واکسن Hib یا هموفیلوس آنفلوانزای نوع ب

واکسن Hib یا هموفیلوس آنفلوانزای نوع ب

واکسن Hib در برنامهٔ ایمن‌سازی کشوری در ایران در قالب واکسن پنج‌گانه یا پنتاوالان برای کودکان در سن دو، چهار و شش ماهگی تزریق می‌شود. واکسن هیب یکی از واکسن‌های ضروری کودکان است که در این مطلب می‌توانید با مزایای دریافت این واکسن، سن دریافت واکسن و دزهای دریافت آن آشنا شوید.

واکسن هیب چیست؟

در حال حاضر، در ایران این واکسن در قالب واکسن پنج‌گانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کودکان تزریق می‌شود. واکسن هیب از فرزند شما در برابر یک عفونت باکتریایی شدید که بیشتر، ‌نوزادان و کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند محافظت خواهد کرد. باکتری هموفیلوس آنفلوانزا می‌تواند باعث اپی‌گلوتیت یا همان ورم شدید در گلو که نفس کشیدن را دشوار می‌کند بشود که نوعی جدی از سینه‌پهلو یا ذات‌الریه است. همچنین، این باکتری می‌تواند منجر به یک بیماری به نام مننژیت باکتریایی شود.

مننژیت،‌ عفونت غشایی است که مغز و ستون فقرات را می‌پوشاند. مننژیت هیب باعث یک مورد مرگ در هر ۲۰ مورد ابتلا می‌شود و در ۱۰ تا ۳۰ درصد از کسانی که زنده می‌مانند، ‌منجر به آسیب مغزی دائمی می‌شود. همچنین هیب ‌یا همان هموفیلوس آنفولانزای نوع بن،‌ می‌تواند به عفونت‌های جدی مفاصل و پوست و دیگر عفونت‌های کمتر شایع منجر شود.

به لطف واکسن هیب،‌ موارد وقوع این بیماری کاهش یافته است و این موارد هنوز بیشتر در کودکانی اتفاق می‌افتند که همۀ واکسن‌های خود را دریافت نکرده‌اند یا برای واکسینه شدن هنوز خیلی کوچک هستند.

زمان زدن واکسن هیب چه وقتی است؟

تعداد دزهای پیشنهادی از طرف پزشکان برای دریافت واکسن هیب، سه یا چهار دز و با توجه به برند واکسن است، ولی به‌طورکلی، سن مناسب دریافت این واکسن به شکل زیر است:

  • در دو ماهگی؛ به عنوان بخشی از واکسن پنج‌گانه
  • در چهار ماهگی؛ به عنوان بخشی از واکسن پنج‌گانه
  • در شش ماهگی؛ به عنوان بخشی از واکسن پنج‌گانه

برای کودکان اهمیت دارد که این واکسن را به‌موقع دریافت کنند، زیرا بیماری‌هایی که این واکسن از بدن در برابر آنها محافظت می‌کند،‌ معمولاً کودکان را قبل از دو سالگی دچار می‌کنند. اگر فرزندتان ‌واکسن را طبق جدول زمانی تعیین‌شدهٔ واکسیناسیون کودکان دریافت نکرده است،‌ حتمًا با پزشک کودکتان دربارۀ برنامۀ مناسب برای رسیدن به این جدول زمانی صحبت کنید.

چه کودکانی نباید واکسن هیب را بزنند؟

کودکانی که در زمان تعیین‌شده برای دریافت واکسن،‌ به میزان متوسط تا شدیدی مریض هستد،‌ احتمالاً باید برای زدن واکسن تا بهبود کامل از بیماری صبر کنند. در آن صورت،‌ آنها قادر خواهند بود که عوارض جانبی احتمالی را بهتر تحمل کنند.

همچنین تزریق این واکسن در کودکان زیر شش هفته و کودکانی که سابقهٔ واکنش حساسیتی شدید مانند شوک آنافیلاکسی بعد از دریافت دز قبلی واکسن را داشته‌اند ممنوع است.

عوارض جانبی واکسن هیب چیست؟

تا ۳۰ درصد از کودکان مقداری قرمزی،‌ درد یا ورم در محل تزریق را تجربه می‌کنند اما تب و تحریک‌پذیری به ندرت اتفاق می‌افتند. این علائم طی یک روز از واکسیناسیون خود را نشان می‌دهند و دو تا سه روز هم ادامه می‌یابند.

واکنش‌های آلرژیک ‌شدید برای هر نوع واکسنی نادر اما محتمل هستند. اگر فرزند شما واکنش نامطلوبی به این واکسن یا هر نوع واکسن دیگری نشان داد،‌ بهتر است در مورد آن با پزشک کودکتان صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط