پنج سال و هشت ماه: دلبستگی به طبیعت

پنج سال و هشت ماه: دلبستگی به طبیعت

کودک شما حالا پنج سال و هشت ماهه است و در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی ماه نهم از پنج سالگی فرزندتان آشنا خواهید شد.

دلبستگی به طبیعت

درباره‌ٔ اینکه بچه‌های امروز بیش از هر نسل دیگری تماسشان با طبیعت قطع شده، کتاب‌های زیادی نوشته شده است. نکاتی به عنوان پیشنهاد آشنایی با طبیعت برای بچه‌های پنج ساله در زیر آمده است:

  • یک «کاسه‌ٔ شگفتی‌ها» داشته باشید. کاسه‌ٔ ویژه‌ای که بچه‌ می‌تواند گنجینه‌هایی مثل برگ‌ها، شکوفه‌ها، چوب و سنگ‌ها را که در خارج از خانه پیدا می‌کند در آن بگذارند و توی اتاقشان نگه دارند.
  • در خانه تراریوم یا همان باغ شیشه‌ای کوچک یا آکواریوم نگه دارید.
  • یک روز در حیاط خانه یا آپارتمانتان چادر بزنید و شب جمعش کنید، حتی اگر همسایه‌ها به شما بخندند! تا فرزندتان در طول روز بتواند در آن بازی کند.
  • اگر باغچه و حیاط ندارید، یک گلدان در خانه داشته باشید. بیشتر کارهای رسیدگی و مراقبت آن را شما انجام خواهید داد، اما فرزندتان عاشق تماشای آن خواهد بود.
  • کاشتن بذر و گیاهان را به بچه‌ها یاد بدهید و کمی باغبانی کنید. برای بازدهی سریع، بذرهایی مانند لوبیا را انتخاب کنید که زود رشد می‌کنند.
  • زباله‌های تر و خشک را تفکیک کنید و فواید این کار را برای کودکان توضیح دهید.

در مورد اثر فضای سبز در سلامت روان کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: پس زدن والدین

چه اتفاقی می‌افتد وقتی بچه‌ای که روزگاری با آغوش و بوسه آن‌قدر راحت بود اکنون از محبت فیزیکی شما طفره می‌رود؟ بچه‌ها در این سن به دلایل مختلف والدین خود را گاهی پس می‌زنند. گاهی دلیلش می‌تواند فقط این باشد که فرزندتان روز بدی را سپری کرده و دوست دارد تنها باشد. گاهی اوقات هم بچه‌های کوچک با این کارشان والدینی را که در سفر بوده‌اند یا از نظر عاطفی غایب بوده‌اند، به عنوان مثال به دلایل شغلی یا بیماری یکی از اعضای خانواده، اطلاحاً «مجازات» می‌کنند. آنها که تحت فشار احساسات ناراحت‌کننده قرار گرفته‌اند، برای ابراز احساسات خود راهی به غیر از کنار کشیدن از والدین بلد نیستند.

بچه‌های پنج ساله همچنین شروع به درک مفهوم «طرد شدن» می‌کنند و می‌فهمند که وقتی دوستانشان آنها را طرد می‌کنند چه حسی دارد. پس آنها می‌دانند که شما با پس زده شدن رنج خواهید کشید. گاهی اوقات بچه‌های پنج ساله از ابراز محبت در میان جمع معذب و دستپاچه می‌شوند. آنها هنوز مشتاق آغوش شما هستند، اما نه در مقابل دوستانشان، زیرا می‌خواهند جلوی آنها مثل یک «بچه‌ٔ بزرگ» باشند.

در مورد قدرت همسالان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط