هشت سالگی: خود درون و خود بیرون

کودک هشت سالهٔ شما روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. در این مطلب با نکاتی مهم از هشت سالگی بچه‌ها آشنا شوید.

فشار همسالان

فرزند شما برای شکل دادن به فردیت و درکی که از خودش دارد، به طور فزاینده‌ای به بیرون از حلقهٔ خانواده نگاه می‌کند. سال‌های دبستان بسیار همسال‌محور هستند. فرزند شما خود را با دیگران مقایسه می‌کند، زیرا می‌فهمد که لزوماً باطن و خود درونی او، یعنی احساسی که در درون دارد و خود بیرونی او، یعنی طوری که به دیگران نشان می‌دهد، یک چیز نیستند.

این نکته تا حدی توضیح می‌دهد که چرا در این سن مدهای اسبا‌ب‌بازی‌ها، لباس‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و تلویزیون به شدت توسط کودکان دنبال می‌شوند. فرزند شما ممکن است به چیزهایی که دوست صمیمی‌اش دوست دارد ابراز علاقه کند و از علایقی که تا همین دیروز داشت رو برگرداند.

نمی‌توانید جلوی تأثیر همتایان را بگیرید و در نیمه‌ٔ پر لیوان، نگاه کردن به دیگران برای کسب تأیید می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا روابط اجتماعی را مدیریت کند و با بقیه سازگار باشد. در عین حال، مهم است که به کودکتان کمک کنید تا درک و حسی قوی از خود و فردیت خودش ایجاد کند.

تقویت مثبت فراوانی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های او ارائه دهید. او را در فعالیت‌هایی که احساس موفقیت و دستاورد داشتن را تغذیه می‌کند، درگیر کنید. به او بگویید اشکالی ندارد که از جهاتی با دوستانش متفاوت باشد و به افراد مختلفی که چیزهای مختلفی را دوست دارند، اشاره کنید.

نکتهٔ والدین: توجه به حرف‌هایش

آیا وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌کند، توجه کامل خود را به او نشان می‌دهید؟ خیلی راحت است که در حین تایپ کردن، انجام کارهای خانه یا گوش دادن به تلویزیون یا رادیو، عادت کنید که فقط با یک گوش بشنوید، پس در این تله نیفتید!

با رو کردن به سمت فرزندتان هنگام صحبت کردنش، او را از اهمیتش برای شما مطلع کنید. اگر در آن لحظه نمی‌توانید جواب کاملی ارائه دهید، قول دهید تا چند دقیقهٔ دیگر به او برگردید و سپس این کار را انجام دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط