نکات مدیریت زمان استفاده از نمایشگرها برای کودکان

نکات مدیریت زمان استفاده از نمایشگرها برای کودکان

اگر کودک شما هم می‌خواهد از نمایشگرهای مختلف استفاده کند یا اگر خودتان به هر علیتی می‌خواهید برای فرزندتان یک ابزار نمایشگردار مثل تبلت تهیه کنید، لازم است در این مطلب با نکاتی برای مدیریت زمان استفادۀ کودکانتان از نمایشگرها آشنا شوید.

از دادن ابزارهای فناوری به بچه‌ها خودداری کنید

فکر نکنید مجبورید بگذارید فرزندتان هرچه زودتر از فناوری‌ها استفاده کند. او از همسالان خود عقب نخواهد افتاد؛ بچه‌ها نحوۀ استفاده از تلفن و تبلت را خیلی سریع یاد می‌گیرند و نیازی نیست او خیلی زود مثلاً در چهار یا پنج سالگی تلفن یا تبلت خودش را داشته باشد. کنترل استفاده از وسیله‌ای که متعلق به شماست، بسیار آسان‌تر است تا کنترل وسیله‌ای که فرزندتان «مالک» آن است.

در مورد ضررهای نگاه کردن به نمایشگرها در کودکان بدانید.

محدودیت‌های واضح تعیین کنید

در مورد زمان و مکان مجاز استفاده از نمایشگرها به روشنی توضیح دهید. برخی از والدین 30 دقیقه قبل از شام، یعنی زمانی را که در حال آماده کردن غذا هستند برای تماشای نمایشگرها نگه می‌دارند یا استفاده از آنها را به آخر هفته‌ها محدود می‌کنند.

شما همچنین می‌توانید وجود نمایشگر را در برخی قسمت‌های خانه مانند اتاق خواب و میز غذاخوری در طول صرف وعده‌های غذایی ممنوع کنید. محدودیت‌ها را به شکلی تعیین کنید که هم منصفانه به نظر بیاید و عملی باشد تا به این ترتیب همۀ اعضای خانواده بتوانند به قوانین احترام بگذارند.

چند بازی موقع شام با کودک یاد بگیرید.

با فرزندتان صحبت کنید

تا آنجا که ممکن است، کار با نمایشگرها را به یک فعالیت مشترک تبدیل کنید. به آنچه فرزندتان تماشا و بازی می‌کند توجه کنید و در موردش سؤال کنید. یک شب خانوادگی برای تماشای فیلم یا گیم بازی کردن داشته باشید و در مورد چیزهایی که با هم دیدید صحبت کنید. وقتی فرزندتان به رسانه‌های اجتماعی علاقه‌مند شد، در مورد امنیت، حریم خصوصی و شهروندی دیجیتال با او صحبت کنید.

جایگزین‌های سرگرم‌کننده معرفی کنید

اگر فرزندتان برای تماشای بیشتر نمایشگرها هیاهو به پا کرده است، از قبل، فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای آماده داشته باشید تا کمتر به احتمال تسلیم شدن شما در برابر این خواسته‌اش منجر شود.

در مورد کتابخوانی سرگرم‌کننده برای بچه‌ها بیشتر بدانید.

استفادۀ خودتان از نمایشگرها را کنترل کنید

بچه‌ها با الگوگیری آموزش می‌بینند، بنابراین اگر به هر زنگ و بوق گوشی یا تبلت خود پاسخ می‌دهید، اقتدار بسیار کمتری برای محدود کردن زمان نمایشگر فرزندتان خواهید داشت. به جای این‌که بی‌هدف در اینستاگرم بچرخید یا با حواس‌پرتی و در حین خوردن غذا یا ایستادن در صف به پیغام‌های گروه‌های مختلف واتساپ پاسخ دهید، با فرزندتان تعامل یا بازی کنید یا فقط در مورد چیزهای مختلف صحبت کنید. به جای زل زدن به گوشی‌هایمان، بچه‌ها را نگاه کنیم.

از نرم‌افزارهای کنترل‌ والدین استفاده کنید

بسیاری از دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند که نوع استفاده، زمان استفاده و مدت استفاده از آنها را محدود کنید. همچنین یک برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که محتوای آن تماماً برای مناسب بچه‌هاست و هنگام استفاده از آن دسترسی به اینترنت وجود ندارد. 

مسئولیت دستگاه‌ها را برعهده بگیرید

شما همچنین می‌توانید یک تبلت را برای بچه‌ها با گیم‌هایی مورد تأیید خود او راه‌اندازی کنید و استفاده از آن را مثلاً به ماشین محدود کنید، آن هم فقط وقتی جذابیت کتاب‌ها تمام شده است. وقتی فرزندتان کمی بزرگ‌تر می‌شود هم مطمئن شوید که اکانت‌ها و گذرواژه‌ها یا همان پسوردها متعلق به شماست تا بتوانید آنچه را که دانلود می‌شود، کنترل کنید.

یک معاهدهٔ خانوادگی امضا کنید

در مورد زمان و نحوهٔ استفاده یاممنوعیت استفادهٔ هر یک از اعضای خانواده از نمایشگرها صحبت کنید، در مورد امنیت دیجیتال و شهروندی دیجیتال بحث کنید و دستورالعمل‌های خانواده را در جایی که همه بتوانند ببینند، به دیوار بزنید. قبل از دادن تلفن یا تبلت به فرزندتان، در مورد قوانین موافقت کنید، آنها را به صورت مکتوب بنویسید و آن سند را هر دو امضا کنید. زمان، مکان و عواقب نقض قوانین را در این سند بگنجانید.

پیامدهای روشن تعیین کنید

فرزند شما از قانون استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و رسانه‌ها سرپیچی کرده است؟ پیشاپیش مطمئن شوید که عواقب آن را می‌داند. بسیاری از والدین این ابزارها را به عنوان تنبیه طبق مدت مشخص و تعیین‌شده‌ٔ قبلی برمی‌دارند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط