آیا ممکن است در دورهٔ شیردهی باردار شوم؟

آیا ممکن است در دورهٔ شیردهی باردار شوم؟

خیلی از مادرها بارها طی روزهای بعد از تولد کودکشان ممکن است از دیگران بشنوند که طی دوران شیردهی به نوزادشان امکان بارداری ندارند، اما آیا این گفته درست است؟ در این مطلب با درست یا غلط بودن و جواب درست این ماجرا آشنا شوید.

آمنوره شیردهی

اگر نوزاد را تنها و فقط با شیر خودتان و به واسطهٔ مکیدن نوزاد، نه دوشیدن شیر و دادن آن با شیشه‌شیر به کودک تغذیه می‌کنید، بدن شما ممکن است پس از زایمان برای چند ماه تخمک‌گذاری نکند. یک روش پیشگیری از بارداری به نام روش آمنورهٔ شیردهی وجود دارد که بر پایهٔ این مشاهده است که ساخت شیر در بدن معمولاً بازگشت دوره‌های قاعدگی را به تأخیر می‌اندازد اما در هر صورت نمی‌توان فقط با شیردهی به نوزاد از بارداری مجدد پیشگیری کرد، زیرا موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که باید برای جلوگیری از دوباره باردار شدن در دوران شیردهی رعایت کرد.

پس در واقع پاسخ به این سؤال مثبت است؛ یعنی این امکان وجود دارد که شما در دوران شیردهی نیز باردار شوید. بنابراین، اگر نمی‌خواهید دوباره باردار شوید بهتر است به محض شروع رابطهٔ جنسی بعد از زایمانتان، از یک روش مطمئن برای پیشگیری از بارداری مجدد استفاده کنید.

میزان موفقیت پیشگیری از بارداری با شیردهی

برای گرفتن یک نتیجه‌گیری صحیح و در واقع استفادهٔ درست از روش آمنورهٔ شیردهی، شما باید کمتر از شش ماه قبل زایمان کرده باشید، پریودتان هنوز شروع نشده باشد، خود نوزاد سینهٔ شما را بمکد، فقط تغذیهٔ انحصاری با شیر مادر داشته باشید یعنی در طول روز حداقل هر چهار ساعت یک بار، و در طول شب حداقل هر شش ساعت یک بار شیردهی کنید و برای تغذیهٔ نوزاد هرگز از شیر خشک استفاده نکنید. همچنین بدانید که دوشیدن و وکیوم کردن شیر به جای شیردهی از سینه و دادن مواد غذایی کمکی به کودک هم اثرگذاری این روش را کمتر می‌کند.

طبق گزارش‌های موجود، اگر قوانین لازم و ضروری در روش آمنورهٔ ناشی از شیردهی را کاملاً رعایت کنید، این روش پیشگیری در طول شش ماه اول پس از زایمان تا ۹۸ درصد مؤثر است؛ باز هم تأکید می‌کنیم که اگر تمام موارد لازم و ضروری را حتماً و به درستی رعایت کنید.

اولین تخمک‌گذاری بعد از زایمان برای مادران شیرده

شیردهی انحصاری با شیر مادر، شروع اولین پریود بعد از زایمان را اغلب تا شش ماه عقب می‌اندازد ولی تقریباً و اغلب پس از شش ماه، بدن شما هر لحظه ممکن است تخمک‌گذاری را دوباره شروع کند بدون اینکه خودتان بدانید. دلیلش این است که احتمال دارد بدن شما اولین تخمک پس از زایمان خود را قبل از شروع اولین دورهٔ قاعدگی‌تان آزاد کند. بنابراین شما تا دو هفته پس از آن که تازه پریود می‌شوید متوجه نخواهید شد که قبلاً یعنی حدود دو هفته پیش تخمک‌گذاری‌ کرده‌اید.

بنابراین اگر می‌خواهید از شیردهی به عنوان یک روش طبیعی پیشگیری از بارداری استفاده کنید، بهتر است قبل از تولد نوزادتان حتماً با پزشک خود یا یک مشاور شیردهی در مورد این برنامه صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بلاگ مرتبط