مهارت‌ حرکتی ظریف کودک: روی هم چیدن و خراب کردن چیزها

مهارت‌ حرکتی ظریف کودک: روی هم چیدن و خراب کردن چیزها

روی هم چیدن، مرتب‌سازی، نخ کردن اشیای سوراخ‌دار و سپس خراب کردن آنها، یکی از مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان نوپاست. در این مطلب می‌توانید با این مهارت ظریف و چند مورد برای کمک و تشویق آن در کودکتان آشنا شوید.

مهارت روی هم چیدن و خراب کردن

روی هم چیدن چیزها و البته خراب کردن چیزهای روی هم چیده‌شده، یکی از کارهای همیشگی، جذاب، شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی تمام کودکان نوپاست.

شما هم احتمالاً کودک نوپای خودتان را در حال تنظیم دقیق یک لگو روی لگوی دیگر و انداختن حلقه‌های رنگی به دور یک تیرک دیده‌اید. این کارها، روش فوق‌العاده‌ای برای معمار نوپای شماست تا هر روز از انگشتان چابکش بیشتر استفاده کند و روی مهارت‌های مرتب‌سازی، چیدمان و خانه‌سازی خودش مسلط‌تر شود.

راهکارهای تشویق مهارت روی هم چیدن و خراب کردن در کودکان

برای جذاب‌تر شدن تلاش‌های کودک در عرصهٔ این مهارت معماری، بگذارید لگوها و بلوک‌های آجری اسباب‌بازی یا اشیایی در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف را آزمایش و امتحان کند و انواع متنوعی از «مواد ساختمانی اسباب‌بازی» را در اختیارش بگذارید.

اگرچه برای بازی‌های الفبا و اعداد هنوز زود است، اما کودک نوپای شما می‌تواند آهنرباها یا همان مگنت‌های الفبایی روی یخچال را بر اساس رنگ و اندازه مرتب کند. همچنین شما می‌توانید رشته کردن برخی مهره‌های اسباب‌بازی پلاستیکی چفتی و بدون نخ را به او یاد بدهید.

هنگامی که به این کارها تسلط پیدا کرد، او را با دوختن و نخ کردن مهره‌ها آشنا کنید؛ برای دوختن، یک بند کفش پهن و تکه‌ای نمد که سوراخ‌هایی در آن ایجاد شده است و برای نخ کردن و درست کردن دستبند و گردنبند، یک نخ محکم و مهره‌های چوبی بزرگی به او بدهید و نه مهره‌های کوچک و واقعی که بتواند آنها را در دهانش بگذارد!

تا چشم به هم بگذارید، او حتی می‌تواند جواهراتی با خوراکی‌ها بسازد که ماکارونی‌های شکلی و رنگی یا حلقه‌های میوه برای این کاردستی‌ها موارد مناسب‌تری هستند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط