دوری از آلاینده­‌ها در دوران شیردهی

دوری از آلاینده­‌ها در دوران شیردهی

مواد شیمیایی زیست‌محیطی مثل آفت‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی که از طریق مواد غذایی و دیگر موارد وارد بدن می‌شود، می‌تواند به شیر مادر راه یابد و سلامت طولانی‌مدت کودک را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه پژوهش‌ها در مورد تأثیرات آلاینده‌ها در شیر مادر کامل نیست و همچنان ادامه دارد، اما تصمیم درستی است که سعی کنید قرارگیری در معرض آلاینده‌های موجود در مواد غذایی و محیط زندگی خود را هنگام شیردهی به حداقل برسانید. در این مطلب می‌توانید با نکاتی برای پرهیز از راه یافتن مواد آلاینده در شیر مادر هنگام شیردهی آشنا شوید.

نکاتی برای پرهیز از آلاینده‌ها

چند نکته برای محدود کردن قرارگیری در معرض آلاینده‌ها وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

مواد غذایی متنوعی بخورید: اگر عادت به خوردن مقدار زیادی از فقط یک نوع مادۀ غذایی خاص مثل سبزی خوردن دارید که میزان استفاده از آفت‌کش‌ها در فرایند کشت و تولید آن بالاست، ورود آفت‌کش‌ها به بدن شما بالاتر از زمانی خواهد بود که این ماده، تنها یکی از موادی غذایی‌ای است که شما می‌خورید. سعی کنید این عادت را به خاطر کودکتان ترک کنید و همزمان از مواد خوراکی متنوعی استفاده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات را خوب بشویید: همیشه میوه‌ها و سبزیجات را خوب بشویید و از آن بهتر، این است که آنها را پوست بگیرید و بعد مصرف کنید. همچنین بهتر است سلامت خود و کودکتان را فدای خوردن پوست میوه‌ها نکنید.

محصولات کشاورزی فصلی را مصرف کنید: برخی محصولات کشاورزی که در انبارها می‌ماند و به اصطلاح احتکار می‌شود را مصرف نکنید، زیرا این محصولات اغلب حاوی آفت‌کش‌های بیشتری است. هر فصلی محصولات طبیعی و تازۀ خودش را دارد که بهتر است از آنها استفاده کنید.

گوشت بدون چربی مصرف کنید: قبل از پختن گوشت، پوست و چربی اضافی را جدا کنید و دور بریزید، زیرا برخی از مواد شیمیایی ممکن است در چربی گوشت ذخیره و وارد شیر شما شود.

آب تصفیه‌شده استفاده کنید: آب لوله‌کشی ممکن است ناخالصی‌هایی داشته باشد که گاهی برای بدن شما و نوزادتان مضر باشد. مصرف آب تصفیه‌شده در زمان شیردهی، بهتر از استفاده از آب لوله‌کشی است.

از مواد شوینده کمتر استفاده کنید: بعد از زایمانتان، زیاد در مورد تمیز کردن کامل خانه وسواس به خرج ندهید. برای دور ماندن از اثر مواد شویندۀ خطرساز، می‌توانید برخی نظافت‌ها مثل شستن سرویس بهداشتی را به همسرتان یا یکی از اطرافیان بسپارید.

در روزهای اوج آلودگی در خانه بمانید: اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید که آلودگی هوای زیادی دارد، در روزهایی که میزان و شدت آلودگی خیلی زیاد است، در خانه بمانید و برای انجام کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط