بردن نوزادان به سفرهای داخلی و خارجی

بردن نوزادان به سفرهای داخلی و خارجی

برخی از والدین گاهی به دلایلی که مربوط به وضعیت و شرایط حاضر زندگی‌شان است، مجبور به بردن نوزادشان به یک سفر داخلی یا خارج از کشور هستند. اما این موضوع همیشه شکلی از اجبار ندارد و به سلیقه و شیوۀ زندگی خانواده‌ها نیز برمی‌گردد. اگر به هر دلیلی تصمیم به بردن نوزادتان یا کودک شیرخوارتان به سفر دارید، لازم است غیر از توجه به سلامت و بهبود خودتان پس از زایمان، از قبل با نکاتی در زمینۀ توجه به موارد ایمنی و پزشکی سلامت کودکتان اطلاع داشته باشید. در این مطلب می‌توانید با بررسی شرایط و نکاتی مهم دربارهٔ رعایت موارد پزشکی و بهداشتی نوزاد و داشتن اطلاعاتی قبل از سفر کردن با نوزاد آشنا شوید.

بررسی شرایط پزشکی نوزاد برای سفر

هرچند دلیلی وجود ندارد که از همان چند هفتگی نتوانید نوزادتان را به سفرهای داخلی یا خارجی ببرید، مگر اینکه پزشکش با رفتن او به سفر مخالفت کرده باشد. اما حتماً قبل از سفرتان از ریسک‌های موجود از لحاظ سلامت و ایمنی و شرایط خاص شهر و کشوری که می‌خواهید به آنجا سفر کنید مطلع شوید، زیرا سفر کردن به معنای آن است که کودکتان در معرض ویروس‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های مسری و شایع در شهرها و کشورهای مختلف خواهد بود و شما ممکن است نخواهید چنین ریسکی را در مورد کودکتان داشته باشید.

برخی کارشناسان توصیه می‌کنند تا زمانی که فرزندتان در برابر بیماری‌های کشنده و خطرناک واکسینه نشده است، برای رفتن به سفرهای خارجی صبر کنید. بیشتر کودکان تا دو سالگی یا کاملاً واکسینه شده‌اند یا به این زمان نزدیک هستند. اما اگر تصمیم دارید یا مجبور هستید با کودکتان سفر کنید، فرزندتان را نزد پزشکش ببرید تا مطمئن شوید که او واکسن‌هایشان را تا آن تاریخ زده است. پزشک همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید نوزادتان با توجه به مقصد سفر، به زدن چه واکسن‌هایی نیاز دارد. همچنین می‌توانید از پزشک برای جلو انداختن زمان واکسن‌های کودک در صورت بی‌ضرر بودن سؤال کنید تا اطمینان حاصل شود که او در طول سفر ایمن است.

این مراجعه به پزشک را بین چهار تا شش هفته قبل از سفرتان برنامه‌ریزی کنید، زیرا ممکن است بعد از زدن یک واکسن، ایمن‌سازی بدن در برابر آن بیماری همین قدر زمان ببرد. همچنین پزشک فرزندتان می‌تواند دربارۀ اقدامات احتیاطی مهمی مثل نحوۀ دوری و محافظت از بیماری‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی مختلف شما را راهنمایی کند. هر سؤال دیگری دارید نیز بهتر است خودتان آن را از پزشک بپرسید تا در طول سفر نگران نباشید.

توصیه‌هایی قبل از سفر با نوزاد

سفر کردن با یک نوزاد می‌تواند اضطراب‌آور باشد. برای بردن نوزادان به سفر، به ‌ویژه با هواپیما با مشکلاتی مثل تعویض پوشک و شیردهی روبه‌رو هستید که شاید برایتان سخت باشد، پس بهتر است تمام این موارد را قبل از سفر در نظر بگیرید و سپس تصمیم‌گیری کنید. برخی نکات معمول در مورد آماده شدن قبل از اولین سفرتان با نوزاد شامل موارد زیر است:

یک صندلی برای نوزاد در نظر بگیرید: امن‌ترین جا برای نوزاد هنگام سفر، در صندلی مخصوص ماشین کودک است. برخی از این صندلی‌ها را حتی می‌توان در سفرهای هوایی نیز روی صندلی هواپیما نصب کرد، پس اگر می‌توانید برای نوزادتان هم یک بلیت بخرید تا جایی برای خوابیدن داشته باشد، به ویژه اگر پروازتان طولانی باشد.

چمدان نوزاد را هم ببندید: بهتر است وسایل نوزاد را در چمدان خودش جا بدهید تا همه چیز مرتب‌تر باشد. همچنین مطمئن شوید که در ساک وسایل نوزاد، لباس، پوشک، دستمال و پتوی اضافه وجود دارد و اگر با هواپیما سفر می‌کنید، لازم است این وسایل را و لوازم ضروری دیگر را با خودتان داخل هواپیما ببرید.

به ساعت سفر توجه کنید: بهتر است در زمان چرت روزانۀ نوزاد یا در شب سفر کنید تا او بتواند در طول راه یا پرواز بخوابد. گریه کردن نوزاد در هواپیما برای خودتان و دیگر مسافران خوشایند نیست.

از قوانین اطلاع داشته باشید: اگر با هواپیما سفر می‌کنید، از شرکت هواپیمایی مربوطه پرس‌وجو کنید که همراه داشتن وسایلی مثل شیر خشک یا شیر مادر برای حمل در هواپیما مجاز است یا خیر.

از پزشک تأییدیه بگیرید: اگر کودکتان بیمار است یا مشکلی دارد، قبل از عزیمت به پزشک مراجعه کنید تا مسائلی مثل عفونت گوش و دیگر عارضه‌های احتمالی بررسی شود.

فشار را کم کنید: در طول برخاستن هواپیما یا به زمین نشستن آن، به فرزندتان شیر خودتان یا شیشه‌شیر بدهید تا فشار روی او کم شود. مکیدن سینه یا شیشه‌شیر هنگام برخاستن یا فرود هواپیما به کودکتان آرامش می‌دهد و از گوش‌درد احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط