کودک هشت ساله: به هشت سالگی خوش آمدید

کودک هشت ساله: به هشت سالگی خوش آمدید

هفت سالگی تمام شد و کودک شما حالا هشت سالش هم کامل شده و احتمالاً به کلاس سوم می‌رود. مادرشو هشت سالگی کودکتان را به او، شما و خودش تبریک می‌گوید. در این مطلب با هفتهٔ اول هشت سالگی کودکتان آشنا شوید.

هشت سالگی

کودک شما کاملاً در اواسط کودکی است. برای سال‌های لذت‌بخش توانایی‌های چشمگیر و یادگیری سریع در کنار شخصیتی کاملاً مطبوع و خودکفایی فزاینده آماده شوید.

فرزند شما تقریباً با همان سرعت دو سال گذشته به رشد خود ادامه خواهد داد. به طور متوسط ، احتمال ۵ تا ۸ سانتی‌متر افزایش قد و بین یک کیلو و ۳۰۰ گرم تا ۳ کیلو و ۱۰۰ گرم افزایش وزن در سال وجود دارد. بیشتر افزایش قد در پاها است و این به بچه ظاهری لاغر و کشیده‌تر می‌دهد. قد و وزن کودک هشت سالهٔ خود را در مطلب قد و وزن کودکان ببینید.

در بچه‌ای که اضافه ‌وزن ندارد، چربی کودکی در میانه‌ٔ بدن ناپدید می‌شود و با شکم صاف‌تری جایگزین می‌شود. این هم باعث می‌شود تا او بیشتر شبیه «بچه‌ٔ بزرگ» باشد. همچنین با ادامه‌ٔ افتادن دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دائمی بزرگ‌تر، خط فک کودک شما به تدریج تغییر می‌کند. صورتش نیز کمی لاغرتر می‌شود.

امسال تفاوت‌های بیشتر و بیشتری را بین بچه‌های همسن کودکتان مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، وراثت روی سایز بدن تأثیر می‌گذارد. شما نمی‌توانید ژن‌ها را کنترل کنید، اما روی عامل مهم دیگری که رشد بدن را شکل می‌دهد، تأثیر دارید، یعنی سبک زندگی. فرزند شما به شکل ناخودآگاه، عادت‌های مهم غذایی و ورزشی را از خانواده‌ٔ خود برداشت می‌کند.

نکتهٔ والدین: رشد و نمو

رشد کودکتان را با علامت زدن آن روی دیوار و تاریخ ثبت آن پیگیری کنید، تا بتوانید سال بعد آن را مقایسه کنید. یا برای به روزرسانی کتاب کودکی فرزندتان عکس بگیرید.

بعضی از والدین آلبوم عکسی مخصوص تولد دارند که عکس گرفته‌شده در هر روز تولد به آن اضافه می‌شود. هرگز برای شروع خیلی دیر نیست، کودک شما تا بزرگسالی هنوز ۱۰ سال فاصله دارد!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط