سه سال و چهار ماه: برهنگی و دکتربازی

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه پنجم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سال و چهار ماههٔ خود آشنا شوید.

کلاس ورزش گروهی

این روزها فرزندتان احتمالاً شما را با شوت‌های قوی و دویدن سریع و مجکم خودش خیره می‌‌کند. اما آیا باید او را در یک تیم ورزشی رسمی ثبت‌نام کنید؟

هرچند این وسوسه‌انگیز است و کلاس‌های زیادی برای آموزش بسیاری از ورزش‌ها به بچه‌ها، حتی در سن بسیار خردسالی وجود دارد و فشار اجتماعی برای ثبت‌نام زودهنگام بچه‌ها در این برنامه‌ها می‌تواند شدید باشد اما اینکه کودک شما هماهنگی حرکتی خوبی دارد یا سریع است، لزوماً به معنای آمادگی عاطفی یا ذهنی او برای حضور در یک تیم ورزشی یا کلاس آموزشی نیست. به عنوان مثال، اگر به تماشای یک بازی فوتبال خردسالان بروید، یک یا دو کودک را خواهید دید که وسط بازی دارند از زمین قاصدک یا برگ جمع می‌کنند و یکی دیگر هم روی خط حاشیهٔ زمین گریه سر داده است. پس قبل از اینکه ثبت‌نام او در یک تیم ورزشی را در نظر بگیرید، چند سؤال کلیدی زیر از خودتان بپرسید تا با یافتن جواب آنها بتوانید بهتر تصمیم بگیرید:

  • آیا فرزندم آماده است که از قوانین بازی پیروی کند و به طور منظم در تمرینات شرکت کند؟ چون این موضوع اغلب در سه سالگی کودکان بعید است.
  • آیا او می‌تواند هدایت و آموزش را از بزرگسال دیگری بپذیرد؟ چون پیروی از دستورالعمل‌های دقیق و اصلاح رفتار برای بیشتر بچه‌های سه ساله بسیار سخت است.
  • آیا او برای رقابت آماده است؟ زیرا تعداد معدودی از کودکان خردسال مفهوم رقابت را درک می‌کنند و وقتی والدین این فعالیت‌ها را به شکل رقابت در نظر می‌گیرند، می‌تواند فشار زیادی برای بچه‌ها ایجاد کند اما تفریح زیادی در بر نداشته باشد.
  • آیا او می‌تواند برای تمام طول یک بازی تمرکز کند؟ چون همان‌طور که شما بدون شک متوجه شده‌اید، بازهٔ توجه یک کودک سه ساله هنوز بسیار کوتاه است.

بیشتر بچه‌های سه ساله هنوز برای پیچیدگی‌های ورزش‌های تیمی یا کلاس‌های آموزشی آماده نیستند. ورود زودهنگام در این سن می‌تواند کودک شما را سرخورده کند و او را به ورزش‌های قاعده‌مند بی‌علاقه کند. در حال حاضر، بازی فیزیکی فقط شامل دویدن و پریدن، پرتاب کردن و گرفتن است. بالا کشیدن خود از وسایل زمین بازی یا توپ‌بازی با شما به او اجازه می‌دهد تا مهارت‌های فیزیکی مهم را نیز رشد دهد. بازی آزاد و بدون چارچوب هم سرگرم‌کننده است و هم بدون فشار، اما به بچه‌ها در مورد وضع قانون، مذاکره و حل و فصل تعارضارت نیز آموزش می‌دهد.

اگر مقداری چارچوب و برنامه‌ٔ مشخص کمک می‌کند تا روزهای شما نظم پیدا کند، به دنبال باشگاه‌های ورزشی مخصوص بچه‌ها یا کلاس‌های ژیمناستیکی باشید که بر بازی آزاد تأکید می‌کنند و در عین حال به بچه‌ها کمک می‌کنند تا هماهنگی‌های حرکتی پایه، مانند نحوهٔ انجام پشتک رو به جلو را تمرین کنند. لذت بردن از حرکت بهترین پایه و بنیان برای داشتن زندگی فعال در آینده است.

در مورد کشف استعداد کودکتان بدانید.

نکتهٔ والدین: برهنگی و دکتربازی

هنگام بازی بچه‌ها، خود را برای مقدار برهنگی آماده کنید، یعنی وقتی فرزندتان و دوستانش بدن همدیگر را بررسی می‌کنند. بزرگسالان غالباً این وضعیت‌ها را دارای تمایلات یا بار جنسی می‌دانند. اما بچه‌های سه ساله واقعاً فقط نسبت به بدنشان کنجکاوند. آنها بالاخره دارند می‌فهمند که دخترها و پسرها از نظر جسمی با هم تفاوت دارند و در این رابطه سؤال‌هایی از یکدیگر و شما می‌پرسند.

«دکتربازی» کودکان با بچه‌هایی در همان سن و سال نشانه‌ای از میل جنسی خارج از کنترل کودک یا رفتار ناپسند در آینده نیست و بهترین واکنش شما تغییر مسیر آنها به شکلی خونسرد و آرام است. به عنوان مثال، بدون این که فضا را هیجانی کنید و واکنش‌های عجیبی نشان دهید بگویید: «بذارید لباس‌هاتون تنتون بمونه موقع بازی کردن.» یا «کی برای خوردن یه غذای خوشمزه آماده است؟» در حقیقت، اگر اکنون این موقعیت را به شکلی خونسرد و بدون ناراحتی و دستپاچگی مدیریت کنید، احتمالاً فرزندتان در آینده نگرش سالم‌تری نسبت به سکس و روابط جنسی خواهد داشت.

در مورد هویت جنسیتی کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط