سه سال و دو ماه: کتابخوانی

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه سوم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سالهٔ خود آشنا شوید.

زمان کتاب داستان

کتاب‌های تصویری هنوز بخش اصلی زمان کتابخوانی کودکان خردسال هستند، اما فکر خوبی است که به کتابخانهٔ فرزندتان کم تنوع بدهید. چند نکته برای این کار شامل موارد زیر است:

  • کتاب‌های غیرداستانی را نادیده نگیرید. کتاب‌های مقدماتی خوبی در مورد همه چیز مثلاً دربارهٔ حیوانات وجود دارد.
  • از موضوعات آشنا استفاده ببرید. بچه‌های سه ساله دوست دارند درباره‌ٔ چیزهایی که در زندگی روزمره‌ٔ آنها اتفاق می‌افتد کتاب بخوانند، به خصوص وقتی شخصیت اصلی کتاب یک کودک خردسال یا بچهٔ یک حیوان است. مثلاً درباره‌ٔ موضوعاتی مانند رفتن به رختخواب، خرید، آشپزی و سفر.
  • برای مقابله با ترس از کتاب‌ها کمک بگیرید. برای مثال، از کتابدار کتابخانه‌ٔ کودکان بخواهید کتاب‌هایی را که به فرزندتان کمک می‌کند مثلاً با ترسش از رعدوبرق یا آن احساساتی که نمی‌‌تواند کنترل کند مانند رقابت خواهر و برادرها روبه‌رو شود.
  • کتاب‌های ساده‌تری که کلمات کمتری دارند مثل اشعار کودکانه را هم دور نیندازید. تا چشم به هم بزنید، فرزندتان به تنهایی شروع به خواندن آنها خواهد کرد و تکرار به او کمک می‌کند تا یاد بگیرد آنچه را که به خاطر سپرده با کلمات چاپ‌شده روی صفحه‌ٔ کتاب ارتباط دهد که یکی از مهارت‌های مهم پیش‌نیاز شروع یادگیری خواندن است.

راهکارهای کتاب خواندن شاد برای بچه‌ها را ببینید.

نکتهٔ والدین: مفهوم یک خانواده

این موضوع که شما یک خانواده هستید به این معنا نیست که باید همهٔ کارها را خانوادگی و همه با هم انجام دهید. بچه‌ها از فرصت ایجاد یک رابطهٔ خاص با یکی از والدین و همچنین با اقوام و دوستان نزدیک خانواده‌ٔ خود سود می‌برند. این عالی است که موارد خاصی باشد که آنها انتظار داشته باشند بیشتر با شما کارهایی مثل رفتن به مدرسه، کوتاه کردن مو یا با همسرتان کارهایی مثل حمام کردن و خرید مواد غذایی انجام دهند. اما گردشی ویژه و غیرمنتظره با یکی از والدین یا با مادربزرگ و پدربزرگ می‌تواند برای فرزندتان تفریح فوق‌العاده‌ای باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط