خدمات مامای همراه در ایران

خدمات مامای همراه در ایران

مامای همراه به مامایی می‌گویند که دوره‌های آمادگی زایمان و روش‌های کاهش درد را گذرانده است و می‌تواند تا پایان زایمان همراه مادران باردار باشد. در این مطلب با خدمات مامای همراه و نحوۀ انتخاب و هزینه‌های مربوط به مامای همراه آشنا خواهید شد.

مامای همراه

مامای همراه، مامایی است که دوره‌های آمادگی زایمان و روش‌های کاهش درد را گذرانده است. مامای همراه در صورت تمایل مادر می‌تواند به عنوان همراه و مشاور از ابتدای بارداری تا زایمان و پس از آن انجام وظیفه کند. برای داشتن مامای همراه در دوران بارداری می‌توانید به مراکز مشاوره و ارائۀ خدمات مامایی مراجعه کنید. 

خدمات مامای همراه

مامای همراه که در دنیا به نام «دولا» شناخته می‌شود، فردی است که دوره‌های خاصی را گذرانده است تا بتواند کمک‌های لازم را به مادران باردار در دوران بارداری و همچنین هنگام زایمان ارائه دهد. مامای همراه اخیراً در ایران نیز توسط مراکز مشاوره و خدمات مامایی در اختیار مادران بارداری قرار می‌گیرد که علاقه‌مند به داشتن مامای همراه هستند. اگرچه خدمات مامای همراه بسته به مرکزی که از آن خدمات می‌گیرید متفاوت است، اما مامای همراه عموماً در دوران بارداری در دسترس مادر خواهد بود و مادران می‌توانند سؤال‌ها و مشکلات خود را با او در میان بگذارند. همچنین مامای همراه می‌تواند با مادر در کلاس‌های آمادگی برای زایمان یا کلاس‌های ورزشی شرکت کند یا در صورت نیاز با مراجعه به منزل، به مادر در انجام حرکات ورزشی و آمادگی برای زایمان کمک کند.

اصلی‌ترین خدمتی که مامای همراه به مادران ارائه می‌کند هنگام زایمان است. مامای همراه معمولاً پیش از زایمان و در بیمارستان کنار مادر خواهد بود و می‌تواند به او در داشتن آرامش و کاهش درد کمک کند. در صورت موافقت بیمارستان، مامای همراه می‌تواند همراه مادر در اتاق زایمان حاضر شود و به او در زایمان کمک و پشتیبانی دهد. اگرچه مامای همراه اجازۀ دخالت در فرایند زایمان را نخواهد داشت. شما می‌توانید شمارۀ تلفن مامای همراه خود را داشته باشید تا هر وقت درد‌های شما شروع شد، از او در مورد زمان مناسب برای رفتن به بیمارستان سؤال کنید. همچنین سایر مسائل مرتبط با زایمان خود را با او مطرح کنید. مامای همراه بعد از زایمان نیز کنار مادر خواهد بود تا در شیردهی به نوزاد و مراقبت از او کمک کند.

نحوۀ انتخاب و هزینه‌های مامای همراه

برای انتخاب مامای همراه، بهتر است که سه ماه قبل از تاریخ زایمان به یکی از مراکز خدمات مشاورۀ مامایی مراجعه کنید. در این مراکز فهرستی از ماماها را در اختیارتان می‌گذارند و شما یک ماما را انتخاب می‌کنید. برای این منظور می‌توانید در خصوص تجربه و مهارت‌های ماما از مرکز مربوطه سؤال کنید یا از دوستی کمک بخواهید که قبلاً از خدمات مامای همراه استفاده کرده است. اگر قبلاً بیمارستانی را انتخاب کرده‌اید، حتماً در خصوص پذیرش مامای همراه در آن بیمارستان تحقیق کنید. برخی بیمارستان‌ها از ورود مامای همراه به داخل اتاق زایمان جلوگیری می‌کنند.

پس از انتخاب ماما، طی قراردادی او موظف می‌شود که هنگام بارداری حداقل شش ساعت همراه شما باشد و مبلغی برای این زمان دریافت کند. هزینۀ این خدمت سالانه تغییر می‌کند و به ازای هر ساعت خدمات بیشتر باز مبلغی به آن اضافه می‌شود.

اگر بخواهید از خدمات مامای همراه به عنوان ویزیت در منزل هم بهره ببرید، پس از تماس با مرکز خدمات بارداری، ماما به خانه می‌آید و شما را معاینه می‌کند. شما می‌توانید از ماما بخواهید که به شما ماساژ و ورزش‌های مناسبی را آموزش دهد. هزینۀ رفت‌وآمد ماما به عهدۀ شماست و به ازای هر ساعت حضور مامای همراه باید مبلغ مشخصی به او پرداخت کنید.

خدمات مامای همراه مطابق با تعرفۀ مصوب وزارت بهداشت است، اما این امکان نیز وجود دارد که با توجه به نوع خدمات در هر مرکز متغیر باشد. برای اطمینان از هزینه‌ها بهتر است با مراکز مشاوره و خدمات مامایی تماس بگیرید. همچنین پیش از پرداخت هر هزینه‌ای، اطلاعات کاملی کسب کنید و مطمئن شوید که همۀ خدمات لازم و مورد نظر شما را پوشش خواهد داد.

اگر می‌خواهید بدانید که ماماها چه داروهایی می‌توانند تجویز کنند، مطلب ماما کیست را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط