گاهی تمام آنچه می‌خواهد آغوش پدرش است: چطور بابای بهتری باشید؟

گاهی تمام آنچه می‌خواهد آغوش پدرش است: چطور بابای بهتری باشید؟

پدرها در ذهن بچه‌ها جایگاه مهمی دارند. گاهی تمام آنچه یک کودک می‌خواهد پدری است که به حرف‌هایش گوش بدهد یا کمی بغلش کند تا آرام بگیرد. خسته‌اید، مضطربید، گرفتارید، پر از مشغله و مسئله‌اید، اما فراتر از تمام اینها شما یک پدر هستید. خیلی آرام و دور از تنش در این مطلب با چند نکته و راه مهم برای این که کمی پدر بهتری باشید آشنا شوید.

۱. فعال‌تر باشید

اگر پدرها ابتکار عمل را به دست نگیرند، هرگز نمی‌توانند مسئولیت‌های فرزندپروری را که خودشان می‌خواهند و فرزندانشان استحقاقش را دارند، به عهده بگیرند.

پس به جای این که بگذارید همسرتان کودک گریان یا بدبوی شما را از آغوشتان بگیرد چیزی مثل این بگویید: «می‌‌خوام خودم پوشکش رو عوض کنم.» یا «اشکالی نداره خودم پوشکش رو عوض کنم؟» بعد به تغییر چهرهٔ همسرتان و برق نگاهش دقت کنید!

مشورت گرفتن از همسرتان هم ایرادی ندارد و چیزی از هوش و توانایی شما کم نخواهد کرد، چون هر دوی شما بینش و فراستی دارید که فرد مقابل می‌تواند از آن بهره ببرد.

۲. بیشتر تمرین کنید

تصور نکنید که همسرتان به شکل ذاتی و جادویی بیشتر از شما می‌داند؛ او هر چیزی را که در مورد بزرگ کردن بچه‌ها می‌داند، درست مثل هر کار دیگری با انجام دادن و در عمل یاد گرفته و چیزی که باعث می‌شود شما هم در آنها ماهرتر شوید انجام دادن است.

اگر مطمئن نیستید یا حس می‌کنید برای پدر شدن آماده نیستید، از کمک گرفتن نترسید. از افراد باتجربه‌تر و دوستان آگاهتان در این زمینه کمک بگیرید، پیگیر باشید و صورت مسئله را رها نکنید.

همچنین لازم نیست یادگیری در مورد ایفای نقش پدری فعال و درگیر فقط به دوران بعد از تولد نوزاد محدود شود. هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد روزهای بعد از تولد نوزاد حیاتی‌ترین دوره برای یادگیری مهارت‌های پدری یا ایجاد پیوند عاطفی پدران با فرزندانشان است.

۳. به همه چیز خود افتخار کنید

به آن شیوه‌ٔ رفتاری خاصی که با بچه‌های خود دارید افتخار کنید. زن و مرد برخوردهای متفاوتی با فرزندانشان دارند. می‌گویند مردها بیشتر به فعالیت‌های فیزیکی و پرانرژی تمایل دارند و زن‌ها، بیشتر رویر فعالیت‌های اجتماعی و عاطفی تمرکز دارند. اما اجازه ندهید کسی به شما بگوید اصطلاحاً «کارهای مردانه» به اندازه‌ٔ «کارهای زنانه‌ای» که همسرتان انجام می‌دهد یا می‌خواهد شما انجام دهید مهم نیست، چون این شروع اجازه دادن به رشد تفکری غلط است.

دنیای پدرها درس‌های ارزشمندی در مورد تنظیم و کنترل احساساتی مانند هیجان و برانگیختی به بچه‌ها می‌آموزد. کودکانی که پدرهایشان از نظر فیزیکی نزدیک و در دسترس هستند، در مدرسه بهتر عمل می‌کنند، اجتماعی‌ترند و کمتر از کودکانی که پدرهایشان فاصله‌ٔ خود با آنها را حفظ می‌کنند، درگیر مواد مخدر، الکل یا رفتار مجرمانه می‌شوند.

۴- از نظر عاطفی در دسترس باشید

تعامل فیزیکی بدون شک بخش مهمی از رابطه‌ٔ پدر و فرزندی است، اما در دسترس بودن و درگیر بودن او از نظر عاطفی نیز اهمیت دارد.

مردان باید به خودشان اجازه دهند که از احساساتشان آگاهی داشته باشند تا بتوانند با فرزندان خود همدلی کنند. آنها باید هر کاری را که لازم است انجام دهند تا خود را در دسترس بچه‌هایشان قرار دهند.

۵. به جای کمک‌کننده، یک شریک باشید

علی‌رغم نوستالژی برخی منتقدان اجتماعی محافظه‌کار، مدل خانواده‌ٔ سنتی که در آن پدر فقط نقش کمک‌کننده دارد از رده خارج و منسوخ شده است و امروزه کارایی نخواهد داشت.

اگر مردان می‌خواهند مشارکت کاملی در خانه داشته باشند، ضروری است که به شکلی فعال و جدی، شریک مسئولیت خانه و وظایف مراقبت از کودکان شوند.

۶. برای کارهای روزمره در دسترس باشید

برای این که پدر تأثیرگذار و کاردانی باشید، درگیر تصمیمات روزمره‌ٔ مربوط به زندگی فرزندانتان شوید. سپردن همه چیز به همسرتان به معنای بی‌خبری از جزئیات کوچکی است که به زندگی فرزندتان معنا می‌بخشد.

پدرها بدون مشارکت در کارهای خانگی روزمره، برنامه‌های روتین و فعالیت‌هایی که دوران کودکی را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند فرزندان‌شان را با آن نوع صمیمیت و ظرافتی که پدرهای حساس دارند، بشناسند.

۷. به همسرتان احترام بگذارید

پدری فعال و درگیر بودن به این معناست که تمام کارهایی را که همسرتان برای اداره‌ٔ خانواده انجام می‌دهد ببینید و تشخیص دهید و به تصمیماتی که در موقع نبود دسترسی به شما می‌گیرد، احترام بگذارید.

۸- از نیاز به برقراری ارتباط آگاه باشید

اگر وضعیت موجود را دوست ندارید، به همسرتان بگویید. اگر در ابتدا به نظر می‌رسد تمایلی ندارد که نقش پرورش‌دهنده‌ٔ کودک را با شما تقسیم کند، خیلی به خودتان نگیرید. به او وقت بدهید تا متوجه شود که شما برای مشارکت و همکاری جدی هستید و این که صلاحیت و انگیزه‌ٔ صادقانه‌ای دارید که والدی فعال و مشارکت‌کننده باشید.

۹. حقوق قانونی خود را بشناسید

تغییرات قانونی به پدرها حقوق بیشتری داده است که می‌تواند به آنها در برقراری توازن بین خانواده و کار کمک کند، اما شما باید از این حقوق آگاه باشید تا از مزایای آنها بهره‌مند شوید.

پس به عنوان مثال، تحقیق کنید که آیا طبق قانون مرخصی پس از زایمان، مجاز به مرخصی هستید؟ در این صورت می‌توانید از این مرخصی هنگام تولد کودکتان استفاده کنید.

۱۰. پس از جدایی هم پیگیر بمانید

بسیاری از کسانی که حضانت کودکشان را نمی‌گیرند به تدریج از زندگی فرزندانشان محو می‌شوند. اما حتی پس از طلاق، راه‌های زیادی وجود دارد که پدرها به ایفای نقشی فعال و کنشگر ادامه دهند.

مهم‌ترین مسئله این است که به صورت حضوری، تلفنی یا از هر طریقی در تماس بمانید و زمانی را که با بچه‌هایتان می‌گذرانید ارزشمند و معنادار کنید.

یادتان باشد از استفادهٔ بچه‌های خود به عنوان گروهایی برای حل و فصل یا تلافی اختلافات زناشویی قدیمی خودداری کنید. والدین به خاطر فرزندانشان به همکاری و پشتیبانی یکدیگر نیاز دارند.

در مورد تربیت بچه‌ها بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط