چطور کودکتان را برای کلاس اول آماده کنید؟

چطور کودکتان را برای کلاس اول آماده کنید؟

فرزند شما در کلاس اول روی مستقل شدن در خواندن، نوشتن و برقراری ارتباط و همچنین شروع اولین یادگیری رسمی علوم و مطالعات اجتماعی تمرکز خواهد کرد. اما والدین چگونه باید فرزند خود را برای کلاس اول آماده کنند؟ هرچند لازم نیست تمام این موضوعات را به کودکتان معرفی کنید اما در این مطلب پیشنهادهایی اختیاری برای آموزش و آمادگی بچه‌ها در سن پیش‌دبستان و دبستان آشنا شوید.

حروف و کلمات را معرفی کنید

در پایان پیش‌دبستانی، فرزند شما شروع به برقراری ارتباط بین حروف و صداهای آنها می‌کند. برای تقویت این مهارت می‌توانید فعالیت‌هایی مانند «مسابقهٔ املای خانوادگی» را امتحان کنید. برای بازی کردن، یکی از والدین کلماتی را انتخاب می‌کند و سپس از هر یک از اعضای خانواده می‌خواهد آنها را با صدای بلند بخش کنند. کلماتی انتخاب کنید که برای یک بچۀ پنج یا شش ساله ساده باشد، به عنوان مثال، «سگ» یا «موش». اگر بچه‌های بزرگ‌تری نیز دارید، کلمات پیچیده‌تری به آنها بدهید. همچنین می‌توانید یک جدول کلمات متقاطع ساده را با هم انجام دهید.

برای بهبود مهارت‌های گوش دادن و زبان، بخشی از داستان را برای فرزند خود بخوانید اما قبل از رسیدن به پایان داستان، خواندن را متوقف کنید و بعد از او بپرسید به نظرش داستان چگونه پایان می‌یابد. سپس پایان داستان را بخوانید. بپرسید چرا آن پایان را انتخاب کرد و به او بگویید چه تفاوتی با پایان واقعی دارد.

خواندن اشعاری که شامل تکرار حروف، کلمات و صداها هستند نیز به فرزندتان کمک می‌کند تا صداها را بهتر درک کند. در حین خواندن هم به حروف تکراری اشاره کنید و توضیح دهید که آنها اغلب صدای یکسانی دارند.

ذهن کودک را به دنیای اعداد باز کنید

در کلاس اول، فرزندتان یاد می‌گیرد که اعداد همه جا حضور دارند و نشان‌دهندهٔ اشیایی هستند که می‌توان آنها را کم و زیاد کرد. برای کمک به ایجاد زمینۀ ریاضیات پایه، هر جا اعدادی دیدید، به آنها اشاره کنید. پله‌ها، تعداد پرتقال‌هایی را که می‌خرید، کامیون‌های قرمز جعبهٔ اسباب‌بازی‌ها، عروسک‌ها و کتاب‌های روی میزش را بشمارید. اعداد روی دماسنج را به فرزند خود نشان دهید، یا وقتی در حال آشپزی هستید، نحوۀ استفاده از اعداد برای اندازه‌گیری مواد و دمای فر را توضیح دهید.

مفاهیم پایۀ جغرافیا و علم را معرفی کنید

دانش‌آموزان کلاس اول تازه شروع به یادگیری در مورد دنیای بزرگ اطراف خود کرده‌اند. با پرسیدن سؤالات «کجا» و «چه چیزی» و کمک به او در یافتن پاسخ‌ها، کمک کنید تا برای ورود به برنامه‌های درسی علوم و جغرافیا آماده شود. به او نشان دهید که چگونه کشور خود را روی یک کرۀ زمین پیدا کند. نقشۀ شهرتان را بیاورید و از او بپرسید که خیابان و مدرسه‌اش کجاست. سپس به سراغ سؤالات «چه چیزی» بروید. چه چیزی محل زندگی ما را خاص می‌کند؟ چه نوع گیاهان و جانورانی در اینجا زندگی می‌کنند؟ هوا چطور است؟

علم به طور خلاصه به معنای پرسیدن «چرا» و «چه می‌شود اگر» است. با تشویق به فرضیه‌سازی، مفهوم علم را به او معرفی کنید. به عنوان مثال، چند شیء را جمع کنید، مثلاً یک جوراب، یک سنگ، یک اسفنج، یک بطری خالی و سینک را با آب پر کنید. از فرزندتان بپرسید که کدام شناور و کدام غرق می‌شود و چرا این‌طور فکر می‌کند. سپس اجسام را یکی‌یکی در سینک بیندازید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

برای کمک به فرزندتان در درک نحوۀ دسته‌بندی موجودات زنده، به پیاده‌روی بروید و به دنبال حشرات بگردید. نام حشرات را به فرزندتان بگویید: «کفشدوزک‌ها، عنکبوت‌ها، مورچه‌ها، سوسک‌ها، مگس‌ها» و سپس از او بخواهید که به شما بگوید آنها چه شباهت‌ها و چه تفاوت‌هایی دارند.

کودک را با مفهوم اولیهٔ تاریخ آشنا کنید

دانش‌آموزان کلاس اول در مدرسه شروع به یادگیری در مورد گذشته و تاریخ نخواهند کرد. اما شما می‌توانید با کمک به فرزندتان در درک این‌که چگونه به اینجا رسیده است به معرفی مفهوم تاریخ کمک کنید. در مورد سابقهٔ خانوادگی خود، به خصوص داستان‌هایی در مورد اقوامی که می‌شناسد، صحبت کنید و از اعضای خانواده و اقوام بخواهید داستان‌هایی در مورد زندگی خود تعریف کنند. سپس برای گسترش مفهوم تاریخ، در مورد شخصیت‌های تاریخی و رویدادهایی که به شکل‌گیری جهان کمک کرده‌اند، کتاب بخوانید. دانش‌آموز کلاس اولی شما احتمالاً مفهوم «خیلی قبل» را درک نخواهد کرد، اما به زودی درک مفهوم رویدادهای تاریخی را آغاز خواهد کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط