چگونه کودکی عاشق ریاضی داشته باشید

چگونه کودکی عاشق ریاضی داشته باشید

کودک شما در سال‌های دبستان وقت زیادی برای آموزش علمی ریاضی خواهد داشت. اما قبل از شورع مدرسه، هدف اصلی معرفی مفاهیم ریاضی با بیشترین اشتیاق و حداقل فشار ممکن است. هرچه بیشتر از کار با اعداد لذت ببرید و هرچه بیشتر بتوانید به کودک خود نشان دهید که ریاضی بخشی از زندگی روزمره است، انگیزه‌ٔ او برای یادگیری بیشتر می‌شود. در این مطلب با چند فعالیت که می‌توانید برای پرورش عشق به ریاضی در کودکتان انجام دهید آشنا شوید.

ریاضیات را سرگرم‌کننده معرفی کنید

اگر خودتان ریاضی را دوست ندارید، اجازه ندهید این موضوع روی نحوه‌ٔ معرفی دنیای اعداد به فرزندتان تأثیر بگذارد. آموزش ریاضی باید روی ایجاد ارتباط بین فعالیت‌های دنیای واقعی و مفاهیم ریاضی تأکید داشته باشد. بچه‌ها می‌فهمند که ریاضی به آنها کمک می‌کند مهارت‌های حل مسئله پیدا کنند. برای آنها، یادگیری ریاضی در واقع سرگرم‌کننده است. پس بازی‌های ریاضی برای کودکان را یاد بگیرید و با هم انجام دهید.

هر روز از ریاضی استفاده کنید

بگذارید فرزندتان ببیند که مهارت‌های ریاضی چقدر در زندگی روزمره‌ٔ شما مهم است و چقدر زیاد از آنها استفاده می‌کنید. هنگام پرداخت صورتحساب، اندازه‌گیری اتاق برای مبلمان جدید یا اندازه‌گیری مواد اولیه‌ٔ دستور تهیهٔ یک غذا، از او کمک بگیرید. او را متوجه کنید که چگونه پزشکان، داروسازان، معماران و فضانوردان از ریاضی در مشاغل خود استفاده می‌کنند. همه‌ٔ این فعالیت‌ها روی میزان سودمندی مهارت‌های ریاضی تأکید دارند.

مرزهای ریاضی را گسترش دهید

ریاضی فقط اعداد نیست و به چیزهای دیگری نیز ارتباط دارد:

شناسایی اشکال: مثلاً از کودک بپرسید: «تو این عکس چند تا مثلث می‌بینی؟»

مشاهده‌ٔ الگوها: به عنوان مثال سؤال کنید: «این تصویر یه دایره‌ قرمز رو نشون میده، بعدش یه دایره آبی و بعدش دوباره دایره قرمز. بعدش چه رنگی میاد؟»

مقایسه کردن: مثلاً از کودک بپرسید: «این جوراب بزرگ‌تر از اون یکی جورابه یا کوچیک‌تر؟»

وقتی کودک این مهارت‌ها را از سن پایین یاد بگیرد، در سال‌های آینده هندسه و مفاهیم عددی پیچیده‌تر را راحت تر درک خواهد کرد.

سؤال بپرسید

هنگام محاسبهٔ جمع مبلغ خرید در سوپرمارکت، فروشگاه و در خانه با صدای بلند فکر کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما در طول یک قرار بازی تعدادی کلوچه درخواست کند، می‌توانید بگویید: «بذار ببینیم، چهار تا کلوچه مونده. اگه یکی از اونا رو به تو و یکی رو به دوستت بدم، چند تا برای من می‌مونه؟» هرچه فرزندتان بزرگ‌تر می‌شوید، می‌توانید این موارد را پیچیده‌تر کنید.

او را ترغیب کنید که خودش جواب را پیدا کند، اما تشویقش کنید تا با صدای بلند فکر کند. پیدا کردن پاسخ درست کمتر از مراحل رسیدن به پاسخ اهمیت دارد. همچنین می‌توانید آن را با خنده و شوخی برگزار کنید. مثلاً بگذارید بفهمد که خودش و دوستش کل کلوچه‌ها را می‌گیرند و شما و پدر چیزی گیرتان نمی‌آید. تصور این‌که ریاضی روش خوبی برای کلک زدن به بزرگسالان است، می‌تواند آن را جالب‌تر کند.

به فرزندتان اجازه دهید از ماشین حساب استفاده کند

بچه‌ها گجت‌ها و ابزارهای فناوری را دوست دارند و برای آنها، جمع و تفریق روی ماشین حساب روش هیجان‌انگیزی برای یادگیری کار با اعداد است. همچنین فرزندتان با ابزاری که روزی در مدرسه از آن استفاده خواهد کرد، آشنا می‌شود و حتی اگر خیلی کوچک‌تر از آن است که بفهمد در ماشین حساب چه اتفاقی می‌افتد، احتمالاً مدتی بیش از آنچه فکر می‌کنید او را مشغول خود خواهد کرد.

اپ‌های یادگیری ریاضی را امتحان کنید

با این‌که اپلیکیشن‌های ریاضی جایگزین درس‌های دنیای واقعی نمی‌شوند، اما مهارت‌های تدریس‌شده در کلاس را تقویت می‌کنند. به علاوه، بچه‌ها تعاملی بودن اپ‌ها را دوست دارند. در مورد انتخاب اپ‌ها از یک معلم آگاه کمک بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط