شش سال و ۱۰ ماه: همکاری با مدرسه

این هفته آخرین هفته از شش سال و ۱۰ ماهگی کودکتان است و از شروع هفتهٔ بعدی او شش سال و ۱۱ ماهه می‌‌شود. در این مطلب با نکاتی در مورد زندگی یک کودک شش سال و ۱۱ ماهه آشنا خواهید شد.

جلسات اولیا و مربیان

شما هم به عنوان والدین یک کلاس اولی احتمالاً نشست‌های زیادی با معلمان فرزندتان پیش رو دارید. بنابراین مفید است بدانید که چگونه از جلسات اولیا و مربیان بیشترین بهره را ببرید:

قبل از جلسه، با کودکتان صحبت کنید: در مورد آنچه در مدرسه دوست دارد و آنچه دوست ندارد از کودکتان سؤال کنید. از او بپرسید که فکر می‌کند معلمش در مورد او چه خواهد گفت. اگر فرزندتان شکایت می‌کند که معلم همیشه به دلیل زیاد صحبت کردن او را توبیخ می‌کند، در صورت مطرح شدن موضوع توسط معلم شما غافلگیر نخواهید شد. از او سؤال کنید که چرا معلمش چنین فکری می‌کند؟

سؤالات خود را اولویت‌بندی کنید: از آنجا که زمان محدودی دارید ابتدا مسائل مهم را مطرح کنید. مدرسه چیزی بیشتر از تحصیل است، بنابراین در مورد اینکه فرزندتان از لحاظ اجتماعی و عاطفی چگونه رفتار می‌کند سؤال کنید. معلم را از هر مسئله‌ای در خانه که می‌تواند روی عملکرد و رفتار فرزندتان در مدرسه تأثیر بگذارد، مطلع کنید.

واقع‌بین و منطقی باشید: اگر معلم مشکلی را در ارتباط با فرزندتان مطرح کرد، سعی کنید حالت دفاعی به خود نگیرید. تا آنجا که می‌توانید در مورد آن مسئله اطلاعات کسب کنید و مثال‌های خاصی بخواهید. اگر کودک شما رفتار نادرستی دارد، در مورد زمان بروز آن سؤال کنید. آیا همیشه طی یک فعالیت خاص یا در ساعت خاصی از روز بروز می‌کند؟ بدون برنامه‌ریزی برای مقابله با مشکل، آنجا را ترک نکنید. در مورد کارهایی که می‌توانید در خانه برای کمک انجام دهید، از معلمش سؤال کنید.

باملاحظه باشید: اگر لازم است که شما مسئله‌ٔ بغرنجی را مطرح کنید، این کار را با ملاحظه انجام دهید. کسی را متهم نکنید یا به کسی حمله نکنید. اگر فرزندتان احساس می‌کند معلمش او را اذیت می‌کند، می‌توانید بگویید: «من می‌دونم که شما به بچه‌ها علاقه دارید. دیدم که چطور باهاشون صحبت می‌کنید، اما انگار طهورا فکر می‌کنه که شما بهش ایراد می‌گیرید، شما می‌دونید که چرا یه همچین برداشتی کرده؟»

نکتهٔ والدین: سفر و رفتن به تعطیلات

برنامه‌ریزی برای تعطیلات خانوادگی لذت‌بخش است، فقط به یاد داشته باشید که سفرهای خانوادگی می‌تواند جنبهٔ استرس‌زایی برای بچه‌ها نیز داشته باشد. بچه‌های کوچک‌تر به روتین‌های خود متکی هستند و تغییر روال روزانه‌شان می‌تواند به شکل‌ مخربی روی رفتار آنها تأثیر بگذارد. بچه‌های شش ساله دوست دارند بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد، پس برنامه‌ٔ سفر خود را برای فرزندتان توضیح دهید. دقیقاً به او بگویید چگونه به مقصد می‌رسید و از چه نوع وسیله‌ٔ حمل و نقلی استفاده خواهید کرد.

او را تشویق کنید که در بستن وسایل سفر مشارکت کند. در مورد فعالیت‌هایی که در هر کدام از روزهای سفر خواهید داشت فکر کنید تا بردن چیزی مانند مایو یا ژاکت را فراموش نکنید. پتو یا خرس عروسکی محبوب را فراموش نکنید، به خصوص اگر فرزندتان اخیراً اشیای آرامش‌بخش خود را کنار گذاشته، چون ممکن است در سفر از داشتن آنها خوشحال شود. 

در مورد تربیت و فرزندپروری بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط