آموزش خواب به کودک در طول سفر

آموزش خواب به کودک در طول سفر

برای رفتن به سفر پس از تولد کودک بهتر است بگذارید مدتی بگذارد تا فرزندتان بزرگ‌تر شود. اما اگر موردی ضروری برای سفر پیش بیاید، لازم است بدانید که در سفر بودن می‌تواند حتی خوش‌خواب‌ترین کودکان را نیز اذیت کند. اما شما می‌توانید برنامۀ روتین قبل از خواب کودک را که در خانه اجرا می‌کردید در سفر هم دنبال کنید. فقط اگر مهمان کسی هستید یادتان باشد که ممکن است میزبانتان به خاطر آموزش خواب کودک شما شب‌ها بی‌خواب شود. در این مطلب می‌توانید با نکاتی برای ادامه دادن آموزش خواب در سفر به کودکتان آشنا شوید.

ادامهٔ آموزش خواب در سفر

اگر می‌خواهید آموزش خواب فرزندتان را طی روزهایی که در سفر هستید نیز ادامه دهید، بهتر است توصیه‌های زیر را برای داشتن نتیجه‌ای بهتر در نظر بگیرید:

برنامۀ قبل از خواب را شبیه‌سازی کنید: اگر بتوانید به برنامۀ روتین و هر شب خواب کودکتان تا جای ممکن پایبند بمانید، به احتمال زیاد او باز هم راحت می‌خوابد. برای مثال اگر در خانهٔ خودتان معمولاً قبل از خواب برای کودک قصه می‌خوانید، همان کار را در سفر نیز انجام دهید.

وسایل خواب کودک را همراهتان ببرید: وسایلی را که کودکتان برای خواب به آنها احتیاج یا عادت دارد مثل دستگاه نویز سفید یا پتوی مخصوص کودک یا پتوی لباسی یا پتوی پوشیدنی او را همراهتان ببرید. پتوی پوشیدنی شبیه نوعی لباس است که در بالا آستین‌های حلقه‌ای دارد و در پایین گشاد و آزاد است. به جای دستگاه نویز سفید هم می‌توانید یک اپلیکیشن نویز سفید را روی گوشی موبایل یا تبلت خود بریزید. کودک شما با داشتن وسایلی که برای او آشناست بهتر خواهد خوابید.

یک دورۀ آزمایشی داشته باشید: اگر تخت سفری خاصی برای کودکتان تهیه کرده‌اید بهتر است از چند روز قبل از سفر، کودکتان را در آن بخوابانید تا وقتی در سفر هستید دیگر به آن عادت کرده باشد.

توقف آموزش خواب در سفر

اگر آموزش خواب در سفر خیلی مشکل‌ساز شد، شاید بهتر باشد آموزش خواب را متوقف و تا برگشتن به خانه صبر کنید. در این صورت، انتظار چند شب یا حتی چند هفته مقاومت کودک در برابر خواب را داشته باشید. طی این مدت کودک احتمالاً کمی پسرفت خواب را تجربه خواهد کرد و ممکن است دوباره به دوره‌ای برای تطبیق با آموزش خواب بعد از برگشتن به خانه نیاز داشته باشد.

نیازی نیست نگران باشید، زیرا کودکان لازم است سازگاری و انطباق را یاد بگیرند و تغییر برای آنها زیاد بد نیست و کودکتان به زودی به مسیر عادی پیشرفت در خواب بازخواهد گشت. همچنین اگر ماندن در خانۀ اقوام یا دوستان مشکل‌ساز است و نگرانید که به خاطر کودک مزاحم میزبان خود شده باشید، باز هم بهتر است آموزش خواب کودکتان را تا بازگشت به خانه متوقف کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط