چهار سال و سه ماه: مهارت در غذا خوردن

چهار سال و سه ماه: مهارت در غذا خوردن

فرزند چهار سالهٔ شما حالا وارد چهارمین ماه از سال چهارم زندگی خود شده است. در این مطلب با بخشی از رفتار و روزهای زندگی یک کودک چهار سال و سه ماهه آشنا شوید.

مهارت‌ در غذا خوردن

در این سن فرزندتان می‌تواند یک قاشق غلات صبحانه یا سوپ را تقریباً بدون ریختن به دهان خود برساند. او می‌تواند از چنگال استفاده کند. می‌تواند از لیوان بدون در و لیوان معلولی بدون ریختن مایع آب بنوشد، هرچند عاقلانه‌تر است اگر هنوز تا مدتی لیوان‌های کوچک و نشکن به او بدهید. اما او هنوز هم در تکه‌تکه کردن و برش دادن غذای خود مثلاً با کارد غذاخوری یا پوست کندن و بریدن میوه به کمک نیاز دارد.

سه دلیل اصلی برای این مسئله وجود دارد. اول اینکه، چاقوهای تیز در دست‌های کوچک کمی خطرناک هستند و نظارت مداوم روی کودک می‌تواند سخت و حتی آزاردهنده باشد. دوم، فرزند شما هنوز هماهنگی حرکتی لازم برای کار همزمان با کارد و چنگال را ندارد و سوم، احتمال خفگی کودک هنگام خوردن غذاها هنوز وجود دارد، بنابراین باید مطمئن شوید که غذاها در تکه‌هایی کوچک و به اندازه‌ٔ یک لقمه خورده می‌شوند که این موضوع را نباید به عهدهٔ کامل خود کودک بگذارید.

مطلب مادرشو در مورد آموزش آداب غذا خوردن به بچه‌ها را ببینید.

نکتهٔ والدین: آموزش اصول بهداشتی

یادآوری مداوم شستن دست‌ها و پاک کردن بینی‌ به بچه‌های چهار ساله، گاهی خیلی خسته‌کننده است، اما حالا خوشبختانه فرزندتان به آداب و برنامه‌های روتین علاقه‌ پیدا کرده و شما می‌توانید از این علاقه در آموزش اصول بهداشت بهره ببرید.

شستن دست‌ها را به بخشی از هر وعده‌‌ٔ غذایی در شروع و پایان غذا یا روال بازی تبدیل کنید. مثلاً بگویید: «یادت باشه، ما همیشه بعد از اومدن از بیرون، دست‌هامون رو با آب و صابون می‌شوریم!» یا حالا «دست‌هامون رو بشوریم و بریم سر میز بشینیم!» برای یاد دادن روش درست انجام آن به کودک باید وقت بگذارید. اگر وجود چهارپایه دسترسی و تسلط فرزندتان را آسان‌تر می‌کند، جلوی روشویی دستشویی یک چهارپایهٔ کوتاه و ایمن بگذارید. هنگام بیرون رفتن و گردش نیز می‌توانید یک ضدعفونی‌کننده‌ٔ دست کودکان همراه داشته باشید.

به فرزند خود بیاموزید که اگر دستمال ندارد، به جای اینکه رو به فضای اتاق یا داخل دستش عطسه کند، داخل گودی آرنجش عطسه یا سرفه کند، زیرا این کار هم مؤدبانه و بهداشتی است و هم بعدش او سایر سطوح اتاق را با دستش لمس می‌کند. وقتی آب بینی‌اش را بالا می‌کشد، به او نشان دهید که چگونه از دستمال استفاده کند و چگونه با ملایمت فین کند. یادتان باشد این کار یک مهارت ذاتی و غریزی نیست و باید آموزش داده شود!

در مورد آموزش آداب اجتماعی به کودکان بیشتر و کامل بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط