شش سال و ۹ ماه: قدرت مثبت بودن

با شروع این هفته، شش سال و ۹ ماهگی کودکتان پر شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و ۹ ماهه آشنا خواهید شد.

قدرت مثبت بودن

تمرکز روی کارهایی که کودک اشتباه انجام می‌دهد بسیار آسان است ولی هرچند استفاده از رویکردی مثبت‌نگرانه‌تر می‌تواند تلاش بیشتری از شما ببرد، اما بازدهی بیشتری دارد، به ویژه در این سن شکننده و محتاج ستایشی که بچه‌ها دارند.

برای شروع، تعریف و تمجید از رفتار خوب را بیشتر از تنبیه کردن رفتار بد انجام دهید. به عنوان مثال بگویید: «راه‌حلت برای این مشکل رو دوست داشتم. نوبت گرفتن فکر خوبی بود». این جمله به فرزندتان می‌گوید که او با رفتار خوب بیش از رفتار بد توجه شما را جلب خواهد کرد.

هر چند وقت یک بار از امتیازی ویژه به عنوان پاداش استفاده کنید. با این کار به او رشوه نمی‌دهید، یعنی پیشنهاد دادن چیزی در ازای بد رفتاری نکردن، بلکه فقط به او نشان می‌دهید که انجام کار خوب می‌تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد.

وقتی لازم است رفتاری را متوقف کنید، سعی کنید از اظهارات منفی خودداری کنید. برای مثال، می‌توانید به جای پریدن به او و گفتن «به برادرت حرف بد نزن»، با خونسردی بگویید: «تو باید با برادرت با احترام رفتار کنی. فکر می‌کنی فحش دادن محترمانه‌ است؟» یادگیری این تکنیک‌ها به تمرین نیاز دارد، اما تأثیر آنها می‌تواند عمیق باشد.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: آموزش عشق و محبت

همان‌قدر که مهر ورزیدن به فرزندتان مهم است، نشان دادن عشق و علاقه نسبت به دیگران جلوی چشم او نیز اهمیت دارد. برای کودک، دیدن پدر و مادرش در حال بغل کردن یا بوسیدن یکدیگر یا دیدن مادری که به گرمی به مادر خودش خوشامد می‌گوید، فوق‌العاده است. فرزندتان رفتار شما را به دقت تماشا می‌کند، حتی اگر به نظر می‌رسد کمترین توجهی به آنها ندارد.

در مورد عشق پدر به کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط