چطور کودکی عاشق موسیقی تربیت کنیم

چطور کودکی عاشق موسیقی تربیت کنیم

اگر می‌خواهید فرزندی داشته باشید که عاشق موسیقی و قدردان آن است، بدانید که این کار از نواختن پیانو آسان‌تر است و نیازی هم نیست که هنرشناس یا موسیقیدان باشید. تنها کاری که باید انجام دهید ایجاد یک محیط غنی از موسیقی است. در این مطلب با چند نکته برای هماهنگی آغاز یک عشق مادام‌العمر به موسیقی و بزرگ کردن کودکی عاشق موسیقی آشنا شوید.

عشق به موسیقی در بچه‌ها

برای فرزندتان و با او آهنگ بخوانید

چه همراه با پخش موسیقی بخوانید و چه بدون موسیقی و انفرادی، در حال آماده کردن صحنه هستید. فکر نکنید باید یک آواز کاملاً درست اجرا کنید یا تمام موسیقی متن یک کارتون یا آهنگ را بنوازید. آهنگ‌های ساده‌ هم برای گوش فرزند شما موسیقی به حساب می‌آید و قطعاً نباید نگران نباشید اگر کمی فالش می‌خوانید. آواز خواندن با نت‌های درست یک الزام نیست. مهم این است که شما از طریق موسیقی با فرزند خود تعامل و ارتباط داشته باشید، تا به او نشان دهید شما به موسیقی ارج می‌نهید.

همچنین، اگر از صدای خود خجالت می‌کشید، بهتر است از گفتن جملاتی منفی مانند «من نمی‌تونم درست بخونم» خودداری کنید. شما در حال تلاش برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به موسیقی هستید و کودکان برخلاف بسیاری از بزرگسالان، منتقدان خشنی در مورد موسیقی نیستند. آنها عاشق آواز خواندن با شما بدون توجه به چگونگی صدای شما هستند.

با کودک آواز بخوانید

یک گروه دونفره ایجاد کنید

دستگاه پخش موسیقی را روشن کنید، تا ببینید چطور با زدن یک سوئیچ یا فشار دادن یک دکمه می‌توانید موسیقی را به بخشی جدایی‌‌ناپذیر از زندگی روزمرهٔ فرزندتان تبدیل کنید و در نتیجه به او کمک کنید تا به موسیقی علاقه پیدا کند.

همان‌طور که کودک را با کتاب خواندن برای او به مطالعه علاقه‌مند می‌کنید، با گوش دادن به موسیقی، رقصیدن با موسیقی و انجام تقریباً هر کاری با موسیقی، او را مشتاق آن می‌کنید.

انواع مختلفی از موسیقی را پخش کنید

کودکان خردسال پذیرای انواع موسیقی هستند. جاز، کلاسیک، پاپ، موسیقی شرقی، موزیک آفریقایی، امریکای لاتین و هرچه که هست. با پخش آهنگ‌هایی از انواع خوانندگان، آهنگسازان و سبک‌های موسیقی، یک محیط موسیقی مهیج ایجاد می‌کنید؛ خانه‌ای که مملو از صدای سازها، زبان‌ها و ریتم‌های مختلف است.

همچنین هرچه زودتر کودک را با سبک‌های مختلف موسیقی آشنا کنید، بهتر است. وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، در حدود هشت یا 9 سالگی، احتمالاً یک نوع موسیقی را انتخاب می‌کنند و تا مدتی نسبتاً طولانی فقط می‌خواهند به آن سبک خاص گوش دهند.

بنابراین، قبل از این‌که کودکتان در مورد سبک مورد علاقهٔ خود تصمیم بگیرد، سعی کنید او را با طیف وسیع موجود آشنا کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگرچه موسیقی‌های فوق‌العادهٔ زیادی وجود دارد که فقط برای کودکان تولید شده است، اما لازم نیست انتخاب‌ها محدود به موسیقی خاص بچه‌ها باشد.

موسیقی و کودک

یک بازی موسیقیایی انجام دهید

چند نت اول آهنگی را که فرزندتان می‌داند بخوانید و سپس مکث کنید. می‌توانید مطمئن باشید که فرزندتان یا هر کس دیگری که کنار شما حضور دارد، آن جمله از آهنگ را تمام خواهد کرد. امتحانش کنید!

کنسرت بروید

کنسرت‌هایی را که مخصوص کودکان اجرا می‌کنند پیدا کنید و با کودکتان به آنجا بروید. گاهی برنامه‌هایی حاوی موسیقی در برخی مکان‌های باز برگزار می‌شود که محیط فوق‌العاده‌ای برای کودکان است، زیرا آنها می‌توانند در این فضای باز که برای آنها سرگرمی و بازی را تداعی می‌کند، به موسیقی گوش دهند و حرکت و فعالیت کنند.

به کتاب‌ها رجوع کنید

نگاه کردن به کتاب‌های مصور که بچه‌ها می‌توانند ترانۀ مربوط به آن را بخوانند، یا خواندن داستان‌هایی دربارهٔ موسیقی، مانند «نمایشنامه‌های استاد» اثر بیل مارتین جونیور، راه آسان دیگری برای آشنا کردن فرزندتان با دنیای سازهای موسیقی و گوش دادن و خواندن ترانه‌هاست.

کودک را در کلاس موسیقی ثبت‌نام کنید

کلاس موسیقی مخصوص بچه‌ها را هم امتحان کنید. کودکان از طریق فعالیت‌هایی مانند آواز خواندن، حرکت همراه موسیقی و بازی کردن و نواختن سازهای ساده، موسیقی را یاد می‌گیرند. 

موزیک و بچه ها

اجرا کنید

اگر فرزندتان می‌تواند آهنگی را روی قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های شما بنوازد، چرا یک کنسرت اجرا نمی‌کنید؟ آن را به شکل راحت و غیررسمی، اما به عنوان اتفاقی خاص اجرا کنید. شما می‌توانید با یک سوت، کوچولوی طبل‌نواز خود را همراهی کنید و حتی می‌توانید از کنسرت فیلم بگیرید و به عنوان هدیه‌ای برای مادربزرگ و پدربزرگش بفرستید. 

با موسیقی برقصید

بچه‌ها عاشق رقصیدن هستند، پس صدای آهنگ‌ها را بلند کنید، قر بدهید و فریاد بزنید.

اثر موسیقی در زندگی کودک را بدانید و مطلب تشویق کودک موسیقیدان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط