خلاصه‌ای از روند رشد کودکان ۲۵ تا ۳۶ ماهه

خلاصه‌ای از روند رشد کودکان ۲۵ تا ۳۶ ماهه

رشد کودکتان از ۲۵ تا ۳۶ ماهگی چگونه است؟ کودکان خردسال چه مهارت‌هایی را از ۲۵ تا ۳۶ ماهگی به دست می‌آورند؟ در این مطلب با خلاصه‌ای از رشد کودکتان از ۲۵ تا ۳۶ ماهگی آشنا شوید.

رشد کودک ۲۵ تا ۲۶ ماهگی

مروری خلاصه روی رشد کودکتان از ۲۵ تا ۲۶ ماهگی به شکل زیر است:

پریدن، پرتاب کردن و مسواک زدن: فرزند شما اکنون خوب راه می‌رود. گام برداشتن او روان‌تر و یکنواخت‌تر شده است و روی حرکت پاشنه‌ به پنجه یا همان الگوی معمول راه رفتن که بزرگسالان استفاده می‌کنند تسلط پیدا کرده است. او همچنین در پریدن، پرتاب توپ از سطح سینه، مسواک زدن بدون کمک و شستن و خشک کردن دست‌ها بهتر شده است.

یادگیری ساخت جملات: در حال حاضر، فرزند شما باید بتواند حداقل از ۵۰ کلمه‌ استفاده کند، جملات ساده‌ٔ دوکلمه‌ای بسازد و بتواند یک دستور دومرحله‌ای مانند «لطفاً کفش‌هات رو بیار و به پدر بده تا پات کنه» را دنبال کند. احتمالاً حدود نیمی از اوقات متوجه حرف‌هایش می‌شوید، اما تا حدود چهار سالگی انتظار نداشته باشید که تمام گفته‌هایش را بفهمید. بچه‌های خردسال معمولاً ضمایر را اشتباه می‌گیرند، بنابراین ممکن است متوجه شوید که از گفتن «داداش گرفت» یا «نی‌نی پرتاب» به طور کامل خودداری می‌کند. جدول حرف زدن کودکان را ببینید.

لاغر شدن: فرزند شما بعد از تولد دومین سالگی همچنان به لاغر شدن ادامه خواهد داد. از آنجا که سر او آهسته‌تر از قبل رشد می‌کند و اندام و تنه‌اش بلندتر می‌شود، نسبت‌های بدنی‌اش بیشتر به بزرگسالان شبیه می‌شود.

جهش انرژی: بیشتر بچه‌ها بین دومین و سومین سالگرد تولد خود انرژی فراوانی دارند. سعی کنید هر روز به فرزندتان فرصت دویدن و بازی در بیرون از خانه را بدهید. حرکت به او کمک می‌کند تا قدرت بدنی پیدا کند و هماهنگی حرکتی او را افزایش می‌دهد.

کاهش مصرف چربی‌: چربی بخش مهمی از رژیم غذایی کودک است، اما اکنون که فرزند شما بیش از دو سال دارد و کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف او را به کمتر از ۳۰ درصد از کالری‌های روزانه‌اش کاهش دهید. شیر و پنیر کم‌چربی را جایگزین کنید و همچنان به کودک خود غلات کامل، لوبیاها، میوه و سبزیجات ارائه دهید. راهنمای تغذیهٔ کودکان را ببینید.

احتیاج به خواب کمتر: در فاصله‌ٔ دو تا سه سالگی، بچه‌ها بین ۹ تا ۱۳ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. بیشتر بچه‌ها در اوایل بعدازظهر نیز چرت می‌زنند اما برخی چرت روز را کاملاً کنار می‌گذارند. زمان خوابی که برای همهٔ کودکان این سن مناسب باشد وجود ندارد و هر بچه‌ای متفاوت است؛ بگذارید فرزندتان آن‌قدری که برای احساس هوشیاری و استراحت نیاز دارد، بخوابد.

رشد کودک ۲۷ تا ۲۸ ماهگی

مروری خلاصه روی رشد کودکتان از ۲۷ تا ۲۸ ماهگی به شکل زیر است:

رشد فیزیکی: کودک شما اکنون می‌تواند با اشیای کوچک به راحتی کار کند. می‌تواند لگوها را روی هم بچیند، برج‌های لگو را فرو بریزد، کفش‌های خود را دربیاورد، صفحات کتاب را ورق بزند و فنجان را با یک دست نگه دارد. حتی ممکن است بتواند برای یک ثانیه تعادلش را روی یک پا حفظ کند یا با پاهای جفت‌شده پرش بزرگ رو به جلویی انجام دهد.

کنترل تکانه‌ها و رفتار منفی: کودک شما کم‌کم توانایی کنترل اعمال خود را پیدا می‌کند اما در این سن، او هنوز هم مستعد مقداری هل دادن، تنه زدن، داد زدن و الم‌شنگه است. نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید همیشه عالی رفتار کند. به طور مداوم به او یادآوری کنید که صحبت کردن نتیجه‌ٔ بهتری از بدرفتاری دارد و اطمینان حاصل کنید که وقتی تلاش می‌کند خواست خود را با کلمات بیان کند، او را تحسین می‌کنید.

منطقی بودن قوانین: حالا قانون وضع کردن برایش منطقی است. کمک به کودک در درک «چرایی» قوانین، رعایت آنها را برای او آسان‌تر می‌کند. توضیح دهید که ما برخی از کارها را برای ایمن ماندن، یعنی کارهایی مانند گرفتن دست هم هنگام عبور از خیابان و پوشیدن کفش در بیرون از خانه انجام می‌دهیم. قوانین معقولانه، واضح و ثابتی داشته باشید و در حینی که یاد می‌گیرد از آنها پیروی کند، صبور باشید. بیشتر بچه‌ها به یادآوری‌های ملایم زیادی نیاز دارند.

تمرکز شدید: بازه‌ٔ توجه کودک شما طولانی‌تر می‌شود و گاهی اوقات چنان غرق بازی خود می‌شود که از قطع شدن آن توسط شما عصبانی خواهد شد. می‌توانید با هشدار قبلی، انتقال را آسان‌تر کنید. مثلاً بگویید: «تو می‌تونی پنج دقیقه‌ٔ دیگه با لگوهات بازی کنی، اما بعدش دیگه وقت شامه». هر وقت امکانش را دارید، در مورد برنامهٔ زمانی خود انعطاف‌پذیر باشید و به خاطر داشته باشید که تسهیل انتقال بعضی از بچه‌ها به فعالیت بعدی ممکن است به چندین اخطار نیاز داشته باشند.

رشد کودک ۲۹ تا ۳۰ ماهگی

مروری خلاصه روی رشد کودکتان از ۲۹ تا ۳۰ ماهگی به شکل زیر است:

نقاط عطف: تا این سن کودکتان باید بتواند یک تکه لباس را بپوشد و حدود شش تا از اعضای بدن را نام ببرد. همچنین ممکن است بتواند برای چند ثانیه روی یک پا تعادلش را حفظ کند یا یک رنگ را بشناسد.

کنجکاوی بیشتر در مورد دیگران: در این سن، او ممکن است بتواند یکی از دوستانش را به نام بشناسد و از آنجا که از آنچه دیگران فکر و احساس می‌کنند آگاهی بیشتری پیدا می‌کند، علاقه‌ٔ بیشتری به بازی با کودکان دیگر پیدا می‌کند.

تشویق خلاقیت: بی‌نظمی و ریخت‌وپاش جزئی جدایی‌ناپذیر از بازی‌های هنری کودکان است، بنابراین نگران درهم‌ریختگی که به نظر می‌رسد همراه همیشگی تلاش‌های خلاقانه‌ٔ اوست نباشید. وقتی کار او با یک کاردستی هنری تمام شد، می‌توانید به او بیاموزید که تمیز کردن بخشی از بازی است. هرچند ممکن است اثر هنری او چیزی جز مقداری خط‌خطی روی کاغذ نباشد، اما اگر تحسینش کنید و به آن احترام بگذارید به او اعتمادبه‌نفس می‌دهید که به ابراز کردن خود ادامه دهد.

صحبت کردن با کودک: شما می‌توانید با بسط دادن چیزی که فرزندتان می‌گوید، به افزایش مهارت‌های کلامی او کمک کنید. برای مثال، اگر او بگوید: «ماشین رفت»، می‌توانید بگویید: «آره، اون ماشین قرمزه با سرعت زیادی تو خیابان می‌ره». واژگان بیشتر و ساختار پیچیده‌تر جمله را که به زودی یاد می‌گیرد، الگوسازی کنید.

آموزش استفاده از توالت: اگر قبلاً آموزش استفاده از توالت را شروع کرده‌اید و در مورد مراحل کار سؤالی دارید، نگاهی به بخش آموزش توالت وب‌سایت ما بیندازید. اگر هنوز شروع نکرده‌اید هم مشکلی نیست، چون بسیاری از بچه‌ها، به ویژه پسرها در این سن‌ هنوز کاملاً آمادهٔ استفاده از توالت نیستند. اما بهتر است گوش به زنگ علائم آمادگی کودکتان برای استفاده از توالت باشید.

رشد کودک ۳۱ تا ۳۲ ماهگی

مروری خلاصه روی رشد کودکتان از ۳۱ تا ۳۲ ماهگی به شکل زیر است:

درک قوانین و استانداردهای بزرگسالان: کودک شما اکنون آگاهی کلی‌ای از معیارها و رفتارهای بزرگسالان دارد. بنابراین وقتی متوجه انحراف از معیار می‌شود، تعجب نکنید. مثلاً وقتی کودک دیگری قبل از شام اجازه‌ دارد شکلات بخورد یا در یک شب خاص حمام نمی‌کند. اگر این تغییرات او را گیج کرده است، توضیح دهید که برنامه‌های روتین و قوانین خانواده‌ها گاهی انعطاف‌پذیر هستند، اما مامان و بابا هستند که در این مورد تصمیم می‌گیرند.

تغییر گفتارش بر حسب شنونده: با ادامه‌ٔ رشد آگاهی فرزندتان از دیگران، او کم‌کم گفتار خود را با توجه به اینکه با چه کسی صحبت می‌کند تغییر می‌دهد. او شروع به استفاده از کلمات و لحن‌های مختلف برای هم‌سالان یا بزرگسالان می‌کند و حتی ممکن است متوجه شوید که در صحبت با یک بچه‌ٔ کوچک‌تر از زبان ساده‌تری استفاده می‌کند.

دروغ‌های کوچک: برای کودکان در این سن‌ها، مرز بین واقعیت و خیال همچنان تار و مبهم است. فرزند شما ممکن است بگوید روی دیوار خط‌خطی نکرده، نه به این دلیل که عمداً دروغ می‌گوید، بلکه چون آرزو می‌کند کاش این کار را نکرده بود. بدون اینکه عصبانی یا کلافه به نظر برسید او را تشویق کنید به شما بگوید چه اتفاقی افتاده است و توضیح دهید که دروغ گفتن از هر کاری که ممکن است انجام داده باشد، بدتر است، اما حواستان باشد که گفتن حقیقت را برای او کمتر ترسناک کنید تا به این ترتیب دروغ گفتن را در نطفه خاموش کنید.

مواجهه با سؤالات مربوط به رابطه‌ٔ جنسی: از حوالی این سن ممکن است برخی از آن سؤالات سخت درباره‌ٔ نحوه‌ٔ درست شدن بچه‌ها را بشنوید. تمام استعاره‌ها و حسن تعبیرهای زیبا را جا بیندازید و بروید سراغ اصل مطلب. سؤال «نی‌نی‌ها از کجا میان؟» یک پاسخ ساده اما سرراست مانند «نی‌نی‌ها توی بدن مامانشون و تو یه جای خاصی به اسم رحم رشد می‌کنن» را می‌طلبد نه بیشتر! در این سن نیازی به توضیح جزئیات زیاد نیست. هرچه پاسخ پیچیده‌تری بدهید، احتمال گیج کردن یا ترساندن فرزندتان را بیشتر می‌کنید.

رشد کودک ۳۳ تا ۳۴ ماهگی

مروری خلاصه روی رشد کودکتان از ۳۳ تا ۳۴ ماهگی به شکل زیر است:

افزایش آگاهی از حالات احساسی مردم: بچه‌ها در حوالی سومین سالگرد تولدشان به فهمیدن انگیزه‌ٔ افراد اطرافشان بیشتر علاقه‌مند می‌شوند. ممکن است متوجه شوید که کودک شما در مورد حالات روحی دیگران کنجکاو شده، مثلاً کنجکاو است که چرا همسایهٔ شما عصبانی شده یا چرا پدرش غمگین است. تلاش برای توضیحات ساده به فرزندتان کمک می‌کند یاد بگیرد که داشتن احساسات نرمال و طبیعی است و صحبت کردن درباره‌ٔ آنها اشکالی ندارد.

احترام به یکتایی و منحصربه‌فرد بودنش: وقتی خلق و منش طبیعی کودک شما کم‌کم آشکارتر می‌شود، روشن کنید که با خو و سرشت او، چه آرام باشد یا ماجراجو، فکور باشد یا معاشرتی، مسئله‌ای ندارید. این بدان معنا نیست که نباید او را ترغیب کنید تا جنبه‌های مختلف شخصیت خود را کشف کند، اما او را وادار به رفتار کردن به شیوه‌ای خاص نکنید. احترام کلی به نحوه‌ٔ واکنش فرزندتان به دنیا به او کمک می‌کند تا احساس امنیت و اطمینان کند.

یادگیری دوست‌یابی و به اشتراک‌گذاری: بچه‌ها هرچه بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر به معاشرت علاقه‌مند می‌شوند. فرزند شما احتمالاً کم‌کم همبازی‌هایش را به عنوان دوستانش تلقی می‌کند و دارد یاد می‌گیرد که مهربانی‌های کوچک مانند تقسیم کردن و بخشیدن، بخشی از دوستی هستند.

دوستان خیالی: بسیاری از بچه‌ها، به ویژه آنهایی که خواهر و برادر ندارند، همبازی‌های خیالی خلق می‌کنند. بیشتر این دوستان بین سن دو سال و نیم تا سه سالگی ظاهر می‌شوند. در مورد این دوستان خیالی نگران نشوید. آنها بخشی از وجدان در حال شکل‌گیری و سیستم ارزشی فرزند شما هستند. آنها می‌توانند دلجویی کنند و تسلی بدهند و مسئولیت کارهایی را که فرزندتان آرزو می‌کند انجام نداده بود، بر عهده می‌گیرند. بیشتر دوستان خیالی قبل از شش سالگی کودک ناپدید می‌شوند.

رشد کودک ۳۵ تا ۳۶ ماهگی

مروری خلاصه روی رشد کودکتان از ۳۵ تا ۳۶ ماهگی به شکل زیر است:

نقاط عطف: فرزند شما تا سومین سالگرد تولد خود احتمالاً می‌تواند تی‌شرتش را بپوشد، یک خط عمودی بکشد و تعادل خود را روی هر کدام از پاها برای یک ثانیه یا بیشتر حفظ کند و حتی ممکن است بتواند صبحانه برای خودش آماده کند.

دویدن و پریدن بدون مکث: او حالا بی‌درنگ می‌دود و می‌پرد. بسیاری از حرکات اصلی کودکتان ملکه‌ٔ ذهن و طبیعت ثانوی او شده است. دیگر نیازی به تمرکز روی راه رفتن، ایستادن، دویدن یا پریدن ندارد. ممکن است برخی کارها، مانند ایستادن روی نوک انگشتان یا روی یک پا، هنوز به تمرکز و تلاش نیاز داشته باشد.

تمرکز برای بازه‌های طولانی‌تر: مدت‌زمانی که کودک شما می‌تواند روی یک فعالیت تمرکز کند به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این پیشرفت، به همراه مهارت‌های اجتماعی پیچیده‌تر، به او امکان می‌دهد تا بازی‌های ساختاریافته‌تری مانند «گرگم به هوا» یا برخی بازی‌های ورق را با دیگران انجام دهد.

خداحافظی با چرت روز: تا این سن فرزندتان احتمالاً فقط به یک چرت کوتاه در بعدازظهر نیاز دارد، اگر اصلاً چرتی بزند. با این وجود، ممکن است متوجه شوید که تعیین تایمی برای سکوت و استراحت در بعدازظهر، چه بخوابد یا نخوابد، می‌تواند بخشی آرامش‌بخش از روز او را تشکیل دهد. در این سن، او به حریم خصوصی نیاز دارد و داشتن زمانی برای استراحت و تنها بودن در یک روز شلوغ می‌تواند به او احساس آرامش و راحتی بدهد. جدول خواب کودکان را ببینید.

دکتربازی: علاقه‌مند شدن به محتویات توی لباس بخش پایین‌تنهٔ دیگران، یک بخش نرمال از فرایند بزرگ شدن است. اگر کودک خود را در حین بررسی آناتومیک و معاینه‌ٔ کودک دیگری پیدا کردید، سعی کنید با شوک یا وحشت واکنش نشان ندهید. فقط به او بگویید که آلت و اندام تناسلی افراد، بخشی خصوصی از بدن است که خصوصی و شخصی هم نگه داشته می‌شود. سپس هر دو کودک را به سمت فعالیت دیگری سوق دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید