پنج سال و پنج ماه: پیکاسوهای فسقلی

پنج سال و پنج ماه: پیکاسوهای فسقلی

کودک شما حالا پنج و سال و پنج ماهه است. در این مطلب با بخشی از رفتار، خلق‌وخو و زندگی یک کودک پنج سال و پنج ماهه آشنا خواهید شد.

پیکاسوهای فسقلی

وقتی مهارت‌های حرکتی ظریف ایجاد می‌شود و امکان کنترل بهتر مداد یا مدادشمعی را می‌دهد، نقاشی‌های بیشتر بچه‌های پنج ساله، اگر نه همیشه واضح اما قابل تشخیص‌تر می‌شود. جزئیاتی که قبلاً جا انداخته می‌شد، مانند انگشت‌ها و موها، یا در خانه‌ توی نقاشی‌ها شروع به ظاهر شدن می‌کنند. اما ممکن است آدمک آنها دو انگشت یا هشت انگشت داشته باشد و در خانه کل نمای ساختمان را اشغال کند.

با دیدن نقاشی کج‌وکوله‌ٔ فرزندتان ممکن است وسوسه شوید آن را اصلاح کنید یا پیشنهاد دهید که به او نشان دهید چیزها «واقعاً چه شکلی هستن»! اما در مقابل این میل خود مقاومت کنید، زیرا نقاشی‌های آنها در این مراحل اولیه قرار نیست واقع‌بینانه باشند. بچه‌ٔ شما بیش از آنکه بخواهد شکل دقیق چیزی را ثبت کند، به طور ناخودآگاه می‌خواهد روی درک خود از شکل‌ها و تناسب آنها، رنگ و جزئیات کار ‌کند. پس به جای ایراد گرفتن یا اطلاح، انتخاب رنگ او را تحسین کنید. همچنین می‌توانید در مورد اینکه در نقاشی‌اش چه چیزی را بیشتر دوست دارد سؤالاتی با پایان باز بپرسید یا از او دعوت کنید تا توضیح دهد در آن نقاشی چه اتفاقی دارد می‌افتد.

آثار خلاقانه‌ٔ فرزند خود را به نمایش بگذارید. یخچال جایی عالی برای نمایش است، اما قاب کردن یکی از نقاشی‌هایش واقعاً باعث تقویت خودباوری پیکاسوی فسقلی شما می‌شود. قاب‌های آماده و ارزان‌قیمت هم کافی و مناسب هستند. حتی می‌توانید دنبال مراکزی باشید که آثار هنری بچه‌ها را روی لیوان، تی‌شرت یا اشیای دیگر چاپ می‌کنند. آنها همچنین هدایای بسیار خوبی برای دادن به پدربزرگ و مادربزرگ خواهند بود!

در مورد آموزش هنر به بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: آداب غذا خوردن

برای آموزش آداب غذا خوردن و نشستن پشت میز، خیلی زود نیست. اگر کودک شما اصول پایه را اکنون بیاموزد، وعده‌های غذایی بسیار خوشایندتر برگزار خواهد شد و شما تا ۱۰ سال آینده نیازی به غر زدن در این مورد نخواهید داشت. برخی از موارد پایه که می‌توانید طبق سلیقه و انتخاب خودتان انتظار داشته باشید اینهاست:

  • صاف نشستن روی صندلی بدون قوز کردن
  • نگذاشتن آرنج‌ها روی میز
  • گفتن «لطفاً» هنگام درخواست چیزی سر میز یا سفره
  • گفتن «نه، ممنون» هنگام رد کردن یک غذا یا هر چیزی سر میز
  • نگه داشتن یک دستمال روی پا
  • دست دراز نکردن جلوی شخصی که کنارش نشسته است و به جایش درخواست برای هر چیز مورد نیاز
  • صحبت نکردن در مورد عملکردهای بدنی سر سفرهٔ غذا، مثل دستشویی رفتن

این فهرست طولانی به نظر می‌رسد، اما با الگوسازی و یادآوری‌های کافی، فرزند شما در نهایت این قوانین اساسی ادب و نزاکت را درونی می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط