رشد کودک در هفتهٔ اول ماه سوم تولد

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه سوم تولد

تمام کودکان منحصربه‌فرد هستند و مراحل رشد را با سرعت خاص خودشان طی می‌کنند. جدول‌های راهنمای رشد نیز تنها نشان می‌دهد که کودک شما چه پتانسیلی دارد که اگر اکنون این پتانسیل تحقق نیافته است، به زودی اتفاق می‌افتد. اگر کودکتان زودرس بود، در نظر داشته باشید کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای تکاملی و رشد نیاز دارند. بهتر است دربارهٔ هر نوع نگرانی و سؤالی که در مورد رشد کودک خود دارید با پزشک کودکتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با رشد کودک در هفتهٔ اول از سومین ماه تولدش آشنا شوید.

علاقه به طرح‌های پیچیده‌تر

در این مرحله کودک شما کم‌کم از علاقهٔ اولیه‌اش برای اشیای روشن یا دورنگ فراتر می‌رود و به طرح‌ها، رنگ‌ها و اشکال پیچیده‌تر علاقه نشان می‌دهد. شما می‌توانید انواع مختلفی از اشیا را به کودک نشان بدهید و بگذارید آنها را لمس کند. برخی از گزینه‌های خوبی که می‌توانید امتحان کنید شامل وسایل پلاستیکی، توپ‌های نرم و حیوانات عروسکی است.

توجه به صداهای مختلف

کودک شما می‌تواند صداهای آشنا را از صداهای دیگر تمایز دهد و به تدریج به شنوندهٔ بهتری تبدیل می‌شود. او حالا با محیط اطراف خود هماهنگی بیشتری پیدا کرده است و اگر توجه کنید خواهید دید که چگونه به اطراف نگاه می‌کند تا منشأ صداها را ببیند. گفت‌وگوی مداوم، اگرچه هنوز یک‌طرفه باشد نیز می‌تواند به کودکتان در توسعه و پرورش حس مکانی به او کمک کند. در این سن او همچنین ممکن است مجذوب حرکات دهان و صورت شما در حین صحبت کردن شود.

به یاد داشته باشید که اگر هر گونه تردیدی در مورد شنوایی کودکتان دارید حتماً نگرانی خود را با پزشک کودکتان مطرح کنید، زیرا حتی اگر شنوایی او قبلاً تست و آزمایش شده است، باز هم مشکلات دیگری می‌تواند در این فاصله به وجود آمده باشد.

کمک گرفتن از دیگران

ماه‌های پر هرج و مرج و شلوغ اوایل زایمان و تولد کودک دیگر کمی گذشته‌ است و برنامهٔ روزمرهٔ کودک شما احتمالاً قابل پیش‌بینی‌تر شده‌ است. در این سن‌ها مهم است که هر دو نفر والدین فرصت و امکان مراقبت و ایجاد پیوند عاطفی با کودک را داشته باشند، پس مطمئن شوید که هر کدام از شما که مراقب اصلی کودک نیست نیز به طور منظم با او وقت می‌گذراند و گاهی به تنهایی کار حمام کردن، عوض کردن پوشک و تأمین دیگر نیازهای او را انجام می‌دهد.

اگر همسرتان کنار شما نیست یا به هر دلیلی تنها هستید، سعی کنید یک بزرگسال دیگر مانند مادر، مادربزرگ یا کسی را پیدا کنید که زمانی را با کودکتان بگذراند. این کار به فرزند شما فرصتی برای ایجاد پیوند عاطفی و دلبستگی به بزرگسالان دیگر را می‌دهد و شما نیز کمی فرصت استراحت خواهید داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط