سه سال و هشت ماه: مشارکت در کارهای خانه

سه سال و هشت ماه: مشارکت در کارهای خانه

فرزند سه ساله‌تان حالا وارد ماه نهم از سه سالگی‌اش شده است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک که سه و هشت ماهش پر شده است آشنا شوید.

مشارکت در کارهای خانه

بچه‌های سه ساله کمک‌کننده‌های مشتاقی هستند. برای آنها همه چیز، حتی کارهای خانه سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، به خصوص اگر شما آنها را انجام می‌دهید. اگرچه احتمالاً دوست ندارید بچهٔ خردسالتان در خرد کردن سبزیجات کمک کند، اما او برای انجام کارهای ساده در گوشه و کنار خانه کاملاً آماده است. بنابراین، قبل از اینکه پیشنهاد کمکش را کنار بگذارد، در این شور و شوق همراهش باشید.

مطمئناً، زمان و زحمت می‌برد تا به فرزند خود یاد بدهید که چگونه تختش را مرتب کند، جارو بزند و به گل‌ها آب بدهد و احتمالاً باید مدتی استانداردهای خود را پایین بیاورید. اما در آینده بازده بسیار زیادی از این کار خواهید گرفت. بچه‌هایی که در کارهای خانه کمک می‌کنند، مسئولیت‌پذیری را می‌آموزند، از کاری که خوب انجام داده‌اند احساس رضایت می‌گیرند و در خانه نقش دارند، که این باعث می‌شود احساس کنند جزئی از تیم خانواده هستند. به علاوه، آنها در این راه مهارت‌های ارزشمندی را یاد می‌گیرند. وقتی هم که کار طبق استانداردهای شما انجام نشده است، اگر اهمیت زیادی ندارد، مثلاً وقتی روتختی چروک دارد آن را نادیده بگیرید یا بگویید: «بیا این کار رو با هم انجام بدیم!» و به او سرنخ انجام درست آن را بدهید و هر جا لازم شد کمکش کنید.

همچنین با کارهای ساده شروع کنید. چیدن میز، جمع کردن اسباب‌بازی‌ها، خالی کردن سطل‌های زباله. به این فکر کنید که چه چیزی این کارها را برایش راحت‌تر می‌کند. اگر روی سبد اسباب‌بازی‌ها عکسی از نوع اسباب‌بازی مخصوص آن بزنید، فرزندتان دقیقاً می‌داند که هر اسباب‌بازی در کدام سبد قرار می‌گیرد. به علاوه، موسیقی می‌تواند انجام کارها را سرگرم‌کننده‌تر کند. پس با هم آواز بخوانید و چند خط از ترانه‌ای درباره‌ٔ تمیز کردن خانه را زمزمه کنید. از آنجا که بازه‌ٔ توجه کودک شما کوتاه است، تایمر را روی پنج یا ۱۰ دقیقه تنظیم کنید و در زمان‌های کوتاهی با هم به تمیز کردن خانه بپردازید.

جدول زمانی کمک کودک در کار خانه را ببینید.

نکتهٔ والدین: استفاده از موبایل جلوی بچه‌ها

تلفن همراهتان ممکن است راه ارتباطی حیاتی شما با شرکت، همسرتان یا دوستان شما باشد، اما عاقلانه است که میزان استفاده‌ از آن در حضورتان فرزندتان را کنترل کنید. اجازه ندهید که مکالمه و تایپ کردن مداوم با دیگران تمام وقت آزادی را که می‌توانید با فرزندتان کتاب بخوانید یا با هم بازی کنید، مختل کند.

در مورد کتاب خواندن شاد برای بچه‌ها بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط