چگونه فرزند خود را برای کلاس سوم آماده کنید؟

چگونه فرزند خود را برای کلاس سوم آماده کنید؟

در کلاس سوم دانش‌آموزان هر روز کتاب می‌خوانند و چیزهایی می‌نویسند. آنها همچنین شروع به ایجاد ارتباط بین موضوعات مختلف درسی می‌کنند. برای مثال، چگونگی ارتباط ریاضیات با هنر، هر دو تا حد زیادی در مورد اشکال، تعادل و الگوها هستند. به همین شکل، فرزند شما یاد خواهد گرفت که ادبیات چگونه تاریخ را منعکس می‌کند. شما می‌توانید با تشویق فرزندتان به کشف علایق خود، قرار دادن او در معرض رویدادهای فرهنگی مانند نمایشنامه‌ها و کنسرت‌ها و رفتن به موزه‌های هنر و تاریخ طبیعی به آماده‌سازی او برای سال پیش رو کمک کنید. در این مطلب با فعالیت‌هایی که به آماده‌سازی فرزندتان برای کلاس سوم کمک خواهد کرد آشنا شوید.

روی درک مطلب و مهارت‌های نوشتاری تمرکز کنید

در کلاس سوم، بچه‌ها شروع به استفاده از خواندن به عنوان راهی برای یادگیری در مورد چیزهای دیگر می‌کنند. به منظور درک اطلاعات موجود در مطالب کتبی، فرزندتان باید آنچه را می‌خواند، درک کند که این مهارت را درک مطلب می‌نامند. برای کمک به رشد مهارت‌ درک مطلب فرزندتان، از او بخواهید در مورد داستانی که به تازگی خوانده است، برای شما صحبت کند، یا اگر در حال خواندن کتاب‌های چندفصلی است، گزارش کوتاهی از داستان را فصل به فصل به شما بدهد.

امسال، فرزند شما کم‌کم در آنچه معلمان «فرایند نوشتن» می‌نامند، نیز درگیر می‌شود. فرایند نوشتن در واقع نوشتن، ویرایش و بازنویسی برای انتقال منظور به روشن‌ترین شکل ممکن است. برای این‌که کودکتان را در تابستان به نوشتن عادت دهید، یک دفترچۀ خاطرات روزانه به او بدهید و کمکش کنید شروع کند. اگر به نظر می‌رسد گیر کرده است، پیشنهاد کنید که هر روز یا یک روز در میان در مورد کارهایی که انجام می‌دهد، برای مثال، در مورد فعالیت‌های مورد علاقهٔ روزانه‌اش چیزی بنویسد.

اگر این کار خیلی شبیه تکالیف مدرسه به نظر می‌رسد، پیشنهاد کنید که بلیت‌های شهربازی، کارت پستال‌های سفر، برگ‌ها و گل‌های خشک، یا سایر تصاویر یا اشیایی را که دوست دارد در دفترچه بچسباند و سپس یادش بدهید که چگونه شرح یا داستان‌های کوتاهی در کنار آنها بنویسد. از فرزندتان بخواهید بخش‌هایی از چیزهایی را که نوشته با صدای بلند بخواند و سپس بپرسید چگونه می‌تواند نوشته‌هایش را تغییر دهد تا جالب‌تر، روان‌تر، یا واضح‌تر شوند یا شامل جزئیات بیشتری باشند.

مصاحبه کردن نیز می‌تواند به معرفی فرایند نوشتن کمک کند. به فرزندتان کمک کنید تا سؤالاتی برای پرسیدن از همسایه‌ها یا اعضای خانواده پیدا کند. در یکی از مجلات مورد علاقه‌اش به دنبال نمونه‌ای از مصاحبه یا مقالۀ پرسش و پاسخ بگردید تا بتواند از آن ایده بگیرد. وقتی در حال سؤال پرسیدن است، او را تشویق کنید که یادداشت ‌بردارد تا بتواند بعداً آنچه را گفته شده است به خاطر بیاورد. وقتی مصاحبه تمام شد، کمک کنید تا داستانی دربارۀ آن شخص بسازد و تمام اطلاعات و جزئیات را با ترتیب منطقی در آن بگنجاند.

جهانی شوید

تا به حال، درس‌های جغرافیای فرزندتان عمدتاً بر مناطق اطراف متمرکز بوده است. محله، شهر، یا استان محل زندگی او. در کلاس سوم، بچه‌ها می‌آموزند که جهان فراتر از این مرزهای آشناست. می‌توانید با یک تمرین ساده کمک کنید تا افق‌های خود را گسترش دهد. از او بخواهید روی نقشه یا کرۀ زمین مشخص کند که میوه‌های یخچال شما از کجا آمده‌اند، مثلاً انار ساوه، پرتقال جنوب، انگور زاهدان و کیوی‌های مازندران و گیلان.

اگر به این فعالیت علاقه نشان داد، سعی کنید با تحقیق در کتاب یا اینترنت، اطلاعات بیشتری در مورد هر کدام از این مکان‌ها پیدا کنید و در مورد ویژگی‌هایی که هر مکان را منحصربه‌فرد می‌کند صحبت کنید، یا از او بخواهید که به شما در برنامه‌ریزی یک سفر خیالی به یکی از شهرهای محبوبش کمک کند. چه وسایلی با خود می‌برید؟ چگونه به آنجا می‌رسید؟ وقتی رسیدید چه کارهایی انجام می‌دهید؟

به ریاضی جان ببخشید

ریاضی چیزی فراتر از جمع و تفریق است و دانش‌آموزان کلاس سوم که از ریاضیات در دنیای واقعی استفاده می‌کنند، شروع به درک این موضوع کرده‌اند. برای مثال، آنها می‌دانند که اندازه‌گیری فاصلۀ خانه‌تان تا پارک و تخمین هزینۀ یک شلوار جدید و یک گرمکن، هر دو به مهارت‌های ریاضی نیاز دارند.

یک راه ساده برای آوردن ریاضی به خانه این است که برگهٔ قیمت‌های مواد غذایی در یک فاکتور خرید را به کودک خود بدهید. از او بخواهید تخمین بزند که برای یک روز خانوادۀ خود به چه مقدار غذا نیاز دارید و سپس هزینۀ مواد غذایی را که انتخاب کرده است، جمع کند یا وقتی در میوه‌فروشی هستید، از او بخواهید که یک جعبه تخم‌مرغ ششتایی برای شما بیاورد.

دانش‌آموزان کلاس سوم شروع به درک ارزش چیزها نیز کرده‌اند، بنابراین اگر فرزندتان پول توجیبی دریافت کند، ممکن است بالاخره به قیمت یک اسباب‌بازی توجه کند و در مورد این‌که آیا واقعاً ارزش آن را دارد یا خیر، فکر کند! وقتی می‌خواهد خرید کند، او را تشویق کنید تا خودش پول آن را بشمارد.

علاقه به یک سرگرمی را در او پرورش دهید

اگر فرزندتان به سرگرمی‌هایی مانند جمع‌آوری سنگ‌ها، برگ‌ها، حشرات یا صدف‌ها علاقه نشان داده است، با تشویق او به تفکیک و گروه‌بندی مجموعه‌هایش کمکش کنید تا از مهارت‌های تحقیقی و علمی خود استفاده کند.

برای این‌که با تحقیق کردن آشنا شود، می‌توانید او را به کتابخانه ببرید تا کتاب‌های مربوط به کلکسیونش را بررسی کند یا کمک کنید دربارۀ اشیای مورد علاقه‌اش از طریق اینترنت، جست‌وجو کند. تشویق به علاقه‌مند شدن به یک سرگرمی، حس نوظهور بچه‌‌ها از خود و فردیتشان را رشد می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا حدودی مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند، یعنی چیزی که از نظر سطح رشد و تکامل، امسال آمادۀ انجام آن هستند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط