چگونه در انجام تکالیف به کودکتان کمک کنید

چگونه در انجام تکالیف به کودکتان کمک کنید

اگر در انجام تکالیف به کودکم کمک کنم کار اشتباهی کرده‌ام؟ اگر این پرسش شما هم هست، در این مطلب با این موضوع مهم که چطور در انجام تکالیف به فرزندتان کمک کنید بدون این‌که خودتان آنها را انجام دهید آشنا شوید.

کمک به کودک در انجام تکالیف مدرسه 

شما هم مثل خیلی از والدین دوست ندارید ببینید فرزندتان در حال کلنجار با یک مسئلهٔ ریاضی کلافه شده است یا مدام یک کلمه را با غلط املایی می‌نویسد، اما مهم است که اجازه دهید او از اشتباهاتش درس بگیرد. در مورد تکالیف، همیشه این قانون را رعایت کنید: «از فرزندتان حمایت و به او کمک کنید، اما هرگز خودتان تکلیفی را انجام ندهید.

کلاس اول احتمالاً اولین تجربۀ فرزند شما در انجام تکالیف است، بنابراین شما تا حدی درگیر آن خواهید بود و اگرچه دانش‌آموز کلاس سومی شما احتمالاً الان دیگر به طور مستقل روی تکالیفش کار می‌کند، اما شما همچنان باید از تکالیفی که به خانه می‌آورد آگاه باشید و قبل از شروع تکالیفش را ببینید. چند راه برای حفظ تعادل مناسب بین کمک کردن در تکالیف مدرسه و حفظ فاصله به شکل زیر است:

با معلم فرزندتان صحبت کنید

معلم‌ها با تکالیف به شیوه‌های مختلفی برخورد می‌کنند و روش‌های آنها تعیین می‌کند که چقدر باید در انجام تکلیف مشارکت داشته باشید. اگر معلم از تکالیف استفاده می‌کند تا بفهمد که فرزندتان موضوع خاصی را فهمیده است یا نه، احتمالاً کمک کردن به او کار درستی نیست.

از سوی دیگر، اگر معلم از شما انتظار کمک داشته باشد و فرزندتان تنها کودکی باشد که کمکی دریافت نمی‌کند، پس او  عقب خواهد ماند. معلمانی که از تکالیف برای پیگیری پیشرفت و گروه‌بندی کودکان بر این اساس استفاده می‌کنند، از شما می‌خواهند که بگذارید فرزندتان به تنهایی کار کند؛ در غیر این صورت، معلم اطلاعات دقیقی از سطح توانایی فرزند شما نخواهد داشت.

بگذارید فرزندتان بداند که به کارهایش علاقه دارید

صرف‌نظر از مشارکت شما، قبل از شروع به کار فرزندتان، در مورد آن تکلیف صحبت کنید. سؤال بپرسید: «متوجه می‌شی تکلیف در مورد چیه؟»، « قبلاً این نوع تکلیف رو انجام دادی؟» وقتی کار فرزندتان تمام شد، آن را نگاه کنید. احتمالاً معلم نمی‌خواهد که شما اصلاحات را انجام دهید، اما می‌توانید نقاط قوت و ضعف فرزندتان را ببینید و می‌فهمید که در خانه باید روی چه زمینه‌هایی کار کنید.

از راه‌های دیگری کمک کنید

بگذارید فرزندتان تکالیفش را انجام دهد، اما هر کاری که می‌توانید برای آسان‌تر شدن آنها انجام دهید. اگر کمک‌ها و آموزش‌های بصری به بهبود یادگیری کودکتان کمک می‌کند، نقاشی‌هایی بکشید که به آن تکلیف اشاره دارد.

اگر کودک با وسایل لمس کردنی موفق‌تر است، از وسایل خانگی برای نمایش مسائل ریاضی استفاده کنید. مثلاً برای نشان دادن کسرها، یک تکه میوه را به چند قسمت تقسیم کنید. اگر کودکتان کلمات خاصی را تمرین می‌کند، از آنها در جملات استفاده کنید یا آنها را روی برچسب‌هایی بنویسید و به دیوارهای خانه بچسبانید.

روتینی برای تکالیف فرزندتان ایجاد کنید

در این بخش هر قدر تلاش کنید، کم است. یک فضای کار راحت در خانه ایجاد کنید. زمان ثابتی در هر شب را برای انجام تکالیف در نظر بگیرید. یک تقویم شامل اسم تکالیف و مهلت تحویل برای فرزندتان بخرید و در کل، تمام وسایلی را که نیاز دارد فراهم کنید.

در مورد میز مشق شب بدانید.

تلاش کودکتان را تحسین کنید

این شکل از کمک همیشه به جا و مناسب است و تأثیری معجزه‌آسا در عزت نفس کودک شما دارد. نمونه‌هایی از تکلیف موفق را به یخچال بزنید یا در اتاق کودک خود آویزان کنید. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط