شش سال و دو ماه: حوادث عمدی یا غیرعمدی

شش سال و دو ماه: حوادث عمدی یا غیرعمدی

با پایان این هفته، شش سال و دو ماهگی کودکتان هم تمام می‌شود و او یک کودک شش سال و سه ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و دو ماهه آشنا شوید.

مدیریت حوادث عمدی یا غیرعمدی

بدرفتاری‌ها و خطاها سزاوار عواقبی هستند، درست است؟ اما برای اینکه پیامد متناسبی تعیین کنید، اول باید بفهمید که چرا کودکتان بدرفتاری می‌کند. این کار را عمداً انجام داده یا تصادفی بوده است؟ آیا تفاوت بین آنها را می‌داند؟

در شش سالگی، فرزند شما در حال یادگیری تفاوت بین رفتارهای تصادفی و عمدی است. بیشتر بچه‌ها نقشه نمی‌کشند که کار بدی انجام دهند. توپ‌های فوتبال از مسیر خارج می شود و به پنجره‌ها برخورد می‌کنند، شلوارها پاره می‌شود و اتفاق‌ها یکی پس از دیگری پیش می‌آیند!

بله، ممکن است هزاران بار به فرزند خود گفته باشید که توپ را به سمتی دور از خانه پرتاب کند. اما بچه‌ها در این سن اصطلاحاً تکانه‌ای و ویری هستند و در تجسم عواقب آتی وقایع مشکل دارند. آنها اغلب تا زمانی که اتفاق بدی رخ دهد، نمی‌توانند ببینند که کارهایشان چه تأثیری خواهد داشت.

در صورت بروز حادثه، دندان‌هایتان را به هم بسایید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. درباره‌ٔ پیامدهای رفتارش با او صحبت کنید. سعی کنید فرزندتان را در چاره و تدبیر متناسب برای آن خطا مشارکت دهید. برای مثال، کمک به جمع کردن آنچه شکسته است.

اما گاهی اوقات، بچه‌ها دقیقاً می‌دانند که دارند چه اشتباهی انجام می‌دهند. بچه‌ها وقتی عصبانی، سرخورده، خسته یا تحت فشار هستند، عمداً بدرفتاری می‌کنند. خودتان را جای او بگذارید. او کنترل بسیار کمی روی زندگی‌اش دارد. وقتی سعی می‌کند ابراز وجود و عرض اندام کند، به طور حتم، گهگاهی از آن مرزهای تعیین‌شده عبور می‌کند. اگرچه شما نمی‌توانید اجازه دهید که بدرفتاری کند و قسر در برود، اما همدلی داشته باشید. شاید برای حل مشکل زیربنایی لازم باشد مطمئن شوید که استراحت بیشتری دارد یا با اجرای نمایش و تقش بازی کردن به او نشان دهید که برای کنترل خشم خود چه کارهای دیگری می‌تواند انجام دهد.

در مورد مشکلات رفتاری کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: نیاز به تنهایی

تمام فشارهای گفته‌شده در بالا و سایر فشارهای اجتماعی می‌تواند کودک شما را خسته کند و تحت فشار قرار دهد. گاهی اوقات لازم است تمام دنیا را از خود براند و به تنهایی بازی کند تا از استرس ناشی از مدیریت روابط با هم‌سالان خود پیشگیری کند. قرارهای بازی را با فراهم کردن زمان کافی برای تنهایی متعادل کنید.

در مورد فشار همسالان بین کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط