علائم بارداری دوقلو: چطور بفهمید دوقلو باردار هستید؟

علائم بارداری دوقلو: چطور بفهمید دوقلو باردار هستید؟

سونوگرافی بهترین راه تشخیص بارداری دوقلو یا چندقلویی است. اما علائمی وجود دارند که می‌توانند نشانه‌هایی از یک بارداری دوقلویی باشند. اگرچه نشانه‌های بارداری دوقلویی هم فرق چندانی با علائم بارداری تک‌قلویی ندارد و تفاوت موجود شاید در میزان شدت این علائم است. در این مطلب با علائم بارداری دوقلو آشنا شوید.

سطح بالای هورمون hCG

سطح بالای hCG در ادرار و خون می‌تواند از علائم اولیه در بارداری دوقلو باشد. hCG هورمونی است که مسئولیت لانه‌گزینی و رشد زیگوت را بر عهده دارد و در بارداری دوقلو به صورت قابل‌توجهی بالاتر است. اگرچه با استفاده از سونوگرافی می‌توان بارداری دوقلو را تأیید کرد اما سطح بالاتر hCG در دو هفتهٔ اول بارداری هم می‌تواند بارداری دوقلو را مشخص کند.

مطلب تست hCG را ببینید.

تهوع شدیدتر

حالت تهوع در زنانی که دوقلو باردار هستند، شدیدتر از دیگر زنان باردار است. اما گاهی اوقات مادرانی که تک‌قلو باردار هستند نیز می‌توانند به تهوع شدید دچار شوند. ویار شدید در بارداری نیز می‌تواند در سه ماههٔ اول بارداری آغاز ‌شود که با افزایش سطح بتا hCG در خون همراه است. زنانی که چند قلو باردار هستند در مقایسه با زنانی که تک‌قلو باردار هستند، بیشتر دچار حالت تهوع و استفراغ شوند و این حالت در آنها بیشتر به طول می‌انجامد. با این حال، احتمال از بین رفتن نشانه‌های شدید این بیماری در سه ماههٔ دوم زیاد است.

افزایش زیاد وزن

افزایش وزن در بارداری بسیار شایع است اما در بارداری چندقلو، این افزایش وزن بیشتر خواهد بود. اگرچه میزان افزایش وزن، به طول قد، نوع بدن و مقدار افزایش وزن در بارداری قبلی ارتباط دارد؛ اما در حالت کلی این افزایش وزن حدود ۹ کیلوگرم خواهد بود. پس اگر وزن شما در سه ماههٔ اول بارداری به سرعت در حال افزایش و بیشتر از مقدار معمول باشد، ممکن است دوقلو باردار باشید.

بزرگ‌تر بودن شکم

اگر اندازهٔ شکم در چرخهٔ قاعدگی بزرگ‌تر از حد معمول در مورد شما باشد، احتمال بارداری دوقلو وجود دارد. در بارداری دوقلو نسبت به بارداری تک‌قلو با سن بارداری یکسان، حجم رحم و محتوای غیرجنینی آن حدود ۱۰ لیتر و عمق آن حدود ۵ سانتی‌متر بیشتر خواهد بود.

اما رشد بیش از حد رحم به این معنی نیست که حتماً شما دوقلو باردارید و بعد از شنیده شدن دو ضربان قلب در سونوگرافی داپلر این موضوع تأیید می‌شود.

فشار خون بالا

زنانی که دوقلو باردار هستند، ممکن است فشار خون بالایی داشته باشند. در مراحل اولیهٔ بارداری دوقلو، فشار خون دیاستولیک در حالت کلی پایین است، اما با گذشت زمان ممکن است تا دو نیم برابر افزایش بیاید و فشار خون بارداری و عوارض مرتبط با آن هم افزایش خواهد یافت.

فشار خون سیستولیک همان عدد اول یا عدد بالا در اندازه‌گیری فشار خون است. این عدد نشان‌دهندهٔ حداکثر فشاری است که خون شما به دیوارهٔ سرخرگ‌ها هنگام ضربان قلب وارد می‌کند و فشار خون دیاستولیک همان عدد دوم یا عدد پایین در اندازه‌گیری فشار خون است. این عدد نشان‌دهندهٔ حداقل فشاری است که خون شما به دیوارهٔ سرخرگ‌ها هنگام استراحت قلب وارد می‌کند.

سطح بالای آلفا فیتوپروتئین یا AFP

آلفا فیتوپروتئین، آزمایش خونی است که در طول سه ماههٔ دوم بارداری انجام می‌شود. این آزمایش با نام‌های غربالگری آلفا فیتوپروتئین سرم مادری هم شناخته می‌شود و برای تشخیص نقص‌های بدو تولد به کار می رود. در بارداری دوقلو، نتیجهٔ این آزمایش می‌تواند مثبت یا به صورت غیرعادی بالا باشد که در این حالت، پزشکتان احتمالاً انجام سونوگرافی را برای بررسی بیشتر توصیه می‌کند.

خستگی شدید

بزرگ شدن رحم، افزایش وزن زیاد، بیشتر غذا خوردن و انرژی زیادی که برای ادامهٔ بارداری دوقلو مورد نیاز است، می‌تواند منجر به خستگی بیشتری هم بشود.

حرکات زود جنین

بسیاری از زنان باردار حرکات جنینی را از همان اوایل بارداری‌شان تجربه می‌کنند که گاهی اوقات، این حرکات به صورت ضربه‌های تکراری خواهد بود. زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، اکثراً زودتر از هفتهٔ ۱۸ بارداری تکان خوردن جنین را احساس می‌کنند و ممکن است نسبت به بارداری قبلی لگد زدن‌های بیشتری را از سوی جنین احساس کنند.

تنگی نفس

در بدن زنانی که دوقلوهای مونوزیگوت یا تک‌تخمکی دارند، مقدار بسیار زیاد مایع آمنیوتیک جمع می‌شود و رحم بزرگ‌تر هم فضای بیشتری را در شکم به خودش اختصاص می‌دهد. با بزرگ‌تر شدن رحم، اندام‌های شکمی و ریه‌های مادر، فشرده می‌شود و منجر به تنگی نفس خواهد شد. اگرچه این مشکل، یکی از عوارض شایع در بارداری است اما زنانی که دوقلو باردار هستند، ممکن است بیشتر این مورد را تجربه ‌کنند.

مشکلات گوارشی

این مورد که در بارداری تک‌قلو هم شایع است، ممکن است موجب ناراحتی شما بشود. در بارداری دوقلو، با بزرگ‌تر شدن رحم و افزایش فشار وارد روی دستگاه گوارش، مشکلات گوارشی هم بیشتر خواهد شد.

اختلال خواب

عوامل داخلی و خارجی بسیاری می توانند شما را از داشتن خواب شبانه‌ای آرام محروم کند. ناراحتی، طرز قرارگیری نامناسب بدن، درد، تنگی نفس هنگام دراز کشیدن از جمله این عوامل هستند.

حساسیت شدید پستان‌ها

حساس شدن پستان‌ها بین هفته‌های چهار تا هفت بارداری شایع است که می‌تواند در هفته‌های بعدی هم ادامه یابد. در بارداری دوقلو، ناحیهٔ اطراف نوک پستان تیره‌تر خواهد شد.

تکرر ادرار

در اوایل بارداری، افزایش جریان خون به کلیه‌ها، موجب افزایش تولید ادرار می‌شود. در مراحل بعدی بارداری با بزرگ‌تر شدن رحم، فشار بیشتری روی مثانه وارد و باعث می‌شود که مثانه زودتر پر شود و نیاز بیشتری برای رفتن به دستشویی و تکرر ادرار پیدا کنید.

گرفتگی عضلات شکمی

با لانه‌گزینی رویان در لایهٔ داخلی، همانند زمان عادت ماهیانه، گرفتگی‌هایی را در عضلات شکمی خود تجربه خواهید کرد. در بارداری دوقلو و با لانه‌گزینی دو رویان، ممکن است درد حاصل از گرفتگی عضلات شکمی بیشتر خواهد بود.

احساس درونی

زنانی که دوقلو باردار هستند، ممکن است علائم خاصی نداشته باشند یا فقط علائم متداول بارداری مانند حساسیت پستان، خستگی، حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات را داشته باشند. همچنین ممکن است علائم معمول بارداری را در سطح شدیدتری تجربه کنند. مادرانی که تجربهٔ بارداری تک‌قلو را دارند، بهتر متوجه تغییر حالات و احساس درونی خود در بارداری دوقلو خواهند شد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط