درد و بی‌حسی انگشتان دست یا سندرم کارپال تونل پس از زایمان

درد و بی‌حسی انگشتان دست یا سندرم کارپال تونل پس از زایمان

درد، بی‌حسی و گزگز انگشتان دست که به نام سندرم کارپال تونل شناخته می‌شود، گاهی در دوران بارداری یا بعد از زایمان دیده می‌شود. سندرم کارپال تونل دوران بارداری مربوط به تحت فشار قرار گرفتن عصب میانی است که این عصب از میان یک کانال استخوانی باریک در مچ دست عبور کرده است و حرکت دست را کنترل می‌کند. برطرف شدن نشانه‌های این عارضه ممکن است بین شش تا ۱۲ هقته بعد از زایمان ادامه پیدا کند، اما معمولاً کاملاً رفع می‌شود. در این مطلب می‌توانید با زمان از بین رفتن این درد در مادران شیرده و غیرشیرده، تسکین و زمان از بین رفتن درد و بی‌حسی دست و انگشتان آشنا شوید.

سندرم کارپال تونل در مادران

کارپال تونل، تونلی است که عصب‌هایی که به انگشتان دست می‌رسد از درون آن می‌گذرد. تعداد زیادی از بافت‌ها در دوران بارداری دچار تورم می‌شود که علت دقیق آن هنوز شناخته شده نیست و در مواردی پس از زایمان نیز ادامه می‌یابد. درد و بی‌حسی دست‌ها در دوران بارداری، زمانی آغاز می‌شود که کارپال تونل در مچ دست به دلیلی مثل تجمع مایع در تونل تنگ می‌شود. فشار روی عصب باعث بی‌حسی، گزگز، سوزش و درد در انگشتان دست می‌شود که اغلب تا بازو ادامه پیدا می‌کند و همچنین ممکن است باعث تورم و گرمی در انگشتان شود و کمی گرفتن اجسام توسط دست مشکل باشد.

سندرم کارپال تونل در برخی موارد، طی مدت یک ماه بعد از زایمان شروع می‌شود و بعد از قطع شیردهی کاملاً برطرف خواهد شد. این مشکل همچنین در مادران غیرشیرده بعد از زایمان نیز دیده شده است. در برخی مادران غیرشیرده نیز، این نشانه‌ها شدت کمتری داشت و بعد از یک ماه رفع شد. این احتمال وجود دارد که سندرم کارپال تونل در مادران شیرده مربوط به حرکات تکراری یا قرار گرفتن پیوستۀ مچ دست در حالت خم طی شیردهی باشد یا به این دلایل تشدید شود. سندرم مشابهی به نام سندرم دکرون در مادرانی که فرزندشان بین شش تا ۱۲ ماهه است، دیده شده که علت آن را بلند کردن مکرر نوزادی می‌دانند که روز به روز وزنش بیشتر می‌شود. همچنین حرکات مکرر بازو، مچ دست و خود دست باعث تشدید سندرم کارپال تونل می‌شود. بهترین حالت برای مچ دست، یک وضعیت صاف است؛ نه خم رو به جلو و نه عقب. سندرم کارپال تونل با خم کردن مچ دست بدتر می‌شود، به خصوص اگر مدتی طولانی در حالت خم‌شده باقی بماند.

بهبود و درمان درد ناشی از سندرم کارپال تونل

استفادۀ بیش از حد از دست می‌تواند موجب تشدید دردتان شود. بهتر است تا آنجا که می‌توانید از انجام کارهای غیرضروری خانه برای مدتی خودداری کنید و به دست خود استراحت بدهید. هنگام استراحت نیز دست خود را بالاتر نگه دارید. همچنین می‌توانید از یک کیسۀ کوچک یخ برای کاهش دردتان استفاده کنید. بدون مشاوره با پزشک از داروهای مسکن مختلف استفاده نکنید و اگر این درد و بی‌حسی، خواب یا فعالیت روزانۀ شما را خیلی مختل کرده است، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما برای کمک به تسکین درد، ممکن است استفاده از آتل مچ را توصیه کند که برای جلوگیری از خم شدن مچ دست شما استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای درمان و یادگیری برخی تمرینات لازم برای دست، فیزیوتراپی را پیشنهاد دهد. در صورت تداوم درد بعد از تمام این موارد می‌توانید مجدداً این موضوع را به پزشکتان اطلاع دهید. گاهی در برخی موارد ممکن است به یک جراحی مختصر و کوچک نیاز باشد. این جراحی دردناک نیست، اما بهبود بعد از آن می‌تواند شش تا هشت هفته طول بکشد. در این مورد نیز شاید بد نباشد اگر نظر چند متخصص را جویا شوید و بعد برای عمل تصمیم بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط