکرده‌اند. در هر حال، این داروها هنوز در دسترس هستند. خلاصه‌ای از یافته‌های تحقیقات نیز روی بسته‌بندی این داروها درج می‌شود. اگر قرص حاوی دروسپیرنون مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد ریسک‌هایی که برای شما دارد صحبت کنید.

عوارض قرص ضدبارداری

عوارض جانبی طولانی‌مدت قرص‌های ضد بارداری

این قرص‌ها با افزایش ریسک کلی سرطان مرتبط نیستند. استفاده از آنها با کاهش ریسک سرطان‌های روده بزرگ، آندومتر و تخمدان ارتباط داده شده است. ریسک ابتلا به سرطان سینه و دهانه رحم در مصرف‌کنندگان فعلی و اخیر قرص‌های ضدبارداری مشاهده شده است، اما این ریسک در عرض 5 سال از بین می‌رود.

سایر عوارض جانبی طولانی مدت قرص‌های ضدبارداری عبارت‌اند از:

تغییر در فشار خون. قرص ضدبارداری ممکن است فشار خون شخص را کمی افزایش دهد. در ویزیت‌های پزشک از او بخواهید فشار خون شما را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شوید که همه چیز طبیعی است. اگر با تغییرات فشار خون مشکل دارید، می‌توانید با پزشک صحبت کنید تا نوع دیگری از روش کنترل بارداری را به شما پیشنهاد کند.

لخته شدن خون. اگر سابقه لخته شدن خون دارید، در معرض ریسک بالای لخته خون هستید یا ترومبوآمبولی وریدی (VTE) دارید، مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی به شما توصیه نمی‌شود. استروژن موجود در این قرص‌ها می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. مینی پیل یا نوع دیگری از روش ضدبارداری که فقط حاوی پروژستین است گزینه بهتری برای شما است. اما پروژستین و پروژسترون نیز می‌توانند ریسک لخته شدن خون را افزایش دهند، فقط نه به اندازه قرص‌هایی که استروژن دارند.

تغییر در کلسترول. قرص‌های ضدبارداری ممکن است بر سطح کلسترول تاثیر بگذارند. نوع قرص و مقدار استروژن و پروژستین موجود در آن بر میزان تغییر در کلسترول شما اثر می‌گذارند. قرص‌های ضدبارداری که استروژن بیشتری دارند ممکن است سطح کلسترول شما را کمی بهبود دهند. اما به طور کلی، تغییرات کلسترول ناشی از قرص‌های ضدبارداری زیاد نیست و معمولاً بر سلامت شما اثری ندارد.

آیا قرص‌های ضدبارداری روی باروری تاثیر می‌گذارند؟

استفاده طولانی‌مدت از قرص نباید بر توانایی شما برای باردار شدن تاثیر بگذارد. هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری فقط برای مدت کوتاهی در بدن باقی می‌مانند. پس از قطع مصرف قرص، بدن شما به چرخه طبیعی خود باز می‌گردد. بعد از آن می‌توانید باردار شوید. معمولاً چند ماه طول می‌کشد تا چرخه قاعدگی شما به حالت عادی برگردد.

چه کسانی می‌توانند قرص‌های ضدبارداری مصرف کنند؟

روش‌های پیشگیری از بارداری برای هر کسی که رابطه جنسی واژینال دارد قابل استفاده هستند. قرص‌های ضدبارداری را اکثر افراد می‌توانند بدون نگرانی مصرف کنند. اما این قرص‌ها برای زنان بالای 35 سال که سیگار می‌کشند توصیه نمی‌شوند. اگر سیگار نمی‌کشید، می‌توانید تا زمان یائسگی به مصرف داروهای ضدبارداری هورمونی ادامه دهید. در صورت داشتن شرایط زیر نباید از داروهای ضدبارداری هورمونی استفاده کنید:

  • فشار خون بالایی دارید که به خوبی کنترل نشده است
  • بالای 35 سال دارید و سیگار می‌کشید
  • سابقه سکته مغزی، بیماری قلبی، مشکلات گردش خون یا سرطان سینه دارید
  • در یک ماه گذشته شیردهی را شروع کرده‌اید
  • سردردهای میگرنی دارید
  • سابقه لخته شدن خون در بازوها، پاها یا ریه‌ها
  • سرطان رحم
  • عوارض مرتبط با دیابت مانند نفروپاتی، رتینوپاتی یا نوروپاتی را دارید
  • اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید 
  • بیماری کبدی دارید
  • خونریزی رحمی بدون دلیل دارید

شرایط و بیماری‌های دیگری وجود دارد که ممکن است عوارض نامطلوبی را به دنبال مصرف قرص‌های ضدبارداری افزایش دهند. اگر مطمئن نیستید که تحت تاثیر یکی از این شرایط هستید، از پزشک خود سوال کنید. همچنین اگر یکی از بستگان درجه یک شما (والدین، برادر، خواهر یا فرزند) لخته‌هایی در پاها یا ریه‌ها داشته است، به پزشک بگویید.

چه کسانی می‌توانند قرص‌های ضدبارداری مصرف کنند

آیا مصرف داروهای دیگر حین مصرف قرص‌های ضدبارداری مشکلی ایجاد می کند؟

برخی داروها، از جمله آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد تشنج می‌توانند اثربخشی قرص‌های ضدبارداری را کاهش دهند. همچنین برخی از مکمل‌ و داروهای گیاهی و برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان اچ آی وی نیز می‌توانند بر عملکرد قرص‌ها تاثیر بگذارند.

در مورد تمام داروها، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و مواد مخدری که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. او می‌تواند در مورد هر گونه اثرات احتمالی آنها روی قرص ضد بارداری به شما توضیح بدهد.

نکاتی که هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری باید در نظر داشت

چنانچه از میان روش‌‌های کنترل بارداری، استفاده از قرص‌های ضدبارداری را انتخاب کرده‌اید باید دستورالعمل‌های خاصی را پیروی کنید که از اثربخشی آنها مطمئن شوید. این نکات عبارتند از:

  • یک روش پیشگیری از بارداری دیگر، مانند فوم اسپرم کش و کاندوم را در دسترس داشته باشید تا در صورت فراموش کردن مصرف قرص استفاده کنید. 
  • اگر مسافرت می‌روید، قرص‌های خود را همراه داشته باشید.
  • قرص خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.
  • بلافاصله پس از شروع آخرین بسته، نسخه دیگری از پزشک بگیرید و تا آخرین لحظه منتظر نمانید.
  • قرص‌های ضدبارداری دارو هستند. اگر به هر دلیلی به پزشک مراجعه کردید، همیشه به پزشک یا داروساز بگویید که این قرص را مصرف می‌کنید.

نکات مربوط به قرص های ضدبارداری

بنابر آنچه که گفته شد قرص‌های ضدبارداری می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند به شرطی که یادتان باشد هر روز آنها را مصرف کنید. این قرص‌ها مزایای دیگری نیز دارند. قرص ضدبارداری می‌تواند به علائم پریود مانند دل درد و خونریزی شدید کمک کند، آکنه را بهبود بخشد و حتی ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. ممکن است لازم باشد چندین برند مختلف قرص را امتحان کنید تا بهترین قرص برای خود را پیدا کنید. ارزشش را دارد که با امتحان قرص‌های مختلف‌، قرصی را پیدا کنید که راحت‌تر در برنامۀ روتین زندگی شما گنجانده شود. توجه داشته باشید که تعویض یا شروع به مصرف هر نوع دارویی از جمله قرص‌های ضدبارداری باید با مشورت پزشک انجام شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

پس از شروع قاعدگی، حداقل سنی برای مصرف قرص وجود ندارد، اما برخی از پزشکان توصیه می‌کنند تا حدود 16 سالگی صبر کنید تا به بدن خود فرصت بدهید که چرخه قاعدگی کنترل شده باشد.

بله. در بسیاری از موارد، قرص ضدبارداری چرخه قاعدگی را قابل پیش‌بینی‌تر می‌کنند. با مصرف این قرص‌ها احتمال بیشتری وجود دارد که هر ماه در زمان مشخصی پریود شوید.

بله. دل درد پریود و خونریزی نیز می‌تواند خفیف‌تر شود. اثرات این قرص‌ها تا حدی متفاوت است زیرا مقدار و نوع هورمون‌ها بسته به نوع قرص می‌تواند متفاوت باشد. با پزشک خود در مورد بهترین نوع قرص صحبت کنید.