واکسن پنوموکوک

واکسن پنوموکوک چیست و چرا کودکان باید آن را دریافت کنند؟ در این مطلب با واکسن واکسن پنوموکوک و سن دریافت این واکسن آشنا شوید.

واکسن پنوموکوک چیست؟

واکسن پنوموکوک یا PCV در برابر عفونت‌های پنوموکوک، که بیشتر کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به برخی از بدترین بیماری‌های دوران کودکی شود، از کودک محافظت می‌کند.

میکروب‌های مسئول پنوموکوک باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا هستند. آنها در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو زندگی می‌کنند. و هنگامی که به اندازهٔ کافی تعدادشان زیاد باشد، می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره‌های سینوسی شوند. آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین می‌توانند آنها را بکشند، اما تا ۳۰ درصد از سویه‌ها این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند.

باکتری‌های پنوموکوک از طریق تماس نزدیک و از طریق سرفه و عطسه انتشار می‌یابند. بیماری‌هایی از جمله مننژیت و سینه‌پهلو یا همان ذات‌الریه می‌توانند ظرف چند روز پس از آلوده شدن به باکتری ظاهر شوند. علائم سینه‌پهلوی پنوموکوکی معمولاً شامل تب و لرز با تکان یا لرزش بدن و همچنین درد قفسهٔ سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف است. حالت تهوع، استفراغ و سردرد نیز با سینه‌پهلوی پنوموکوکی همراه هستند اما کمتر شایع هستند. باکتری‌های پنوموکوکی همچنین باعث برخی از جدی‌ترین عفونت‌های گوش در بچه‌ها می‌شوند.

واکسن کونژوگه پنوموکوک (PVC13) یا پر‌ونار 13 (PREVENAR 13) از سال ۲۰۱۰ مورد استفاده قرار گرفته است و در مقایسه با واکسن قبلی، در برابر سویه‌های بیشتری از باکتری‌های پنوموکوکی از شخص محافظت می‌کند. این محافظت اضافی بسیار مهم است، زیرا واکسن قدیمی در برابر برخی از سویه‌های این باکتری که در سال‌های اخیر شایع شده‌اند محافظتی ارائه نمی‌دهند. بر اساس اعلام CDC، واکسن کونژوگه پنوموکوک (13 PVC) در برابر سویه‌هایی از باکتری پنوموکوک که بیشتر مواقع باعث عفونت شدید پنوموکوکی در بچه‌ها می‌شود از آنها محافظت می‌کند.

واکسن پنوموکوک در چه سنی باید تزریق شود؟

تعداد دزهای توصیه‌شده برای دریافت واکسن پنوموکوک چهار دز و سن‌های توصیه‌شده برای دریافت آن به شکل زیر است:

  • در دو ماهگی
  • در چهار ماهگی
  • در شش ماهگی
  • بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی

جدول زمانی واکسیناسیون کودکان را ببینید.

چه کودکانی نباید واکسن پنوموکوک را دریافت کنند؟

بچه‌هایی که نسبت به تزریق دز قبلی واکسن پنوموکوک یا برخی واکسن‌های دیگر واکنش آلرژیک تهدیدکنندهٔ حیات داشته‌اند نباید واکسن پنوموکوک دریافت کنند. اگر فرزند شما این نوع واکنش شدید را نسبت به هر گونه واکسنی داشته است، در مورد تزریق واکسن پنوموکوک اول با پزشک کودکتان مشورت کنید.

کودکانی که بیماری خفیف دارند می‌توانند واکسینه شوند. اما اگر فرزندتان تب یا نوعی بیماری شدید مانند سینه‌پهلو دارد، برای زدن واکسن تا زمان بهبود سطح سلامت او صبر کنید. او وقتی سالم باشد بهتر می‌تواند واکسن را تحمل کند.

عوارض جانبی واکسن پنوموکوک چیست؟

حدود نیمی از کودکان واکسینه‌شده خواب‌آلوده می‌شوند، در محل تزریق قرمزی یا ناراحتی دارند و اشتهایشان را از دست می‌دهند. از هر ۳سه کودک یک کودک ممکن است در محل تزریق ورم داشته باشد، ۱یک کودک از سه کودک دچار تب خفیف می‌شود و یک کودک از ۲۰ کودک دچار تب بالا می‌شود. بیشتر بچه‌ها پس از واکسیناسیون بهانه‌گیر یا تحریک‌پذیر می‌شوند.

واکنش‌های آلرژیک شدید نسبت به هر نوع واکسنی نادر اما امکان‌پذیر است. اگر فرزندتان به این واکسن یا هر واکسن دیگری واکنش نامطلوب نشان داده است، با پزشک او صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط