رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۸

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۸

کودک شما طی این هفته وارد اولین روزهای ماه ۱۸ زندگی‌اش خواهد شد و شما می‌توانید در این مطلب با بخشی از اتفاقات در هفتهٔ اول زندگی یک کودک ۱۸ ماهه آشنا شوید.

بدغذایی

کودک شما که قبلاً حسابی غذا می‌خورد، ممکن است در این سن‌ برای شام فقط دو لقمه غذا بخورد. بنابراین، بهتر است فقط گزینه‌های غذایی سالمی مثل پنیر، ماست، بلغور جو دوسر و میوه به او بدهید تا حداقل بدانید چیزی که می‌خورد مفید است. تا زمانی که کودک چیزی می‌خورد؛ هر چیزی، سرحال است، بازی می‌کند و وزن کم نمی‌کند نگران نباشید ولی در صورت کم کردن وزن بهتر است موضوع را با پزشک کودکتان در میان بگذارید.

استقلال رو به رشد

استقلال فزاینده‌ٔ فرزندتان خود را به طرق مختلفی نشان می‌دهد. او ممکن است قادر به درآوردن جوراب یا پوشکش باشد، البته توانایی درآوردن کامل لباس‌هایش کمی بعدتر و پوشیدن لباس هم مدت نسبتاً زیادی بعد از آن به دست می‌آید. او همچنین ممکن است بتواند دندان‌هایش را مسواک بزند، هرچند مسواک زدن در این سن به معنای گذاشتن مسواک در دهان و جویدن آن است. بنابراین، او همچنان در این کار به کمک شما نیاز دارد.

گرفتن از پوشک

اگر دوست دارید آموزش استفاده از توالت یا لگن کودک را زودتر از موعد شروع کنید، بهتر است اول با پزشک کودکتان در این مورد مشورت کنید. بدیهی است که هر کودکی با دیگری فرق دارد و هیچ روش واحدی برای همه‌ٔ کودکان مؤثر نخواهد بود و احتمالش خیلی زیاد است اگر به این نتیجه رسیدید که هنوز برای شروع خیلی زود است، چون ۱۸ ماهگی اغلب زمان خوبی برای گرفتن کودک از پوشک نیست. اما بچه‌ها آن‌قدر سریع تغییر می‌کنند که چیزی که در حال حاضر غیرممکن به نظر می‌رسد، می‌تواند طی چند ماه بعد امکان‌پذیر و کاملاً مناسب شرایط خانوادهٔ شما باشد.

یادگیری زبان

فهمیدن حرف‌های کودکی که تازه زبان باز کرده، اغلب دشوار است. در واقع ممکن است شما و همسرتان تنها افرادی باشید که می‌توانید چیزی را که فرزندتان می‌گوید متوجه شوید. اما با رشد و تکامل ماهیچه‌های زبان و دهان فرزندتان، بیان او بهبود می‌یابد.

شما نیز با گفتن شکل صحیح چیزی که می‌گوید به او کمک کنید. این کار مدل تلفظ صحیح را نشان می‌دهد و به دیگر شنوندگانی که چیزی از حرف‌های کودکتان نمی‌فهمند نیز کمک می‌کند تا متوجه شوند که چگونه باید با کودک برخورد کنند. با گذشت زمان و صبر، بچه‌ها تقریباً همیشه از این مرحله عبور می‌کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط