مخالفت بزرگ‌ترها و اطرافیان با روش آموزش خواب کودک

مخالفت بزرگ‌ترها و اطرافیان با روش آموزش خواب کودک

اختلاف نظر با پدر و مادر خود یا مادر و پدر همسرتان یا برخی از دیگر افراد فامیل در مورد روش شما برای بزرگ‌ کردن فرزندانتان گاهی می‌تواند برای شما ایجاد ناراحتی‌هایی کند. یکی از این موارد نظرات و یاد دادن زمان و شکل خواباندن کودکتان است، به خصوص اگر پدر و مادرتان در مراقبت از کودکتان به شما کمک می‌کنند که لازم است حتماً در این مورد به یک نتیجۀ قطعی برسید. همچنین بدون داشتن ثبات در روش مورد استفاده برای مدیریت خواب کودک، آموزش خواب می‌تواند به کار خیلی طاقت‌فرسایی تبدیل شود. در این مطلب می‌توانید با مراحل داشتن یک گفت‌وگوی محترمانه در رابطه با آموزش خواب کودک با مادربزرگ و پدربزرگ‌ها آشنا شوید.

توصیه‌هایی برای یک گفت‌وگوی محترمانه

برای شروع این گفت‌وگو و رسیدن به نتیجه، بهتر است سعی کنید روش انتخابی خود را برای آموزش خواب به شکلی توضیح دهید که اهدافتان برای آنها روشن شود و جای بحث و گفت‌وگو را باز بگذارید. برخی از این توصیه‌ها شامل موارد زیر است:

آرام باشید: ابتدا یک نفس عمیق بکشید. اگر پدر و مادر شما یا شخص دیگری از روش آموزش خواب شما به کودک انتقاد می‌کنند، ممکن است اولین واکنش شما یک برخورد تند باشد، زیرا احتمالاً شما هم دچار کمبود خواب و تحت فشار هستید. اما خیلی بهتر است اگر کمی صبر کنید تا خونسردی خود را بازیابید و آرام شوید تا پاسخی ندهید که بعداً از آن پشیمان شوید.

حالت تدافعی به خود نگیرید: عصبانی و تدافعی شدن در مواجهه با کسانی که نظرات متفاوتی دارند آسان است، اما به یاد داشته باشید که موضوع دفاع از خودتان نیست، پس سعی نکنید خودتان را توضیح دهید، بلکه لازم است اگر مناسب می‌دانید اهداف کاری را که انجام می‌دهید برایشان توضیح دهید.

خردمندانه رفتار کنید: اگر بتوانید به خودتان یادآوری کنید که همهٔ اعضای خانواده و نزدیکان عزیزتان انگیزهٔ مشترکی مثل عشق و دلواپسی برای کودک دارند، قادر به گفت‌وگو با آنها خود به شیوهٔ ملایم و مؤثرتری خواهید بود.

به حرف‌هایشان گوش دهید: ممکن است بفهمید که آنها در واقع کاری را که شما انجام می‌دهید رد نمی‌کنند، بلکه فقط روش شما را درک نکرده‌اند. به هر حال، فلسفۀ فرزندپروی از زمانی که آنها شما را بزرگ کردند تغییر کرده است. از آنها بپرسید وقتی شما را بزرگ می‌کردند چه روش‌هایی برای آنها جواب می‌داد و به صحبت‌هایشان گوش دهید. بگذارید آنها بدانند چقدر برای شما مهم هستند و چه اندازه کمک‌هایشان می‌تواند برایتان مفید باشد. واقعاً ممکن است چیزی یاد بگیرید و با همکاری با یکدیگر احتمال بیشتری هست که به راه‌حلی برسید که برای همۀ شما مطلوب و مفید باشد.

نشان بدهید با همسرتان هماهنگ هستید: بهتر است والدین شما و همسرتان بدانند که شما و همسرتان با هم برای آموزش خواب کودکتان تصمیم گرفته‌اید و در انجام آن استوار هستید. یادتان باشد همسرتان همیشه می‌تواند در ایجاد یک رابطۀ خوب بین شما و پدر و مادرش بسیار مؤثر باشد.

در جلسات مشاورهٔ خانوادگی شرکت کنید: ‌اگر برای انتخاب روش خواب کودکتان از مشاور کمک می‌گیرید می‌توانید والدینتان را نیز با خود همراه کنید تا اگر آنها نمی‌توانند خود را با روش‌های جدید هماهنگ کنند، مشاور در این زمینه به شما کمک کند. حتی ممکن است والدینتان از مشاور بپرسند که چگونه می‌توانند شما را حمایت کند و راه‌‌حل‌های خوبی برای حل این مسئله پیدا کنند.

بررسی موارد احتمالی دیگر

همچنین اگر با پدر و مادرتان زندگی می‌کنید، ببینید شاید موضوع دیگری باعث ناراحتی آنها شده است، مثلاً شاید پدر و مادرتان به علت سروصدای کودک نتوانسته‌اند درست بخوابند. اگر این‌طور است، شاید بهتر باشد روش آموزش خواب بی‌سروصداتری را مثل روش دور شدن تدریجی از کودک برای خواب یا روش خواب بدون گریه را امتحان کنید. شما همچنین می‌توانید برای پدر و مادرتان یک دستگاه نویز سفید بخرید یا گهواره و تخت کودک را از هر گونه دیوار مشترک با اتاق‌های دیگر دور کنید و شکاف زیر در اتاق را نیز به شکلی بپوشانید.

در آخر به یاد داشته باشید شما یک خانواده هستید و همان‌طور که شما به پدر و مادرتان احتیاج دارید، آنها نیز به شما و فرزندانتان وابسته‌اند و آرزو می‌کنند همیشه در کنار شما باشند، پس چه نزدیک به آنها و چه دور از آنها زندگی می‌کنید، فراموش نکنید از وجود آنها کنار خود لذت ببرید و قدردانشان باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط