چطور با خارج کردن آلت تناسلی می‌توان از بارداری پیشگیری کرد؟

چطور با خارج کردن آلت تناسلی می‌توان از بارداری پیشگیری کرد؟

روش خارج کردن آلت تناسلی از جمله روش‌های طبیعی جلوگیری از بارداری است که مرد قبل از انزال آلت تناسلی خود را از واژن شما خارج می‌کند تا مانع حاملگی شود. از هر پنج نفری که به این روش جلوگیری دارند، یک نفر باردار می‌شود. همچنین این روش مانند کاندوم به محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی کمک نمی‌کند.

در این مطلب با پیشگیری از بارداری با خارج کردن آلت تناسلی و میزان اثربخشی آن آشنا می‌شوید. 

روش خارج کردن آلت تناسلی برای پیشگیری از بارداری چیست؟

پیشگیری به روش طبیعی از جمله بیرون کشیدن آلت تناسلی مرد از واژن قبل از انزال، نوعی پیشگیری از بارداری است که در آن مرد آلت تناسلی خود را قبل از خروج مایع منی از واژن خارج می کند تا اسپرم کمتری به داخل آن وارد شود. این روش همچنین به نام نزدیکی منقطع یا پس کشیدن یا روش خارج کردن آلت تناسلی نیز شناخته می شود.

روش خارج کردن آلت تناسلی برای پیشگیری از بارداری

چگونگی روش نزدیکی منقطع

اسپرم مرد باید از واژن، جایی که مایع منی ریخته می‌شود به لوله‌های فالوپ برود تا باردار شوید. لقاح  و بارور شدن تخمک توسط اسپرم در لوله‌های فالوپ اتفاق می‌افتد. با روش سکس منقطع، آلت تناسلی همسرتان تا قبل از انزال در واژن شما قرار دارد. به هنگام نزدیک شدن به انزال، مرد آلت را بیرون می‌کشد تا مایع منی خارج از بدن بریزد. هدف این است که از رسیدن اسپرم به کانال واژن جلوگیری شود تا اسپرم نتواند به سمت لوله‌های فالوپ حرکت کند.

آنقدرها هم که به نظر می رسد خارج کردن آلت تناسلی در زمان درست برای پیشگیری از بارداری آسان نیست.در این روش مرد به کنترل زیادی نیاز دارد تا بتواند زمان ارگاسم و خروج مایع انزال را درست زمان بندی کند. اگر مردان نتوانند احساس کنند که نزدیک به ارگاسم‌شان هستند یا آنقدر درگیر لذت جنسی باشند که کمی دیرتر آلت را از واژن خارج کنند، این روش کارساز نیست.

جلوگیری از بارداری با خارج کردن آلت تناسلی 

با توجه به اینکه احتمال بارداری در روش خارج کردن آلت تناسلی از واژن زن بالاست، با این حال افرادی که این روش را انتخاب می‌کنند برای عملکرد بهتر این روش باید به درستی این روش را اجرا کنند. اگر تصمیم به استفاده از روش پیشگیری بیرون کشیدن آلت تناسلی دارید، موارد زیر را برای بهبود اثربخشی آن امتحان کنید.

  • همراه این روش از نوع دیگری از پیشگیری از بارداری مانند کاندوم یا قرص استفاده کنید.
  • از اسپرم کش استفاده کنید، یک ماده شیمیایی که اسپرم را از بین می برد.
  • در روزهای تخمک گذاری که احتمال بارداری زن بیشتر است، تنها به این روش تکیه نکنید. با استفاده از تقویم تخمک گذاری و دنبال کردن سیکل قاعدگی در هر ماه می توانید ردیابی کنید که کدام روز امن ترین روز برای استفاده از این روش پیشگیری طبیعی از بارداری است.
  • قبل از رابطه جنسی ادرار کنید تا از ورود اسپرم جلوگیری شود.
  • هنگامی که مرد انزال می‌کند، مطمئن شوید که مایع منی به بالای ران یا کشاله ران ریخته نشود. 
  • برای بدترین سناریوها برنامه ریزی کنید و روش پیشگیری از بارداری اورژانسی را در دسترس داشته باشید. قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری، مانند قرص صبح روز بعد، اگر ظرف پنج روز پس از مقاربت مصرف شود، می تواند از بارداری جلوگیری کند.

جلوگیری از بارداری با خارج کردن آلت تناسلی

اثربخشی روش خارج کردن آلت تناسلی

بیرون کشیدن آلت تناسلی قبل از انزال مطمئناً روش چندان ایمن و مناسب، خصوصاً در زوج‌هایی که قصد بارداری ندارند  برای جلوگیری از بارداری نیست. اگرچه این روش در حدود 70  تا 80 درصد مواقع در مردانی که آگاهی کامل از زمان ارگاسم‌شان دارند موثر است اما در بهترین حالت هم ، این روش  100 درصد از بارداری جلوگیری نمی‌کند.

واقعیت این است که در این روش باید همه چیز به خوبی پیش برود. حتی اگر سال‌ها از روش بیرون کشیدن آلت تناسلی برای جلوگیری از بارداری استفاده کرده باشید و تاکنون باردار نشده باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که دفعه بعدی منجر به بارداری نشود. یک اشتباه محاسباتی کوچک از طرف شریک زندگی تان موجب بارداری می‌شود.

طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته، در طی یک سال استفاده از این روش، 22 زن از هر 100 زن، حدود 1 در 5 نفر زن باردار می شوند. در مقایسه، کاندوم‌های مردانه زمانی که هر بار به درستی استفاده شوند، 98 درصد در پیشگیری از بارداری موثر هستند.

اثربخشی روش خارج کردن آلت تناسلی

تعیین لحظه دقیق انزال در روش رابطه جنسی منقطع

تعیین لحظه دقیق انزال در روش خارج کردن آلت تناسلی ممکن است دشوار باشد. معمولاً، اما نه همیشه انزال درست قبل از ارگاسم و در اوج لذت جنسی اتفاق می افتد. زمانی که لذت بسیار شدید است، می‌تواند تشخیص این زمان و خارج کردن به موقع بسیار چالش برانگیز باشد. 

اگر شریک زندگی شما تجربه جنسی نداشته باشد، ممکن است به اندازه کافی با بدن خود آشنا نباشد تا بداند چه زمانی احتمالاً انزال می‌کند. حتی در شرکای باتجربه‌ جنسی که معمولاً می توانند زمان انزال را پیش بینی کنند، حواس پرتی مانند استرس یا تأثیر الکل می تواند منجر به اشتباه شود.

تعیین لحظه دقیق انزال

مایع حاوی اسپرم قبل از انزال

لازم به توضیح است که اسپرم همچنان می‌تواند وارد بدن شود حتی اگر شریک زندگی شما به موقع آلت تناسلی را خارج کند. قبل از انزال، یک مایع قبل از انزال یا اصطلاحاً پیشاب ترشح می‌شود که ممکن است حاوی اسپرم باشد. این مایع به اندازه مایع منی اسپرم ندارد، اما ممکن است همچنان حاوی اسپرم باشد. بنابراین مایع پیش از انزال حاوی اسپرم می‌تواند شما را باردار کند اگر که آلت در این زمان وارد واژن شده باشد.

دلایل استفاده از روش خارج کردن آلت تناسلی

زوج‌هایی که از بارداری ناخواسته واهمه ندارند ممکن است این روش را انتخاب کنند. دلایل دیگر انتخاب این روش برای پیشگیری از بارداری به گفته این دسته از افراد عبارتند از: 

  • نداشتن تمایل برای استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری و تجربه لذت بیشتر جنسی 
  • زوج‌ها ممکن است از گزینه‌های مؤثرتر کنترل بارداری مانند قرص‌های ضد بارداری بی‌اطلاع باشند.
  • زوج‌ها ممکن است به کنترل بارداری که شامل دستگاه‌ها، قرص‌ها، تزریق‌ها یا چسب‌ها می‌شود اعتراض کنند.
  • تعدد کم رابطه جنسی 
  • نداشتن هزینه در مقایسه با سایر روش‌ها
  • عدم استفاده از هورمون یا مواد شیمیایی دیگر
  • نداشتن عوارض جانبی یا خطرات برای سلامت در صورت اطمینان از سلامت شریک جنسی 

دلایل استفاده از روش خارج کردن آلت تناسلی

معایب پیشگیری از بارداری با خارج کردن آلت تناسلی

روش جلوگیری از بارداری با خارج کردن آلت تناسلی قبل از انزال و خروج مایع منی روش قابل اعتمادی نیست و ایمنی زیادی ندارد. علاوه بر دلایل بیولوژیکی که باعث می‌شود بیرون کشیدن اشتباه انجام شود، نزدیکی منقطع روش خوبی برای کنترل بارداری نیست زیرا:

  • بیرون کشیدن به موقع آلت تناسلی مرد قبل از انزال به کنترل زیادی نیاز دارد.
  • زنان در این روش اصلاً کنترلی روی آن ندارند و این موجب پریشانی‌شان می‌شود.
  • به دلیل نیاز به داشتن کنترل ممکن است احساس کنید که اتفاقاً مانع لذت جنسی می‌شود.
  • حتی اگر مرد قبل از رابطه جنسی ادرار کند، هنوز در مایع پیشاب و قبل از انزال می تواند اسپرم وجود داشته باشد. 
  • نیاز به پیشگیری اضطراری دارد. اگر مشکوک هستید که مایع منی وارد واژن شما شده است، باید به دنبال پیشگیری اورژانسی از بارداری باشید.. استفاده از یک روش موثر پیشگیری از بارداری ممکن است استرس کمتری نسبت به پیشگیری اضطراری داشته باشد.
  • محافظتی در برابر بیماری‌ های مقاربتی (STI) ایجاد نمی‌کند. 

معایب پیشگیری از بارداری با خارج کردن آلت تناسلی

اگر روش بیرون کشیدن آلت ناموفق بود چه باید کرد؟

اگر نگران هستید که روش پیشگیری به شیوه خارج کردن آلت تناسلی  طبق برنامه پیش نرود، با پزشک در مورد پیشگیری از بارداری اضطراری صحبت کنید، که باید در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری انجام شود. توجه داشته باشید که پیشگیری اورژانسی از بارداری به عنوان روشی مناسب پیشگیری از بارداری نیست که در هر بار شکست این روش پیشگیری سراغ آن بروید. بنابراین لازم است که آگاهی خود را از روش‌های پیشگیری از بارداری و چگونگی انجام، مزایا و معایب آن‌ها بالا ببرید. 

بنابر آنچه گفته شد پیشگیری طبیعی از بارداری با خارج کردن آلت تناسلی مرد قبل از انزال روش ایمن و موثر نه تنها برای جلوگیری از بارداری نیست، بلکه احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی همچنان بالاست. اگر شریک زندگی شما زمان بندی را اشتباه کند یا تصمیم بگیرد به دلیل اینکه رابطه جنسی خیلی خوب دارد پیش می‌رود از خروج به موقع آلت خودداری کند، این شما هستید که می‌توانید باردار شوید.  چنانچه قصد بارداری ندارید بهتر است روش دیگری را در کنار استفاده از این روش بکار گیرید و قبل از استفاده از روش های اورژانسی با پزشک مشورت کنید. این روش‌های گزینه مناسبی برای جلوگیری از بارداری نیستند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

بله، اما چنانچه قصد بارداری ندارید روش بیرون کشیدن ممکن است بهتر از انجام ندادن آن باشد.

نه، اینطور نیست. در حین استفاده از این روش همچنان می توانید به یک بیماری مقاربتی (STD) مانند HIV، کلامیدیا، سوزاک، تبخال یا سیفلیس مبتلا شوید.