چطور کودک موسیقیدان خود را تشویق کنید

چطور کودک موسیقیدان خود را تشویق کنید

شاید متوجه شده باشید که کودکتان با ساز اسباب‌بازی خود همراه آهنگ‌های گروه موسیقی محبوب شما می‌نوازد. شاید زیلوفون یا سنتور چوبی او اسباب‌بازی محبوبش باشد یا در طول روز همیشه در حال زمزمه کردن ترانه‌ای است. شما می‌خواهید علاقه، هیجان و استعداد بالقوهٔ فرزندتان را برای موسیقی پرورش دهید، اما چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید بدون این‌که او را در این سن تحت فشار قرار دهید؟ قبل از هر چیز بدانید که سخت نگرفتن و برخورد آسوده و بدون فشار ضروری است، حتی اگر کودک شما استعداد آشکاری از خود نشان دهد، مثلاً بتواند ملودی، ریتم، الگوها، سرعت و زیر و بم را تشخیص دهد. در سن خردسالی کودکتان از طریق کندوکاو که سرگرم‌کننده است بهتر یاد می‌گیرد تا از طریق تمرین رسمی اصول موسیقی. در این مطلب با 11 روش مناسب برای حفظ و  تشویق علاقهٔ کودک نسبت به موسیقی آشنا شوید.

تعریف خود را از موسیقی کودکان گسترش دهید

موسیقی سرزمین‌های مختلف را در اختیار کودکتان قرار دهید. موسیقی‌ای‌ که شامل مجموعه‌ای از آهنگ‌های ایرانی، عربی، برزیلی، روسی، آفریقایی و سایر فرهنگ‌ها باشد. برای جست‌وجوی صداهای نقاط دوردست جهانبه سایت‌های مشهور و معتبر موسیقی‌های کودکانه سر بزنید تا ایده‌هایی در مورد گنجاندن صداهای ارکستر در زندگی خانوادگی پیدا کنید.

با صدای بلند آواز بخوانید

برای کودکتان آواز بخوانید، چه لالایی قبل از خواب باشد، چه آهنگ تمیزکاری خانه یا تصنیف مورد علاقهٔ شما. به احتمال زیاد، او شروع به خواندن همراه شما خواهد کرد. اهمیتی ندهید اگر نمی‌توانید ریتم آهنگ را ادا کنید. برای بچه‌ها خوب است که بیاموزند برای لذت‌بخش بودن آواز خواندن، لازم نیست بی‌نقص باشند. آواز خواندن ناموزون شما باعث می‌شود که او نیز کمتر بترسد و جرأت امتحان کردن پیدا کند.

گردوغبار سازتان را پاک کنید و آهنگی بنوازید

اگر سازی می‌نوازید، آن را بردارید و فرزندتان را تشویق کنید که همراه نواختن شما آواز بخواند، برقصد، یا به نوبت چیزی بنوازد. برای مثال، کودک شما می‌تواند با نواختن پیانو یا گیتاری نامرئی یا کف زدن از شما تقلید کند.

ساخت موسیقی با فرزندتان می‌تواند یک تجربهٔ پیونددهنده و سرگرم‌کننده باشد و اگر به فرزندتان نشان دهید که موسیقی بخشی از زندگی روزمره است، شاید شروع به ساختن صداهای خودش کند. یادمان باشد والدین برخی از موسیقیدان معروف، نوازندگان بااستعدادی بودند که در خانه ساز می‌زدند.

به دنبال سازی برای انگشتان کوچک باشید

فروشگاه‌های اسباب‌بازی یا موسیقی جای خوبی برای یافتن سازهای بچگانه هستند؛ سازهایی که به اندازهٔ کافی کوچک و در نتیجه سرگرم‌کننده‌اند. قاشقک یا کاستانت‌، مثلث‌ و ماراکا یا جغجغهٔ سرخ‌پوستی و همچنین درام، گیتار و کیبورد را بچه‌ها خیلی دوست دارند. سازدهنی، سنتور، ویولون، دف، طبل، تیمپو و سنج و یوکللی نیز گزینه‌های خوبی هستند. فروشگاه‌های سازهای بین‌المللی اغلب سازهای کمتر شناخته‌شده و مناسب کودکان را از سراسر جهان عرضه می‌کنند. این سازها را می‌توان به شکل دست دوم هم خرید.

فرزندتان را تشویق کنید تا ابزارهای بزرگ‌تر و واقعی را نیز امتحان کند، حتی اگر آن را کمی خسته‌کننده بداند. اگر او به ساز خاصی، مثلاً گیتار شما علاقه‌مند شد، سعی کنید یک گیتار سایز کودک برایش تهیه کنید، حتی اگر از نظر موسیقیایی از گیتار شما پایین‌تر باشد. یوکللی به عنوان گیتاری سایز کودک عالی است. در این مرحله، بحث کاوش و بررسی است، نه ساختن زیباترین نواهای موسیقی.

در مورد تربیت کودک باهوش بدانید.

در خانه ساز درست کنید

از هر چیزی که در دست دارید استفاده کنید. یک بطری پلاستیکی یا قوطی را با لوبیا، عدس یا سکه پر کنید تا یک شیکر درست کنید. کش پلاستیکی و یک جعبه کفش خالی را به یک بانجو تبدیل کنید. درهای ظروف یک ست درام عالی می‌سازد. درب قابلمه فلزی به عنوان سنج عالی عمل می‌کند. با ساختن ابزار، به فرزندتان کمک می‌کنید که ببیند موسیقی نه فقط در محیط‌های سنتی مانند کلاس یا کنسرت، بلکه در همه جا وجود دارد.

با تکرار کنار بیایید

ممکن است فرزندتان بخواهد یک آهنگ را بارها و بارها بشنود. تکرار به کودکان پیش‌دبستانی کمک می‌کند تا به ریتم تسلط پیدا کنند و الگوها را تشخیص دهند. بنابراین تا زمانی که تحملش را دارید آن آهنگ اعصاب‌خردکن را پخش کنید. 

با کودک پیش‌دبستانی خود در کلاس موسیقی شرکت کنید

به دنبال کلاسی باشید که شامل کف زدن، آواز خواندن، رقصیدن، تپ دنس یا ضربه با پاشنه پا، قدم‌رو و همچنین آواز خواندن، تعامل والد و کودک و استفاده از سازهای ساده مانند چوب درام و سنج باشد. به دنبال فضایی راحت و آرام باشید، جایی که تأکید بر گذراندن اوقات خوب است، نه تبدیل شدن به یک کودک نابغه.

تعدادی آهنگ غیرکودکانه نیز پخش کنید

وقتی در خانه و ماشین موسیقی پخش می‌کنید، فقط به مجموعه‌های کودکانه یا موسیقی متن فیلم‌های کودکانه اکتفا نکنید. کودکان پیش‌دبستانی می‌توانند از آهنگ‌های کلاسیک، جاز، فولک، جهانی، فانک، پانک، راک، رگی، رپ، هیپ‌هاپ یا تکنو نیز لذت ببرند. فقط صدا را پایین نگه دارید و قبل از پخش برای فرزندتان، به آن آهنگ گوش دهید، چون کودکتان ترانه‌ها را یاد خواهد گرفت، بنابراین مطمئن شوید که در آنها چیزی وجود ندارد که نخواهید معنای آن را توضیح دهید.

قرار دادن کودک در معرض انواع موسیقی به او کمک می‌کند تا توانایی تشخیص تفاوت در لحن، زیر و بم، ریتم و احساسات را در موسیقی به دست آورد. همچنین به او کمک می‌کند تا توانایی تمرکز روی موسیقی را در خود توسعه دهد. بچه‌های دارای استعداد موسیقیایی عموماً علاقهٔ شدیدی به بررسی و کاوش صداهای مختلف دارند، خواه از ژانرهای مختلف موسیقی باشند، خواه صدای تصنیف‌ها یا آهنگ‌های تبلیغاتی، یا صداهایی محیطی مانند زنگ‌ها، آبشارها، باران روی پشت‌بام یا جیرجیرک‌های باغچه.

رویدادهای موسیقی با محوریت کودکان را دنبال کنید

در این سن، رفتن به کنسرت شبانه در تالار سمفونی می‌تواند فاجعه باشد، اما تعداد زیادی اجراهای مناسب کودکان در موزه‌ها، کتابخانه‌ها، پارک‌ها و کتاب‌فروشی‌ها برگزار می‌شود.

در برخی از نمایش‌ها، نوازندگان از آمدن بچه‌ها و تماشای کار آنها استقبال می‌کنند. برخی حتی به بچه‌ها اجازه می‌دهند که سازها را امتحان کنند. کنسرت‌های فضای باز برای کودکان پیش‌دبستانی که می‌خواهند هم در اطراف بچرخند و هم به موسیقی گوش دهند عالی هستند.

اجازه دهید علایق فرزندتان راهنمای شما باشد

اگر تنها کاری که می‌خواهد انجام دهد رقصیدن است، پس آهنگ‌های مناسب رقص را استفاده کنید. اگر به آواز خواندن علاقه‌مند است، او را تشویق کنید تا ترانه‌های محبوبش را بخواند و صدایش را ضبط کند تا بتواند به آن گوش کند. برای کودکی که از اجرا کردن لذت می‌برد یک شب کنسرت خانوادگی یا شب کارائوکه اجرا کنید. کارائوکه نرم‌افزاری است که افراد آماتور برای خوانندگی استفاده می‌کنند. آن را دانلود کنید و یک عصر خوش داشته باشید.

در کلاس موسیقی ثبت‌نام کنید

زودترین زمان برای آموزش موسیقی معمولاً سه سالگی است، اما فقط درصورتی‌که فرزند شما آماده و مایل به شروع آموزش رسمی به نظر برسد! 

پیانو ممکن است ساز خوبی برای شروع باشد، زیرا یادگیری ساختن آهنگ روی آن آسان و سریع است. اگر کودک شما هنوز در مرحلهٔ ضربه زدن به چیزهاست، یک کی‌برد دیجیتال را امتحان کنید. او احتمالاً راحت‌تر از پیانو می‌تواند آن را هدایت کند و شما می‌توانید صدا را کنترل کنید.

معلمی پیدا کنید که تجربهٔ کار با کودکان بسیار کوچک را داشته باشد. کسی که می‌داند چگونه برنامه را متنوع نگه دارد و مهم‌تر از همه، کل تجربه را بدون تحت فشار گذاشتن و به شکلی سرگرم‌کننده برگزار می‌کند.

در مورد اثر موسیقی در زندگی کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط