غذاهای انرژی‌زا برای تازه‌مادران

غذاهای انرژی‌زا برای تازه‌مادران

وقتی سطح انرژی بدنتان پایین است، شاید نتوانید در برابر وسوسۀ مصرف کافئین، شکلات و شیرینی یا هر چیزی که به شما انرژی بدهد مقاومت کنید و خیلی راحت ممکن است سراغ غذا‌های آماده بروید، اما سعی کنید در برابر این حس مقاومت کنید. شاید غذای آماده به شما انرژی موقتی بدهد، اما در نهایت این انرژی افت می‌کند. شما می‌توانید به راحتی به جای مصرف این مواد غذایی مضر، مواد غذایی سرشار از پروتئین یا فیبر را انتخاب کنید که انرژی مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کند. در این مطلب می‌توانید با چند مادۀ غذایی مناسب برای افزایش سطح انرژی بدن مادران پس از زایمان آشنا شوید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ ۷۸ کالری و ۶ گرم پروتئین دارد و سرشار از مواد مغذی دیگر است. بیشتر مردم معمولاً سعی می‌کنند زردۀ تخم‌مرغ را نخورند، چون کلسترول دارد. اما زردۀ تخم‌مرغ حاوی کولین است که برای حافظه بسیار مهم است. اگر در مصرف تخم‌مرغ افراط نکنید، کلسترول خون شما افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین زردۀ تخم‌مرغ را به صورت پخته مصرف کنید و از خوردن تخم‌مرغ خام خودداری کنید.

بلغور یا حریرۀ جوی دوسر

بلغور جو که سرشار از ویتامین‌های B که کاهش‌دهندۀ اضطراب و فیبر‌های حل‌شدنی است، بهترین گزینه برای بالا بردن سطح انرژی شماست. فیبر رژیمی شما را بدون افزایش وزن سیر می‌کند. همچنین سطح قند خونتان را ثابت نگه می‌دارد و از خواب‌آلودگی شدید در ساعت‌های روز جلوگیری می‌کند. بلغور جو را با شیر مخلوط کنید و چند میوۀ مغذی مثل توت‌خشک‌، توت‌فرنگی یا کشمش به این بلغور اضافه کنید تا یک میان‌وعدۀ سالم و مقوی داشته باشید.

ماهی

ماهی‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید‌های چرب اساسی و مهم امگا۳ هستند که تحقیقات نشان داده است تأثیر زیادی در بهبود حالتان دارد. به علاوه، میزان چربی و کالری آنها از بسیاری منابع دیگر پروتئین کمتر است. ماهی‌هایی مثل ماهی سالمون نیز به محافظت از قلب کمک می‌کند و توانایی مغز را بالا می‌برد.

عدس

عدس جزء حبوبات زودپز است و منبعی عالی از فیبر حل‌شدنی است که انرژی ثابتی به شما می‌دهد، کند می‌سوزد و قند خون را هم تثبیت می‌کند. این فیبر همراه با فولات و منیزیم، به تقویت قلب هم کمک می‌کند. علاوه بر اینها، عدس منبعی عالی از آهن است، ماده‌ای که در دوران بارداری و شیردهی بیشتر به آن نیاز دارید. بهتر است عدس را با غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای و جوپرک مصرف کنید تا پروتئین کامل به دست بیاورید، زیرا پروتئین حاوی هر ۹ آمینواسید ضروری بدن هست.

حمص

این غذای خوشمزه با نخود، کنجد، لیموترش و روغن زیتون درست می‌شود و سرشار از پروتئین، فیبر، آهن، ویتامین C و فولات است. بهتر است نخود را از قبل بخیسانید تا دچار نفخ نشوید. حُمُص را همچنین می‌توانید در کنار تکه‌های خلال‌شدۀ هویج و انواع نان جو مصرف کنید.

بادام‌زمینی

بادام‌زمینی کالری بالایی دارد، اما از مواد غذایی دیگر سیرکننده‌تر است و به طور طبیعی میزان کالری مصرفی شما را در طول روز را کنترل می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد به مدت چندین هفته، روزانه ۵۰۰ کالری بادام‌زمینی مصرف کردند، سرعت متابولیسم آنها در زمان استراحت افزایش یافت؛ بدون این که میزان ورزش خود را بیشتر کنند.

آجیل

آجیل یکی از کامل‌ترین تقویت‌کنندۀ سطح انرژی است. آجیل‌ها مخصوصاً آجیل خام به قدر کافی کربوهیدرات و پروتئین دارد که به شما انرژی پیاده‌روی یا کوهنوردی بدهد. برای اینکه شکر، نمک و چربی اضافه مصرف نکنید، مخلوط خودتان را با توت‌خشک، برگۀ زردآلو و آجیل‌های سالمی ک برای قلب مفید است مانند پسته و بادام خام درست کنید.

ماست

ماست در مقایسه با شیر، حاوی مقادیر بیشتری پروتئین، کلسیم و ویتامین D است. به علاوه، بسیاری از ماست‌ها مثل ماست‌های پروبیوتیک، باکتری‌های مفید زنده و فعال دارد که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. پس سعی کنید ماست را به عنوان میان‌وعدۀ روزانه مصرف کنید.

کدو حلوایی

کدو حلوایی سرشار از پتاسیم است. پتاسیم ماده‌ای است که به عملکرد بهتر قلب و عضلات شما کمک می‌کند. به علاوه، فیبر و ویتامین A زیادی دارد. فیبر به تثبیت قند خون شما کمک می‌کند و ویتامین A به قوی شدن سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت‌های کاهش‌دهنده انرژی کمک می‌کند. کدو حلوایی پخته‌شده را می‌توانید به تنهایی یا در کنار کمی برنج قهوه‌ای مصرف کنید.

سیب

میوۀ سیب سرشار از فیبر است که نه تنها گزینه‌ای عالی برای یک میان‌وعدۀ بعدازظهر است، بلکه قدرت بالایی در مبارزه با بیماری‌ها دارد. به علاوه، سیب حاوی بورون است که ماده‌ای معدنی است و می‌تواند شما را هوشیار نگه دارد.

پرتقال

پرتقال میوه‌ای مغذی است که می‌تواند انرژی زیادی به شما بدهد. اگر به کودکتان شیر می‌دهید، پرتقال و مرکبات دیگر حتی برای دوران شیردهی هم خوب هستند، چون مادران در دوران شیردهی بیشتر به ویتامین C نیاز دارند. آب پرتقال نیز نوشیدنی مناسبی برای شماست.

آب

مادران شیرده با خطر کم‌آبی بدن مواجهند که در نتیجه انرژی‌شان را پایین می‌آورد. برای این که سطح انرژی و تولید شیر بدنتان را بالا نگه دارید آب کافی به بدنتان برسانید. می‌توانید به خودتان گزینه‌های مختلف بدهید و مقداری از نیازتان را با مصرف آب‌میوه و شیر برطرف کنید. اما بهتر است در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای احتیاط کنید. البته به مادری که خیلی این مورد را در دوران بارداری رعایت کرده است، نمی‌توان زیاد توصیه‌های کاهش مصرف کافئین را ادامه داد! ولی این را بدانید که بیشتر از دو یا سه فنجان در روز از این نوشیدنی‌ها مصرف نکنید، به خصوص قوه، چون چای کافئین کمتری دارد یا این که از نوع بدون کافئینشان استفاده کنید. کافئین وارد شیرتان می‌شود و ممکن است باعث بدخلقی و بدخوابی نوزادتان شود.

اگر هم خیلی هوس شکلات کرده‌اید، می‌توانید به جای شکلات معمولی، شکلات تلخ بخورید. شکلات تلخ با کیفیت خوب و حداقل ۷۰ درصد کاکائو، سطح سروتونین مغزتان را بالا می‌برد و حالتان را بهتر می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات باعث ترشح اندورفین در بدن می‌شود، ماده‌ای شیمیایی که حس سرخوشی را ایجاد می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط