چهار سال و پنج ماه: اهمیت برنامه‌های روزانه

چهار سال و پنج ماه: اهمیت برنامه‌های روزانه

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه ششم از چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سالهٔ خود آشنا شوید.

اهمیت برنامه‌ریزی روزانه و روتین‌ها

جدول کارهای خانه، برنامه‌های تشویقی و قوانین خانواده همگی یک نقطهٔ اشتراک دارند. آنها چارچوبی را که یک کودک چهار ساله نیاز دارد ارائه می‌دهند. آنها به فرزندتان نشان می‌دهند که چه انتظاری از او می‌رود. به عنوان مثال: «اگه من تمام هفته اسباب‌بازی‌هام رو جمع کنم، مامان هر روز روی این جدول یه علامت می‌زنه، بعدش من می‌تونم برم فروشگاه بستنی بخرم.»

ایجاد قوانین و برنامه‌های تشویقی مسلماً وقت و کار زیادی می‌برند. شما باید آنها را ابداع کنید، آنها را به فرزندتان توضیح دهید و سپس در مورد پیگیری‌شان ثابت‌قدم باشید. اگر هر بار فقط از یک جدول تشویقی استفاده کنید، این کار را برای خودتان راحت‌تر می‌کنید و شانس کسب نتایج موفقیت‌آمیز را بیشتر می‌کنید. وقتی باید برنامه‌های روزمره‌ٔ چند کودک را همزمان دنبال کنید یا وقتی شغل پرزحمت و وقت‌گیری دارید، پایبند ماندن به برنامه‌های روتین کار سختی است، اما اگر تلاش کنید و ثبات‌رویه داشته باشید، پاداش آن را تجربه خواهید آورد.

غالباً نفس وجود یک جدول فرزندتان را ترغیب می‌کند که حتی وقتی شما فراموش می‌کنید، آن را دنبال کند، پس تعجب نکنید اگر اوست که به شما یادآوری می‌کند که کار خود را انجام داده و برای گرفتن یک ستاره آماده است.

در مورد پیش‌دبستانی کودک مطالعه کنید و مطلب اجباری بودن پیش‌دبستان برای کودک را ببینید.

نکتهٔ والدین:‌نظافت و بهداشت شخصی

حالا فرزندتان می‌تواند دندان‌های خود را تا حدی با نظارت شما مسواک بزند، دست و صورتش را بشوید و خشک کند و شاید موهایش را تقریباً شانه کند. بدون شک خوشحالید که می‌توانید آن کارها را از فهرست کارهای روزانهٔ خود خط بزنید.

اما کوتاه کردن ناخن‌ها کاری است که او تا مدتی آمادهٔ انجام آن نخواهد بود، اما برخی بچه‌ها دوست دارند در این کار هم کمک کنند. مثلاً بعد از اینکه ناخن‌هایشان را کوتاه کردید با استفاده از یک سوهان قسمت‌های زبر را صاف کنند یا اینکه شما هر ناخن را تقریباً تا انتها برش دهید و اجازه دهید خودشان آن را جدا کنند.

در مورد آموزش شستن دست به کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط