شش سالگی: بزرگ شدن

کودک شش سالهٔ شما در حال گذراندن ماه اول از شش سالگی‌اش است. در این مطلب همچنان با روزهای زندگی یک کودک شش ساله آشنا خواهید شد.

بزرگ شدن

قد یک کودک شش ساله به طور متوسط حدوداً ۱۱۴ سانتی‌متر و وزن او تقریباً ۲۰ کیلوگرم است. فرزند شما تا رسیدن به بلوغ، وزنش دو برابر می‌شود و قدش به ۱۵۲ سانتی‌متر یا بیشتر می‌رسد.

البته پزشک فرزندتان این رشد را پیگیری می‌کند، اما شما می‌توانید با ارائه غذاهای مغذی و اطمینان از اینکه فرزندتان ورزش و فعالیت زیادی دارد به رشد و نمو سالم او کمک کنید. دو نوع اندازه‌گیری که باید در ذهن داشته باشید، صدک‌های وزنی-قدی و شاخص تودهٔ بدنی کودک است.

اگر پزشک بگوید که پسر شش ساله‌ٔ شما از نظر وزنی در صدک ۷۵ است، یعنی ۷۵ درصد پسران هم‌سن او در کشور شما وزنی یکسان یا کمتر از فرزند شما دارند و ۲۵ درصد از آنها وزن بیشتری دارند. شاخص توده‌ٔ بدنی هم معیاری است که بر اساس رابطه‌ٔ بین قد و وزن محاسبه می‌شود و غالباً برای تعیین کم‌وزنی یا اضافه وزن فرد استفاده می‌شود و برای کودکان نموداری متفاوت از بزرگسالان استفاده می‌شود. جدول زمانی قد و وزن کودکان را ببینید.

پاهای کودکتان نیز در حال رشد است. اگرچه خرید ارزان‌ترین کفش‌هایی که می‌توانید پیدا کنید وسوسه‌انگیز است، چون خیلی زود کوچک می‌شوند اما به یاد داشته باشید که کودک شما برای آن همه دویدن و بازی‌ای که در این سن باید داشته باشد به کفش ایمن و باکیفیت نیاز دارد. همچنین اطمینان حاصل کنید که کفش‌ها کاملاً اندازه هستند و اگر بند یا چسبی دارند، آنها را محکم روی پایش می‌بندید. هر بچه‌ای به یک جفت کفش کتانی خوب احتیاج دارد. کفش‌های پلاستیکی یا دمپایی لاانگشتی اجازه نمی‌دهد که آنها خوب بدوند.

نکتهٔ والدین: موسیقی و اخبار در ماشین

فقط به این دلیل که زمان زیادی را با فرزندتان پشت فرمان ماشین می‌گذرانید، به این معنی نیست که محکوم به یک دهه گوش دادن به موسیقی کودکان هستید، پس در ماشین آنچه را که دوست دارید پخش کنید.

در حالت ایده‌آل، بسیار عالی است که کودک خود را در معرض انواع موسیقی، از کلاسیک و جاز گرفته تا موسیقی سنتی و راک قرار دهید. همچنین مراقب برنامه‌های خبری و رادیویی که گوش می‌کنید باشید. کودک شما به آنها توجه می‌کند حتی اگر این‌طور به نظر نرسد، بنابراین اگر موضوع مناسبی نیست، چیز دیگری برای گوش دادن پیدا کنید.

در مورد عشق به موسیقی در کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط