رشد حرکتی کودک: از آب‌بازی تا شنا کردن

رشد حرکتی کودک: از آب‌بازی تا شنا کردن

آب‌بازی برای بیشتر بچه‌ها جزء بازی‌های دوست‌داشتنی محسوب می‌شود و می‌تواند شروعی برای آموزش یک شنای ابتدایی باشد. اما این امکان هم وجود دارد که کودک شما آب‌بازی و شنا را دوست نداشته باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در این مطلب با علاقهٔ کودکان نوپا به آب‌بازی، شنا و نکات ایمنی در زمان شنا کردن بچه‌ها آشنا شوید.

علاقهٔ کودک به شنا کردن یا شنا نکردن

بیشتر کودکان تا سن چهار سالگی یا بعد از آن هم ممکن است هنوز به مرحله‌ٔ یادگیری کامل شنا نرسیده باشند ولی قبل از شنا کردن و آموزش شنا، شما می‌توانید کودکتان را با آب‌بازی آشنا کنید.

بازی در آب یک راه خوب برای افزایش هماهنگی حرکتی و کمک به بچه‌های نوپا در ایجاد حس راحتی با بدنشان است، اما مهم است که هنگام آشنا کردن کودکتان با آب، بر اساس سرنخ‌ها و نشانه‌هایی که از رفتار او می‌گیرید عمل کنید و ببینید که کودکتان با چه چیزی در آب‌بازی راحت است و از آنجا شروع کنید. موارد زیر می‌تواند برای شروع و تشویق کودک به بازی در آب به شما کمک کند:

  • بعضی از بچه‌ها دوست دارند سرشان را زیر آب ببرند، ولی شاید کودک شما از این دسته نباشد!
  • برای برخی از کودکان یک‌دفعه وارد شدن به آب می‌تواند ترسناک باشد، پس کودک را مجبور نکنید.
  • برخی از بچه‌ها دوست دارند در آب چلپ‌چلوپ کنند و آب را به همه جا بپاشند.
  • برخی دیگر اما ترجیح می‌دهند به آرامی آب‌بازی کنند.
  • برخی هم اصلاً دوست ندارند زیاد و طولانی خیس باشند و سریع‌ از آب بیرون می‌آیند.
  • برخی کودکان نوپا عاشق حس شناور بودن در آب هستند.
  • و برخی از آنها درمی‌یابند که درون آب می‌توانند راحت‌تر از روی زمین بالا و پایین بپرند.
  • برخی هم از این حس سبکی می‌ترسند.

پس، این مهم است که اول ببینیم کودک ما چه حسی به آب، وان و استخر دارد و بعد با توضیحاتی بدون اجبار بیشتر برایش از لذت آب‌بازی بگوییم. اما یادمان باشد کودکمان را مجبور به این کار نکنیم.

اما اگر می‌بینید که کودک شما آب‌بازی را دوست دارد ولی کمی می‌ترسد، می‌توانید درون یک وان پرشده با آب خیلی کم‌عمق حمام یا یک تشت کمی بزرگ‌تر از یک تشت لباس کوچک؛ ولی باز هم پرشده با مقدار کمی آب، او را با برخی از حیواناتی که در آب زندگی می‌کنند آشنا کنید و سپس او را به تقلید از آنها تشویق کنید. به عنوان مثال، به کودکتان بگویید: «باله‌هات رو مثل ماهی‌ها تکون بده و دمت رو بجنبون!» اما اگر باز هم می‌بینید کودکتان بی‌علاقه است یا همچنان می‌ترسد، احتمالاً بهتر است به او اصرار نکنید، چون اگر انتخاب با خودش باشد، احتمال اینکه بعداً به این نتیجه برسد که آب را دوست دارد بیشتر است.

موارد ایمنی زمان شنا کردن کودک ۱۲ تا ۲۴ ماهه

ایمنی، قطعاً یک ملاحظه‌ٔ اساسی و خیلی مهم در مورد شنا کردن بچه‌ها در هر سنی است. اگرچه بسیاری از استخرها کلاس‌هایی برای کودکان نوپا دارند، اما بیشتر کودکان تا سن چهار سالگی یا بعد از آن هنوز به مرحله‌ٔ یادگیری کامل شنا نمی‌رسند. پس اگر کودک نوپای شما خیلی علاقه‌مند به شنا و آب به نظر می‌رسد و می‌خواهد حتماً در یک استخر کم‌عمق شنا کند، لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • ابتدا باید یک مربی شنای کودکان پیدا کنید که بتواند نظارت کاملی روی کودک داشته باشد.
  • اگر می‌خواهید خودتان در استخر همراهش باشید، باید حتماً تا سنی که مطمئنید او می‌تواند به تنهایی شنا کند، درون آب کنارش باقی بمانید.
  • برای حفظ ایمنی‌اش بازوبند شنا یا جلیقه‌ٔ مخصوصی که دقیقاً سایز خودش باشد برایش بخرید.
  • کفش‌ آب یا کفش استخر ضدلغزش نیز ممکن است به جلوگیری از بروز حوادث کمک کنند.
  • هرگز کودک را برای یک لحظه هم بدون مراقب، چه در وان آب و چه در استخر تنها رها نکنید.

این را هم به یاد داشته باشید که وقتی پای امنیت فرزندتان در میان است، جایگزینی برای شما وجود ندارد! پس اول کاملاً مطمئن شوید که شما یا شخصی که به او اعتماد دارید، در تمام لحظات در فاصله‌ٔ قابل دسترس کودکتان هست تا بتوانید از بروز حوادث پیشگیری کند.

***

استفاده از محتوای مادرشو، بدون ذکر منبع و بدون لینک به صفحهٔ اصلی هر مطلب، پیگرد قانونی دارد. استفاده از عکس‌های مادرشو تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و پیگرد جدی قانونی دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط