سه سال و شش ماه: مهارت نوشتن

کودک شش ماههٔ شما حالا در حال گذراندن ماه هفتم زندگی‌اش است و از هفتهٔ بعدی سه سال و هفت ماهش پر خواهد شد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک سه سال و نیمه آشنا شوید.

مهارت نوشتن

خیلی هیجان انگیز است وقتی خط‌خطی‌های فرزند شما شباهت بیشتری به حروف واقعی پیدا می‌کنند. بعضی از بچه‌های سه ساله حتی شروع به نوشتن اسم خود یا چند حرف از آن می‌کنند. اما نوشتن یکی از آن نقاط عطف رشد است که سن دستیابی به آن برای هر بچه‌ای متفاوت است، پس اگر فرزندتان علاقه‌ای به نوشتن نشان نمی‌دهد هم اصلاً نگران نشوید.

این نقطه‌ٔ عطف تا حد زیادی به میزان رشد مهارت‌های حرکتی ظریف ارتباط دارد. فرزندتان ممکن است اکنون دیگر به وضوح یک دست غالب داشته باشد یا ممکن است دست غالب او تا حدود یک سال دیگر مشخص نشود. اما کنترل کردن یک مداد برای کشیدن حروف مورب هنوز سخت است. حروف دیگر نیز ممکن است کاملاً درست نوشته نشوند. خطوط حروف ممکن است در جای مناسب به هم وصل نشوند ولی به عنوان مثال، چیزی که بچه‌ها در این سن اغلب قادر به انجام آن هستند، کپی کردن یک دایره است.

صرف‌نظر از اینکه فرزند شما در کجای طیف رشد قرار دارد، می‌توانید او را با دم دست گذاشتن کاغذ، مدادها و مدادشمعی‌های ضخیم و گچ به نوشتن ترغیب کنید. روش دیگری برای افزایش علاقه‌مندی او این است که چیزی مثل شن، کمی آرد یا نمکی را که کثیف نشود و قابل برگشت به ظرفش باشد، روی سینی بریزید و به او نشان دهید که چگونه با انگشت حروفی را در آنها ترسیم کند. بچه‌ها از این کار لذت می‌برند و یادتان باشد که مهارت نوشتن در این سن کاری ضروری نیست و بیشتر جنبهٔ آشنایی و بازی دارد.

نکتهٔ والدین: بوسه‌های قبل از خواب

شاید شما هم دیده باشید که برخی از این بچه‌های «ضدخواب» زیرک برای اینکه مراسم روتین پیش از خواب را طولانی ‌کنند از شما می‌خواهند که نه تنها آنها، بلکه ارتش هر روز بزرگ‌تر عروسک‌هایشان را هم ببوسید.

اگر کودکتان سعی می‌کند شما را در تله‌ٔ یک برنامه‌ٔ بوسیدن ۲۰ دقیقه‌ای بیندازد، قاطعانه مقاومت کنید. این کار که در ابتدا بامزه به نظر می‌رسد خیلی سریع خسته‌کننده خواهد شد. به عنوان مثال می توانید بگویید: «عروسک‌های تو خیلی زیادن که بخوام همه رو ببوسم. بیا سه تا رو انتخاب کنیم، بعد وقتی از در بیرون می‌رم، یه بوس بزرگ برای بقیه‌شون فوت می‌کنم.»

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط