رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۶

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۶

حالا ۱۵ ماه کودک شما هم تمام شده و او وارد ماه ۱۶ تولد کودکتان شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی کودکتان در هفتهٔ اول از ماه ۱۶ تولدش آشنا شوید.

علاقه‌مند کردن کودک به کتاب

فرزند شما ممکن است عاشق کتاب‌ باشد، یعنی آنها را از قفسه بیرون بیاورد، به آنها دندان بزند، روی هم بچیند یا ورق بزند. یا ممکن است خیلی ساکت کنار شما بنشیند و به تصاویرشان نگاه کند. درحالی‌که برخی از بچه‌ها در این سن می‌توانند یک‌جا بنشینند، اما همهٔ کودکان نمی‌توانند. بنابراین، خیلی زود ناامید نشوید و اگر کودکتان پر جنب و جوشتر از آن است که برای کتاب خواندن آرام بگیرد، بیشتر پشتکار و مداومت داشته باشید و به معرفی کتاب به فرزندتان ادامه دهید، چون او بالاخره به نشستن و گوش دادن به داستان‌های آنها علاقه‌مند خواهد شد.

با این کار در بلندمدت، کتاب خواندن به احتمال زیاد یکی از ارزشمندترین فعالیت‌هایی خواهد بود که شما و فرزندتان با هم انجام می‌دهید. کتاب خواندن با صدای بلند، دایرهٔ واژگان بچه‌ها را گسترش می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد که لذت گفتن و شنیدن داستان‌ها را تجربه کنند. این به آنها می‌آموزد که دنیای اطرافشان چگونه عمل می‌کند و همچنین، به پرورش عشق به یادگیری در آنها کمک خواهد کرد.

علاقه‌مند کردن کودک به کتاب

کتاب‌های مقوایی بهترین گزینه برای این سن هستند، زیرا صفحات محکمی دارند و ورق زدنشان هم برای دست‌های کوچک آسان است. کتاب‌های تصویری با تصاویر بزرگ، روشن و واضح را انتخاب کنید و هنگام خواندن سؤالاتی بپرسید، مثل، «می‌تونی توی این عکس سگ رو پیدا کنی؟ سگ چی می‌گه؟ مامان قصه کجاست؟» اگر هم به نظر می‌رسد علاقهٔ فرزندتان به یک کتاب کم شده است، کتاب متفاوتی را انتخاب کنید، مثلاً کتابی پر از شعر با قافیه‌های جذاب و اجازه دهید او در ورق زدن صفحات به شما کمک کند.

اگر فرزندتان نمی‌خواهد در حال حاضر به کتاب‌ها نگاه کند، می‌توانید بعداً دوباره امتحان کنید. زمان خواب شب یا قبل از چرت روزانه، یعنی زمانی که کودک دیگر آرام گرفته و آمادهٔ بوس و بغل قبل از خوابش است، زمان ایده‌آل برای کتاب خواندن خواهد بود و تصادفی هم نیست که در پایان بسیاری از کتاب‌های معروف بچه‌ها، شخصیت اصلی کتاب به سرعت به خواب می‌رود.

کودکان نوپا اغلب می‌خواهند یک داستان ثابت را دوباره و دوباره بشنوند. تکرار به آنها کمک می‌کند کلمات را یاد بگیرند و آشنایی با داستان برای آنها اطمینان‌بخش است. وقتی کودکتان از زبان اشاره برای گفتن چیزهای مختلف استفاده می‌کند، بهتر است با صدای بلندتر و مشخصی با آنها حرف بزنید تا آنها بالاخره آن کلمات را یاد بگیرند و وقتی کلمات را یاد می‌گیرند، آنها را غرق تعریف و تمجید کنید؛ آنها واقعاْ از صحبت کردن هیجان‌زده می‌شوند.

خداحافظی‌های دشوار

وقتی کودکتان در کشاکش اضطراب جدایی است، چگونه می‌توانید خداحافظی کردن را آسان‌تر کنید؟ ممكن است به نظر برسد که دزدانه بیرون رفتن دلهرهٔ این كار را كمتر می‌کند اما در واقع می‌تواند اضطراب جدایی را تشدید كند. اگر فرزندتان به این نتیجه برسد که شما ممکن است در هر زمانی بدون اطلاع قبلی ناپدید شوید، حاضر نمی‌شود که شما یک لحظه از جلوی چشمش دور شوید، پس یادتان باشد همیشه موقع ترک کردن کودکتان از او خداحاظی کنید.

حتی اگر فرزندتان شروع به گریه کرد، باز هم با خونسردی و به حالتی طبیعی با او خداحافظی کنید، نه به شکلی احساسی و ناراحت! و احتمالاً فرزندتان سریع‌تر از شما بر ناراحتی و درد اضطراب خود غلبه خواهد کرد!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط