۲۹ ماهگی: شروع دوستی‌های ابتدایی

۲۸ ماهگی کودک شما تمام شده و او حالا وارد ماه ۲۹ زندگی خود شده است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی کودکتان در ۲۹ ماهگی‌اش آشنا شوید.

دوستی‌های ابتدایی

فرزند شما اجتماعی و درون‌گرا باشد یا خجالتی و کمرو، کم‌کم علاقه‌ٔ روزافزونی به بچه‌های دیگر نشان خواهد داد. هرچندممکن است بازی‌های آنها با هم از نظر شما غالباً شبیه به نادیده گرفتن یکدیگر یا بگومگو با هم باشد، ولی این اولین دوستی‌ها برای فرزندتان بسیار حقیقی و مهم است.

این دوستی‌ها همچنین به بچه‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی را تمرین کنند و به بازی خود تنوع بدهند. اگر فرزندتان به مهدکودک می‌رود، ممکن است همین حالا هم به سوی برخی از همبازی‌هایش گرایش پیدا کرده باشد. مکان‌های بازی مثل پارک‌ها و قرارهای بازی در خانه فرصت‌هایی عالی برای تعامل با بچه‌های دیگر هستند. اما برای کمک به تقویت این دوستی‌های اولیه چه کار کنید:

گروه‌ بازی را کوچک نگه دارید: حضور تعداد زیادی بچه در یک مکان می‌تواند آنها را تحت فشار بگذارد و مستعد بروز دعوا باشد. یک قاعده‌ٔ سرانگشتی خوب می‌گوید کودکان در گروه‌هایی که اعضای آن به تعداد سال‌های عمر خود آنهاست خوب عمل می‌کنند. بنابراین، بچه‌های دو ساله در گروه‌های دونفره بهترین عملکرد را خواهند داشت.

زمان بازی را کوتاه نگه دارید: زمان بازی نباید طولانی باشد، مخصوصاً وقتی دوستان جدیدی حضور دارند، نمی‌توانید روی بیشتر از نیم ساعت تا یک ساعت بازی مسالمت‌آمیز حساب کنید.

سن‌های مختلف را با هم مخلوط کنید: فرزند دو سالهٔ شما می‌تواند چیزهای زیادی را از کودکان چند ماه بزرگ‌تر و کودکان نوپای چند ماه کوچک‌تر نیز بیاموزد.

از اسباب‌بازی‌ها در صورت امکان خودداری کنید: دویدن در حیاط یا بازی با اشیای ساده، مثلاً یک جعبهٔ بزرگ، تعامل با یکدیگر را تشویق می‌کند بدون اینکه میل به مالکیت اشیا را که باعث برانگیختن دعوای کودکان می‌شود در آنها تحریک کند. برای مثال، با استفاده از بالش و پتو یک مسیر بامانع، یک قلعه یا یک غار مخفی در خانه درست کنید.

از کلمهٔ «دوست» استفاده کنید: در مورد دوستان خودتان و دوستان فرزندتان صحبت کنید و مثلاً بگویید: «دوستت مهبد بعد از اینکه یه کم خوابیدی و بیدار شدی امروز میاد اینجا.»

مطلب کمک به بچه‌ها در دوست پیدا کردن را ببینید.

نکتهٔ والدین: رشد مهارت‌ها

کودکتان حالا می‌تواند یک خواستهٔ دو تا چهار قسمتی را از طرف شما دنبال کند، پس از مهارت‌های زبانی رو به بهبود فرزندتان سود ببرید! به عنوان مثال او الان متوجه این خواسته‌های شما می‌شود که: «لطفاً الان خونه‌سازی رو متوقف کن و لگوهات رو توی جعبه‌شون بذار. بعد برو کفش‌هات رو از اتاق بردار و برای من بیار». این مهارتش الان می‌تواند روشی عالی برای صرفه‌جویی در وقتتان باشد، چون تقریباً شبیه داشتن یک جفت دست اضافه عمل می‌کند. بچه‌های دو ساله نیز عاشق رفتن و آوردن چیزها و کمک کردن هستند.

جدول زمانی کمک کودکان در کار خانه ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط