مشکلات رفتاری بچه‌ها در مدرسه را حل کنید

مشکلات رفتاری بچه‌ها در مدرسه را حل کنید

بچه‌ها می‌توانند در مدرسه طیف وسیعی از مشکلات رفتاری را، از صحبت کردن مختل‌کننده‌ٔ کلاس گرفته تا دعوا و فحش دادن در زمین بازی نشان دهند و دلایل رفتار بد معمولاً ساده است. اگر کودکی در مدرسه خیلی بدرفتاری می‌کند، فرض این است که او احساسات شدیدی دارد و برای ابراز این احساسات به کمک احتیاج دارد یا این‌که چیزی در مدرسه واقعاً مناسب او نیست. به عنوان یک والد، می‌توانید کارهای مختلفی را در خانه انجام دهید تا به فرزند خود کمک کنید با احساسات خود روبه‌رو شود. همچنین می‌توانید وضعیت او در مدرسه را تغییر دهید تا فرزند شما در آنجا اوقات بهتری داشته باشد. در این مطلب با راهکارهای موجود آشنا شوید.

چطور مشکلات رفتاری کودکتان در پیش‌دبستان یا مدرسه را کم کنید

شرایط را ارزیابی کنید

اگر مدرسهٔ فرزند شما این امکان را دارد می‌توانید با وقت گذراندن در کلاس فرزندتان به عنوان داوطلب کمک برای یک یا دو روز شروع کنید تا ببینید چه خبر است. شما ممکن است با گذراندن یک روز در محیط فرزندتان و توجه به تعاملات او با افراد اطرافش چیزهای زیادی بفهمید. مثلاً می‌توانید:

  • تا جای ممکن به سبک تدریس معلم و سبک یادگیری فرزندتان دقت کنید. آیا تطابق نداشتن در رابطه‌ٔ معلم و کودک باعث می‌شود تا فرزندتان احساس کند که فهمیده نمی‌شود یا باعث عصبانیت او می‌شود؟
  • در زنگ تفریح به زمین بازی مدرسهٔ کودکتان بروید. آیا فرزند شما اذیت یا ترسانده می‌شود و سپس در تلاش برای این‌که شخصی را متوجه کنند که دچار مشکل شده است، بدرفتاری می‌کند؟ 

در مورد روش‌های یادگیری کودکان بدانید.

رابطه‌ٔ فرزندتان با معلمش را بررسی کنید

این مورد مهم می‌تواند تجربه‌ٔ کودک در کلاس را موفقیت‌آمیز یا با شکست همراه کند. در اغلب موارد، وقتی کودکی در مدرسه مشکلات رفتاری دارد، این‌طور حس می‌کند که معلمش او را دوست ندارد. برای این‌که بچه‌ها بتوانند یاد بگیرند و خوب رفتار کنند، واقعاً بسیار مهم است که احساس کنند دوست داشته می‌شوند.

معمولاً فقط کافی است این مسئله را به گوش معلم برسانید، اما اگر فرزند شما معلمش را به نوعی تحریک می‌کند که دوست داشتنش را برای معلم دشوار می‌کند، به عنوان آخرین چاره، می‌توانید فرستادن فرزندتان به یک کلاس دیگر را در نظر بگیرید. گاهی اوقات همین کار برای برطرف کردن رفتار دردسرساز کافی است. 

با معلم همکاری کنید

یک‌جا نشستن در طول کلاس برای برخی از بچه‌ها یک چالش بزرگ است. اگر این‌طور باشد بد نیست که در این باره با معلم کودکتان صحبت کنید، ممکن است او بپذیرد و اجازه دهد بچه‌ٔ شما گاهی به این طرف و آن طرف حرکت کند یا فعالیت‌های دیگری انجام دهد.

پدری تعریف می‌کند که: وقتی یکی از پسرهای من در حال انتقال از مهدکودک به پیش‌دبستانی بود، واقعاً برای نشستن و صحبت نکردن مشکل داشت، چون در کودکستان او فضای زیادی برای حرکت و بازی در حین یادگیری داشت. یکی از معلمانش به او گفت که در حین صحبت یا خواندن معلم، اشکالی ندارد که او نقاشی کند و وقتی توانست این کار را انجام دهد، دیگر دردسر درست نکرد».

راهی برای همفکری پیدا کنید

کارشناسی پیشنهاد می‌کند که جلساتی شامل شما، فرزندتان و معلم او برگزار کنید. در مورد چگونگی بهتر کردن مدرسه برای فرزندتان همفکری کنید. می‌توانید سیگنالی مانند بلند کردن دو انگشت ابداع کنید که فرزندتان می‌تواند هنگام احساس کلافگی و بی‌قراری و در آستانهٔ شروع به بدرفتاری، به معلم خود نشان دهد؛ در این مواقع، معلم می‌تواند کار خاصی، مانند بردن ورقه‌های امتحانی به دفتر مدیر به او بدهد یا معلم می‌تواند سیگنالی مانند ضربه به شانه‌ٔ فرزندتان داشته باشد تا به او یادآور شود درست رفتار کند بدون این‌که او را در مقابل کلاس شرمنده کند.

به کودک خود استراحت بدهید

گاهی اوقات کار طافت‌فرسای رفتن هر روزه به مکانی که در آن موفق نمی‌شود کودک را به سمت مشکلات رفتاری سوق می‌دهد. اگر می‌توانید، هر چند وقت یک بار برایش مرخصی یک روزه از مدرسه و برای خودتان مرخصی از کار بگیرید تا کاری را که کودک واقعاً از آن لذت می‌برد، انجام دهید. خواه گذراندن روزی در شهر بازی باشد، یا فقط نشستن در حیاط پشتی خانه و گوش دادن به رادیو. از موقعیت‌هایی که او در خانه است استفاده کنید تا به هم نزدیک‌تر شوید و توجه ویژه‌ای به او نشان دهید.

بگذارید بداند چقدر دوستش دارید

به فرزندتان کمک کنید به یاد داشته باشد که شما او را دوست دارید. دانستن این موضوع که دوست داشته می‌شود می‌تواند او را از مارپیچ نزولی بدرفتاری بیرون بکشد. گاهی اوقات مفید است که به فرزندتان یک یادگاری ویژه از خود بدهید، چیزی که بتواند در جیبش نگه دارد، مانند یک یادداشت کوچک که می‌گوید:«دوستت دارم». یا می‌توانید عکسی از دو نفر شما که در آغوش هم هستید، در کیف مدرسه‌اش بگذارید.

مطلب عشق کودک دبستانی به والدین را ببینید.

تسلط روی افکار را یادش بدهید

به فرزند خود بگویید او می‌تواند تصمیم بگیرد که ذهنش به کجاها برود. اگر فرزند شما در مدرسه روزهای بدی را سپری می‌کند، می‌تواند به جای این که در احساسات بد محصور شود، به شما یا به تفریحاتی که بعد از مدرسه خواهد داشت فکر کند.

یک مثال خوب از این پیشنهاد در فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان است، جایی که هری با هیولاهایی به نام دیوانه‌سازها روبه‌رو می‌شود که تمام خوشبختی قربانیان خود را می‌مکند. پادزهری که یک جادوگر قدرتمند به هری می‌دهد این است که به بهترین اوقاتی که تاکنون داشته است فکر کند؛ این به او اجازه می‌دهد تا بر هیولاها تسلط پیدا کند.

کمک بگیرید

اگر فکر می‌کنید ضروری است، برای فرزندتان به یک درمانگر خوب کودکان مراجعه کنید. با چند مرکز صحبت کنید و به آنها بگویید به دنبال شخصی هستید که بتواند به کودک شما کمک کند تا مسائلی عاطفی را که باعث می‌شود او در مدرسه بدرفتاری کند، حل و فصل کند. به آنها بگویید که شما علاقه‌ای به رویکرد دارودرمانی ندارید، اما به دنبال شخصی هستید که بتواند به فرزندتان ایده‌های در مورد چگونگی مدیریت رفتار او بدهد.

همچنین کتاب‌هایی در مورد گوش دادن به بچه‌ها و نحوهٔ کار با کودک برای از بین بردن ترس، ناامیدی و عصبانیت را بخوانید. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط