۲۸ ماهگی: تسلط روی مهارت‌های حرکتی

در ۲۸ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزندتان در ۲۸ ماهگی‌اش آشنا شوید.

تسلط روی مهارت‌های حرکتی

شما هم احتمالاً گاهی به نظرتان می‌رسد که فرزند شما تمرکز و استقامت یک دانشمند را دارد. در حقیقت، کودکان در این سن ذاتاً طوری هستند که کارهای خاصی را بارها و بارها انجام دهند و در واقع، اعمال و کارهای تکراری، مهارت‌های حرکتی او را تکمیل می‌کند. این یکی از دلایلی است که او نمی‌تواند از بالا رفتن از چیزی که بارها از او خواسته‌اید نکند دست بردارد، یعنی او تقریباً ناگزیر است که دوباره و دوباره امتحان کند!

با تهیه‌ٔ اسباب‌بازی‌های سوارشدنی و اسباب‌بازی‌ها هل‌دادنی و کشیدنی به فرزندتان کمک کنید مهارت‌های حرکتی درشت خودش را تمرین کند. برای تمرین مهارت‌های حرکتی ظریف، به دنبال پازل‌های ساده یا اسباب‌بازی و پازل‌های دکمه‌دار که دکمه یا پایه‌ای برای چفت شدن توی یک صفحه جهت گذاشتن و برداشتن و عروسک‌هایی که باید دکمهٔ لباس یا بند کفششان بسته شود، باشید یا فقط مقداری نخ بیاورید و شکل‌های مختلف دکمه‌ها و مهره‌های بزرگ غیرقابل قورت دادن را با هم نخ کنید.

یکی دیگر از مزایای بازی تکراری، تقویت و تمرین دادن مغز است. آزمایش کردن راهی است که به فرزند شما کمک می‌کند سازوکار دنیا را بفهمد. او وقتی کفش‌های خود را بارها و بارها درمی‌آورد و می‌پوشد یا لگوهایش را روی هم می‌چیند، از هم جدا می‌کند، دوباره می‌چیند یا به نظر می‌رسد به شکل بی‌پایانی مجذوب آبی است که از یک شیلنگ آب مثلاً دستشویی می‌چکد، دقیقاً دارد همین کار را انجام می‌دهد. کودکتان با خود فکر می‌کند: «اگه آب بریزه کف توالت چه شکلیه؟ روی کف خونه چی؟ اگه شیلنگش رو بالاتر ببرم چی می‌شه؟ اگه پایین نگه دارم چی؟» مادرشو برای تو کوچولوی کنجکاو آرزوی موفقیت می‌کند.

نکتهٔ والدین: باز کردن چسب پوشک

ضرورت مادر و پدر بودن اختراع و پیدا کردن و راهکار است، آن هم وقتی فرزند کنجکاو و بازیگوشتان به طور مداوم مشکلات شیرین جدیدی برای شما ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، بهبود و رشد مهارت‌های حرکتی ظریف بچه‌ها در این سن ممکن است آنها را به باز کردن چسب‌های پوشکشان سوق ‌دهد.

اگر بچه‌ٔ شما هم از آن دسته‌ای است که چسب پوشکش را باز می‌کند و با خوشحالی لخت می‌شود، پوشک‌های شورتی بدون چسب را امتحان کنید. با این راهکار ممکن است فرزندتان به زودی علاقه‌اش را به این کار از دست بدهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط