چگونه بهترین پیش‌دبستانی را برای کودکتان پیدا کنید

چگونه بهترین پیش‌دبستانی را برای کودکتان پیدا کنید

چند ماه قبل از وقتی که فرزندتان آمادۀ رفتن به پیش‌دبستانی شود، آخرین وقتی است که یک مرکز پیش‌دبستانی خوب پیدا کنید. شروع زودهنگام جست‌وجو بسیار مفید است. بعد از این‌که چند پیش‌دبستانی خوب را شناسایی کردید، بین آنها یکی را که بیشتر نزدیکی به اولویت‌های شما دارد انتخاب کنید. در این مطلب با چند مرحله و نکتهٔ مهم برای پیدا کردن بهترین پیش‌دبستانی برای فرزندتان آشنا شوید.

اولویت‌ها را مشخص کنید

ابتدا تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید. آیا به دنبال یک پیش‌دبستانی در نزدیکی محل کار خود هستید یا این که نزدیک بودن به خانه بهتر است؟

آیا می‌خواهید برنامه درسی شامل فعالیت‌هایی مانند رقص و قصه‌گویی باشد؟ آیا به دنبال رویکرد خاصی برای یادگیری هستید؟ همه چیز را یادداشت کنید تا زمانی که پیش‌دبستانی‌های مختلف را ارزیابی می‌کنید، فهرستی برای رجوع داشته باشید. 

همچنین مطلب مادرشو در مورد ویژگی‌های پیش‌دبستان خوب را ببینید.

تحقیق کنید

برای تحقیق و کسب اطلاعات بهتر در مورد پیش‌دبستانی به موارد زیر دقت کنید:

برای یافتن معتبرترین پیش‌دبستانی‌ها از دیگران سؤال کنید: دوستان و خانواده می‌توانند نام پیش‌دبستانی‌هایی را که دوست دارند به شما بدهند و همه می‌دانیم که معرفی آشنایان معمولاً خوب است.

از کارشناسان سوال کنید: برخی مراکز مراقبت از کودکان مثل مهدها می‌توانند پیش‌دبستانی‌های دارای مجوز در منطقهٔ شما را معرفی کنند. بهتر است فهرستی از مراکز پیش‌دبستانی معتبر نزدیک خود از را بخواهید. اگرچه اعتبار و داشتن گواهی‌ها تضمینی برای مناسب بودن یک پیش‌دبستانی برای فرزندتان نیست، اما به‌طورکلی، مهر تأیید آموزش و پرورش نشانهٔ قابل اعتمادتری است.

به اینترنت مراجعه کنید: اغلب مراکز پیش‌ٔبستانی وب‌سایت دارند. برای راهنمایی و اطلاعات تماس به آنها مراجعه کنید و اطلاعاتی کسب کنید.

از پیش‌دبستانی بازدید کنید

می‌توانید چند سؤال اول را از طریق تلفن بپرسید، مثلاً در مورد هزینه‌ها یا ثبت‌نام، اما تا زمانی که به آنجا نروید و با کارکنان ملاقات نکنید، متوجه نمی‌شوید که واقعاً چگونه جایی است.

هنگام بازدید از کلاس‌ها، نسبت تعداد معلم به کودکان را بررسی کنید و ببینید که چند کودک در یک کلاس درس هستند. بر اساس استاندارها، برای کودکان چهار ساله، گروه‌های 20 نفره یا کمتر توصیه می‌شود که باز هم حداقل باید دو معلم داشته باشند و نهایت تا 20 کودک پنج ساله می‌توانند در کلاسی با دو یا چند معلم حضور داشته باشند.

وقتی بچه‌های کمتری در کلاس هستند، توجه فردی به بچه‌ها و پاسخگو بودن به آنها آسان‌تر است.

به نحوهٔ برخورد و تعامل معلمان با بچه‌ها دقت کنید

مطمئن شوید که تمام مسئولان رفتار دوستانه‌ای دارند و دلسوز و مشوق هستند. شما همچنین به یک برنامهٔ درسی چالش‌برانگیز، معلمان باتجربه که از شغل خود راضی هستند و محیطی گرم، تمیز و امن نیاز دارید.

در مورد تعداد جابه‌جایی کارکنان سوال کنید. اگر معلمان هر شش ماه یک بار عوض می‌شوند، به جست‌وجو ادامه دهید. کودکان به ثبات و فرصتی برای ایجاد روابط قوی با مراقبان خود نیاز دارند، بنابراین مدرسه‌ای را که معلمان آن مدام می‌آیند و می‌روند، نمی‌خواهید.

در نهایت، انتخاب پیش‌دبستانی یک تصمیم شخصی است. اگر پس از بازدید از یک پیش‌دبستانی، تصور رفتن فرزندتان به آنجا را دوست دارید و مهم‌تر از همه، به نظر می‌رسد کودکتان واقعاً از حضور در آنجا خوشحال است، احتمالاً مکان مناسبی برای شماست.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های لازم برای یک پیش‌دبستانی به مقالات ما در مورد نشانه‌های یک پیش‌دبستانی خوب و نشانه‌های یک پیش‌دبستانی بد مراجعه کنید.

معرف‌ها را بررسی کنید

تبلیغات دهان به دهان مثبت یک تأیید قوی است. اگر یک پیش‌دبستانی خیلی معروف است، از والدین بپرسید که چه چیزی را در مورد آن دوست دارند.

از هر مدرسه‌ای که در نظر دارید بخواهید فهرستی از والدینی را که فرزندانشان در آنجا تحصیل کرده‌اند به شما بدهند. با آنها تماس بگیرید و سؤالات خاصی بپرسید. به پرسیدن این‌که آیا پیش‌دبستانی را دوست دارند یا خیر بسنده نکنید وبپرسید دقیقاً چه چیزی را در آن دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. اگر هم فرزندشان دیگر به آنجا نمی‌رود، دلیل آن را بپرسید.

همچنین می‌توانید با مراکز مربوطه مثل کلانتری‌ها یا آموزش و پرورش تماس بگیرید تا ببینید آیا شکایتی علیه آن مدرسه یا معلمان آن ثبت شده است یا خیر.

همراه کودکتان به پیش‌دبستان بروید

با فرزندتان از مدرسه دیدن کنید. به این ترتیب می‌توانید نحوهٔ تعامل او و معلمان را مشاهده کنید و ببینید که آیا در محیط پیش‌دبستانی راحت به نظر می‌رسد یا نه. آیا به نظر می‌رسد معلمان علاقه‌مند به شناخت فرزند شما هستند؟ آیا او از فعالیت‌ها لذت می‌برد؟

بعد از رسیدن به خانه به واکنش کودکتان دقت کنید. اگر فرزند شما بعد از یک روز حضور در آنجا مملو از شادی است و یک‌ریز در مورد همهٔ چیزهایی که آنجا دیده صحبت می‌کند، احتمالاً انتخاب خوبی کرده‌اید.

با مدیر و مربی‌ها صحبت کنید

از مدیر پیش‌دبستانی یا مسئ>ل مربوطه دربارهٔ همه چیز، از ساعت‌ها، شهریه و برنامهٔ تعطیلات گرفته تا فلسفۀ پیش‌دبستانی‌ در مورد موضوعات مربوط به تربیت کودک مانند تأدیب و تربیت و تغذیه سؤال کنید. همچنین یک کپی از برنامهٔ روزانه پیش‌دبستانی داشته باشید خیلی بهتر است.

به احساس درونی خود در مورد آنجا اعتماد کنید و به نحوهٔ برخورد مدیر و مسئولان با سؤالاتتان توجه کنید. 

مسافت و هزینه‌ها را بررسی کنید

فاصله و مسافت پیش‌دبستانی تا خانه یا محل کار شما هم اهمیت دارد، به خصوص اگر در شهرهای بزرگ و شلوغی زندگی می‌کنید. همچنین هزینه‌های پیش‌دبستانی‌ها را در اینترنت ببینید یا تلفنی جویا شوید و این موضوع را با توجه به امکانات و تفاوت‌هایشان با یکدیگر بررسی کنید.  

انتظارات پیش‌دبستانی از والدین چیست؟

پیدا کردن یک پیش‌دبستانی خوب به این معنی نیست که کار شما تمام شده است. خود شما نیز باید مسئولیت‌پذیر باشید. اما برای مسئول بودن موارد زیر را بدانید:

  • شهریه‌ها را به موقع پرداخت کنید.
  • اگر قرار است دیر بروید یا یک روز فرزندتان را نفرستید، تماس بگیرید.
  • فرزندتان را وقتی مریض است به پیش‌دبستانی نبرید.
  • به طور منظم با معلمان فرزندتان و مدیر صحبت کنید تا بفهمید از شما چه انتظاری می‌رود.
  • به مسئولان و معلم‌ها توضیح دهید که چقدر می‌خواهید کمک کنید تا پیش‌دبستانی تجربهٔ خوبی برای فرزندتان باشد.
  • اگر مدرسه فرصتی برای مشارکت والدین دارد، مثل رفتن به گردش‌ها و کمک به فعالیت‌ها، در آنها شرکت کنید. شما نه تنها به مدرسه کمک خواهید کرد، بلکه این فرصت را خواهید داشت که در مورد کارهایی که فرزندتان در تمام طول روز انجام می‌دهد اطلاعاتی کسب کنید، و فرزندتان عاشق بالیدن به خودش به خاطر حضور شماست.
  • بدون اطلاع قبلی نیز به آنجا بروید، به خصوص اگر هر نوع تردیدی در مورد آنجا دارید. این مهم است که پیگیر باشید و مطمئن شوید که پیش‌دبستانی نیز انتظارات شما را برآورده می‌کند.
  • حتماً به احساس کودک خود در مورد پیش‌دبستانی توجه کنید. آیا او از رفتن به آنجا لذت می‌برد یا از آن می‌ترسد؟ اگر چیزی در مدرسه باعث ناراحتی او شده است و در مورد این‌که چگونه می‌توانید این انتقال را آسان‌تر کنید، با معلمانش صحبت کنید.
  • برای کمک به سازگاری او با پیش‌دبستانی، می‌توانید کم‌کم چند تا از همکلاسی‌هایش را برای بازی دعوت کنید. وقتی همۀ آنها با یکدیگر احساس راحتی بیشتری پیدا کنند، پیش‌دبستانی مفرح‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. 
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط